سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شب گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزیدگان خود را معرفی کرد و سیمرغ‌های فجر که این بار به جای بلورین، کریستالی شده بود در دستان برگزیدگان سه بخش سینمای ایران(سودای سیمرغ)، مستند(سینما حقیقت) و فیلم اولی(نگاه نو) آرام گرفت.
کد خبر: ۵۳۹۶۵۴

به گزارش جام‌جم، در آغاز مراسم اختتامیه شایعه حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور هم شنیده می‌شد که سایت رسمی جشنواره این خبر را تکذیب کرد و در نهایت با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از هنرمندان و اهالی هنر هفتم برگزیدگان جشنواره معرفی شدند و فیلم سینمایی «استرداد» ساخته علی غفاری با دریافت چهار سیمرغ از جمله سیمرغ بهترین فیلم، بیشترین اقبال را در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر داشت.

از نکات جالب توجه جوایز این دوره جشنواره فیلم فجر هم این بود که فیلم « هیس... دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده در حالی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد که در هیچ بخش دیگر جشنواره موفق به دریافت سیمرغ نشد. در بخش مستند (سینما حقیقت) هم دو فیلم از تولیدات صداوسیما یعنی «آخرین روزهای زمستان» (هادی بهروز‌/‌ شبکه یک سیما) و رودخانه لیان (رامتین بالف‌/‌ سیمای مرکز بوشهر) موفق به دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر شدند.

جواد شمقدری هم در این مراسم جشنواره فیلم فجر را مهم‌ترین و زیباترین رویداد فرهنگی و هنری کشور دانست و گفت: امسال شاهد اتفاق مبارکی در جشنواره بودیم، چراکه اغلب فیلم‌ها سه ویژگی سرگرمی و جذب مخاطب، نگاه جهانی و نگاه ارزشی و محتوایی را توامان داشتند. او همچنین به راهپیمایی باشکوه مردم در یوم‌الله 22 بهمن اشاره و ابراز امیدواری کرد سینمای ایران در حوزه انقلاب اسلامی توجه بیشتری از خودش نشان دهد و سال آینده شاهد فیلم‌های فاخر و ارزشمندی با رویکرد انقلاب باشیم.

برگزیدگان بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)

جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (استرداد)

جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار (عقاب صحرا)

صداگذاری: محمدرضا دلپاک (برلین منفی 7)

صدابرداری: نجفی‌/‌ دانشمند (قاعده تصادف)

طراحی صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی (حوض نقاشی)

چهره‌پردازی: امیر اسکندری (رسوایی)

تدوین: بهرام دهقان (آسمان زرد کم‌عمق) و بهرام دهقان (استرداد)

موسیقی: حامد ثابت (برلین منفی 7)

فیلمبرداری: هومن بهمنش (دربند)

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: پگاه آهنگرانی (دربند)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: رامبد جوان (گناهکاران)

بهترین بازیگر نقش اول زن: هانیه توسلی (دهلیز)

بهترین بازیگر نقش اول مرد: حمید فرخ‌نژاد (استرداد)

فیلمنامه: بهنام بهزادی (قاعده تصادف)

کارگردانی: پرویز شهبازی (دربند)

بهترین فیلم: استرداد (محسن آقاعلی‌اکبری‌/‌ بنیاد سینمایی فارابی)

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سودای سیمرغ): منوچهر محمدی به خاطر فیلم حوض نقاشی و پوران درخشنده به خاطر فیلم هیس... دخترها فریاد نمی‌زنند

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین‌الملل: بهنام بهزادی‌/‌ قاعده تصادف.

جایزه ملی هم به انسیه شاه‌حسینی و سیدسعید سیدزاده برای فیلم «زیباتر از زندگی» تعلق گرفت و جایزه ویژه هیات داوران هم به علیرضا داوودنژاد کارگردان فیلم «کلاس هنرپیشگی» برای حضور نجیبانه، مستمر و پرتلاش در راستای اعتلا و تکریم محیط خانواده ایرانی اهدا شد.

دعوت شهیدی فرد از اعضای خانواده داوودنژاد برای حضور در کنار وی نیز از نکات جالب مراسم اختتامیه
سی ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر بود.

اعضای هیات داوران: رسول صدرعاملی، مهدی فخیم‌زاده، بهروز افخمی، سیدداوود میرباقری، سیدضیاءالدین دری، جمال شورجه و مصطفی شایسته.

برگزیدگان بخش نگاه نو(فیلم اولی‌ها)

هیات داوران در این بخش متشکل از مینو فرشچی، ابراهیم فیاض، مسعود فراستی، محمدرضا عرب، حسین زندباف، مانی حقیقی و فریدون حسن‌پور سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به «دهلیز» با تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی‌مجد اهدا کردند؛ گرچه رضوی هنگام دریافت سیمرغ خود در سخنانی کوتاه گفت: این سیمرغ متعلق به تهیه‌کننده نیست و متعلق به همه گروه است و جایزه بهروز عزیز(بهروز شعیبی، کارگردان فیلم) را مردم با تشویق‌هایشان دادند.

همچنین براساس رای هیات داوران، هادی مقدم‌دوست برای کارگردانی فیلم سینمایی «سربه مهر» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش نگاه نو را از آن خود کرد و سیمرغ بلورین بهترین دستاوردهای فنی و هنری هم به فرشاد محمدی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «برلین منفی ۷» رسید.

برگزیدگان بخش سینما حقیقت(مستند)

حبیب احمدزاده، مهرداد اسکویی، محمدرضا اصلانی، رضا پورحسین و مرتضی شعبانی هم اعضای هیات داوران بخش مستند جشنواره بودند که سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری را در این بخش به هادی بهروز برای فیلم مستند «آخرین روزهای زمستان» اهدا کردند که درباره شهید والامقام حسن باقری است و در شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید شده است. همچنین در این بخش سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مهدی زمانپورکیاسری برای مستند «مشتی اسماعیل» رسید و سرانجام «رودخانه لیان» از تولیدات سیمای مرکز بوشهر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رامتین بالف سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها