سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان این‌که مرکز مبادلات در خصوص ارزهای پر متقاضی مشکل دارد، گفت:‌ ابتدا باید بازار ارز تثبیت شده و سپس به سراغ یکسان‌سازی ارز برویم.
کد خبر: ۵۳۲۳۲۰

به گزارش ایسنا، صمد کریمی در هشتمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری که با محوریت تاثیر ارز بر بازار سرمایه برگزار شده بود، گفت: ابتدا قرار بود بورس ارز راه‌اندازی شود، ولی از ابتدای مهر ماه مرکز مبادلات ارزی با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی راه‌اندازی شد که این مرکز کار خود را با تامین مالی گروه‌های سه، چهار و پنج کار خود را آغاز کرد و در ادامه به گروه‌های شش و هفت و اخیرا گروه هشت افزایش داد.

کریمی تاکید کرد: تقاضا برای دلار در مرکز مبادلات ارزی به صفر رسیده و ارز پر متقاضی در این مرکز یورو است به طوری که سهم بالایی از تقاضا و ثبت سفارش به یورو اختصاص دارد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در ادامه تاکید کرد: ما در مرکز مبادلات ارزی در خصوص ارزهای پر متقاضی مشکل داریم، ولی در خصوص ارزهای ملی با توجه به آسیب‌شناسی تامین ارز صورت می‌گیرد. این در حالی است که عمده تقاضای ما مربوط به ارزهای پر متقاضی از جمله یورو است.

وی در ادامه به آمار فعالیت مرکز مبادلات ارزی اشاره کرد و افزود: از ابتدای تاسیس مرکز مبادلات تاکنون 14 هزار و 362 فقره ثبت سفارش صورت گرفته است و با توجه به مشکلاتی که در مرکز وجود دارد اولویت‌های سه تا هشت ارز دریافت می‌کنند زیرا منابع ارزی ما محدود بوده و تنها توسط شرکت نفت و صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

کریمی در ادامه در خصوص بحث‌های پیرامون کاهش استقلال بانک مرکزی این موضوع را تائید کرد و گفت: در زمانی استقلال بانک مرکزی 5/0 درصد بود که در حال حاضر این میزان کاهش پیدا کرده است که این موضوع را تائید می‌کند زیرا هر چقدر این میزان به عدد یک نزدیک شود بهتر است.

وی با بیان این‌که بالاترین سهمی که در مرکز مبادلات تامین می‌شود به کالای پنج مربوط است، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان می‌توانند در صورت تمایل سپرده‌گذاری انجام داده وبه نرخ مبادله‌ای برای واحدهای تولیدی تامین‌منابع کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها