نه از دیرکرد اسامی بازیکنان یک تیم فوتبال خبری است و نه از جرایم سنگین فیفا برای تیم‌هایی که هنگام تنظیم قرارداد، خارج از عرف بین‌المللی عمل کرده‌اند؛ بلکه این بار ضعف ارتباطات بین‌المللی به سوی جنوب رفت و یقه باشگاه پتروشیمی را گرفت.
کد خبر: ۵۳۷۷۵۶

تیم جنوبی بسکتبال ایران با همه توفیقاتی که در لیگ برتر بسکتبال در فصل جاری دارد، با رای فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) از هرگونه مذاکره و استخدام بازیکن خارجی محروم شد. این رای در پی شکایت بازیکن خارجی که مدعی است دو فصل پیش به حق و حقوق خود نرسیده، صادر شده است. محرومیت اعمال شده از سوی فیبا یک بار دیگر ضعف ارتباطات بین‌المللی ورزش ایران را آشکار ساخت. نبود مشاوران قوی در امور حقوقی بویژه حقوق بین‌الملل در باشگاه‌های ایران این قبیل مشکلات را برای تیم‌های ورزشی به وجود می‌آورد.

زمانی که مدیران باشگاه‌ها هنگام تنظیم قرارداد به‌گفته‌های دلالان آژانس‌های مختلف بسنده می‌کنند و به جزئیات حقوقی قرارداد با موازین بین‌المللی وقعی نمی‌نهند، طبیعی است که در پی این بی‌توجهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها، مشکلاتی مانند محرومیت پتروشیمی، هر بار به نوعی دامنگیر تیم‌های ورزشی ایران شود. ادامه ماجراهای این‌چنینی نیز روشن است. باشگاه باید از جیب مبارک پول هنگفتی را دودستی تقدیم بازیکن شاکی یا نهادهای بین‌المللی که وارد ماجرا می‌شوند، کند تا بلکه از محرومیت‌های آینده در امان باشد.

به اعتقاد بسیاری از اهل فن در فیفا، ایران بیشترین پرونده شکایت را دارد و برای چاره کار متاسفانه عده‌ای دست به دامن نمایندگان (ایجنت) غیررسمی و زیرزمینی می‌شوند که این اتفاق کار را خراب‌تر از آنچه هست، می‌کند.

بسیاری از شاکیان قراردادها از بی‌اطلاعی مدیران باشگاه‌ها در زمینه ارتباطات بین‌المللی استفاده می‌کنند و با مستمسک قراردادن نواقص قراردادها و بی‌اطلاعی برخی که به طور غیرقانونی در کار ترانسفر بازیکنان خارجی هستند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به باشگاه‌ها می‌زنند. براین اساس به نظر می‌رسد مدیران عامل باشگاه‌ها باید هنگام تنظیم قرارداد هوشمندانه عمل کرده و با آگاهی از حقوق بین‌الملل حق فسخ برای خود قائل شوند و بهانه دست بازیکنان خارجی و نهادهای بین‌المللی حامی آنها ندهند. مشکلاتی که هر بار در ورزش ایران تکرار می‌شود و بخشی از سرمایه مملکت را بی‌خود و بی‌جهت به تاراج می‌برد.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها