درگذشت این دو موسیقیدان بزرگ، جامعه هنری کشور را در سوگ نشاند

«همایون خرم» و «بیگلری‌پور» آهنگ رفتن نواختند

درگذشت دو نفر از بزرگان آهنگسازی کشور در پایان هفته گذشته اهالی فرهنگ و هنر را سوگوار و سیاهپوش کرد؛ خاموشی محمد بیگلری‌پور، خالق نخستین سرود جمهوری اسلامی ایران و همایون خرم، خالق آثار ماندگار موسیقی ایران جامعه هنری کشور را در غم و اندوه نشاند.
کد خبر: ۵۳۱۳۱۷

به گزارش جام‌جم، محمد بیگلری‌پور، رهبر ارکستر سمفونی صداوسیما ایران شامگاه چهارشنبه بیست‌ و هفتم دی در بیمارستان ایرانمهر تهران با گذراندن دوره طولانی بیماری و به‌دلیل سرطان ریه درگذشت.

او خالق صدها قطعه موسیقی و سمفونی همچون سمفونی‌های انقلاب، حضرت محمد(ص)،‌ انرژی هسته‌ای، در ازل و کوه بود که مدت‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرد و سرانجام در شصت و هفت سالگی سمفونی مرگ را نواخت.

پیام‌های رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر ارشاد

در پی درگذشت بیگلری‌پور، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در پیامی نوشت: خبر درگذشت استاد بزرگ و گرانقدر موسیقی کشور مرحوم محمد بیگلری‌پور، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی و رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیمای جمهوری اسلامی موجب تاثر و تالم خاطر گردید.

در ادامه پیام رئیس‌جمهور آمده است: بی‌شک طنین دلنشین سرود «پاینده بادا ایران» به عنوان اولین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی و دیگر آثار ارزشمند حماسی و انقلابی وی تا همیشه در یاد و خاطره مردم باقی خواهد ماند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت بیگلری‌پور، آورده است: استاد بیگلری‌پور آواها و نواهای ماندگاری از جمله اولین سرود جمهوری اسلامی ایران و چندین سرود انقلابی دیگر را برجای گذاشتند که در گنجینه فرهنگ و هنر کشور به یاد خواهد ماند.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با انتشار پیام تسلیتی گفت: پازل هنر یکی از قطعات بزرگ خود را از دست داد و جای خالی این قطعه قطعا بسادگی پرنخواهد شد.

همچنین مرکز موسیقی ‌و سرود سازمان صداوسیما به‌مناسبت درگذشت محمد بیگلری‌پور پیام تسلیتی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: اگر دیگر دست‌های آفرینشگر او نغمه‌های دلنواز را مترنم نخواهد کرد، اما صدای آثار ارزشمندش که معطر به رایحه عشق و ایمان است تا جهان باقی است، نوازشگر جان عاشقان خواهد بود.

شاهین فرهت، رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم در پی درگذشت بیگلری‌پور گفت: او سبب پیشرفت ارکستر صداوسیما بود و تلاش و زحمات زیادی را برای این ارکستر متحمل شد.

نادر مرتضی‌پور، رهبر ارکستر سمفونیک تهران نیز با ابراز تاسف از درگذشت محمد بیگلری‌پور گفت: بیگلری‌پور یک موزیسین کامل و کارشناس ممتاز در عرصه موسیقی بود و نقش موثری را در عرصه موسیقی در رسانه‌هایی چون صداوسیما داشت.

وصیت‌نامه مرحوم بیگلری‌پور

بیگلری‌پور در وصیت‌نامه خود خطاب به همسرش نوشته است: تمام نت‌هایی که من به صورت دفترچه درآوردم و آثاری که خلق کردم از آهنگسازی سرود جمهوری اسلامی گرفته تا سمفونی پیامبر(ص) همه اینها را خواهش می‌کنم اگر در موزه موسیقی هم نگذاشتید، خودت اتاقی در خانه به صورت موزه درست کن. ویلون من را در آن بگذار و تقدیرنامه‌هایم که هر کدام برای من یک دنیا خاطره است، هیچ‌وقت در صندوق نگذار.

پیکر مرحوم بیگلری‌پور رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما امروز ساعت 10 صبح از مقابل مسجد بلال سازمان صداوسیما به سمت بهشت زهرا تشییع می‌شود و بنا بر وصیتش در قطعه 16 کنار مزار مادرش آرام خواهد گرفت.

همچنین مراسم سومین روز درگذشت زنده‌یاد بیگلری‌پور دوشنبه دوم بهمن از ساعت 14 تا 16 در مسجد بلال صداوسیما برگزار خواهد شد.

خاموشی همایون خرم

اما هنوز اهالی موسیقی در شوک خبر درگذشت بیگلری‌پور بودند که به فاصله کمتر از 24 ساعت خبر دیگری کامشان را تلخ‌تر کرد، «همایون خرم درگذشت.»

همایون خرم آهنگساز برجسته و آخرین بازمانده مکتب ابوالحسن خان صبا که چند سالی از بیماری سرطان روده رنج می‌برد، شامگاه پنجشنبه بیست و هشتم دی در بیمارستان دی درگذشت. همایون خرم که سال 1309 در بوشهر به دنیا آمد از دوران نوجوانی به تشویق و حمایت مادرش به مکتب ابوالحسن خان صبا رفت و پس از چند سال درست زمانی که 14 سال بیشتر نداشت به عنوان جوان‌ترین نوازنده موسیقی ایران شناخته شد.

وی تحصیلات دانشگاهی را در رشته مهندسی برق آغاز کرد، اما هیچ‌گاه موسیقی را رها نکرد و در بسیاری از برنامه‌های رادیویی که معروف‌ترین آنها گل‌ها بود به عنوان سولیست ویلون اجرا داشت. شادروان خرم آثار ارزشمندی چون تو ای پری کجایی، امشب در سر شوری دارم، تنها ماندم، رسوای زمانه و بسیاری آثار فاخر دیگر را آهنگسازی کرده است. او از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدرک درجه یک هنری (معادل دکتری) دریافت کرده بود.

علیرضا قربانی خواننده در پی درگذشت این آهنگساز فقید با ارزیابی وجوه مختلف شخصیت حرفه‌ای زنده‌یاد خرم به ایسنا گفت: شخصیت ایشان از چند جهت قابل بررسی است؛ چه‌بسا که در سن و کسوت خودم کمتر استاد هنرمندی را در این جایگاه هنری و موسیقایی دیده‌ام که چنین جایگاه مردمی نیز داشته باشد، زنده‌یاد خرم یکی از عمومی‌ترین پایگاه‌های مردمی را بین عموم و خواص داشت.

مصطفی کمال‌پورتراب تئوریسین موسیقی و عضو شورای موسیقی سازمان صداوسیما هم پس از درگذشت همایون خرم در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: همایون خرم مردی بزرگ و به معنای واقعی انسان بود. اگر هنرمند یک انسان واقعی باشد آثار والایی را تولید می‌کند و اگر امثال خرم‌ها بودند این آثار نازل که این روزها می‌بینید، هیچ‌گاه تولید نمی‌شد.

پیکر زنده‌یاد همایون خرم قرار است فردا از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شود.

پیام تسلیت سازمان صداوسیما برای درگذشت محمد بیگلری‌پور و همایون خرم

روابط عمومی سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت محمد بیگلری‌پور را تسلیت گفت.

دراین پیام آمده است: «دکتر محمد بیگلری‌پور خالق آثار جاودان و به‌یادماندنی در عرصه موسیقی است. آثار وی از آن‌رو که از دل برمی‌خاست بر دل می‌نشست و مخاطب این هنرمند پرتلاش مردمی، آحاد مختلف مردمی بودند که در عرصه‌های مختلف اجتماع بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور موثر و بی‌بدیلی داشتند.

سرود جمهوری اسلامی ایران یکی از خاطره‌انگیزترین آثار استاد بیگلری‌پور بود که بی‌شک نشأت‌ گرفته از تعهد این استاد به مردم و انقلاب برخاسته از میان آنها بود و ساخت بیش از 1240 اثر دیگر که هرکدام حاوی پیام معنویت، دوستی، محبت، ایثار و فداکاری است، نشانی از کسب نمره قبولی مرحوم بیگلری‌پور از مردم است. روحش شاد.»

در پی درگذشت همایون خرم‌، استاد پیشکسوت موسیقی کشور‌، مرکز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما با پاسداشت مقام این هنرمند‌، درگذشت وی را به خانواده استاد خرم و جامعه هنری کشور بویژه فعالان عرصه موسیقی تسلیت گفت و غفران و آمرزش الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستار شد.

در پیام تسلیت مرکز موسیقی سرود صداوسیما آمده است: استاد همایون خرم شامگاه گذشته در هشتاد و دو سالگی پس از تحمل یک بیماری طولانی مدت‌، چشم از جهان فرو بست. هر چند کهولت سن و بیماری‌های متعدد فرصت ساخت آثار جدید را از این استاد گرانقدر گرفت، اما بسیاری از فعالان امروز موسیقی کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از وجود وی بهره بردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها