سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: بررسی عملکرد مرکز مبادلات از ابتدای راه‌اندازی حاکی از آن است که تقاضا برای واردات کالا به دلار نزدیک به صفر بوده است.
کد خبر: ۵۲۹۰۶۹

صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این امر ناشی از الگوی تجاری کشور و سبد ارزی مرکز مبادلات از یک سو و عوامل غیراقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا بوده است.

وی افزود: دلار آمریکا عمدتا برای تامین مصارف خدماتی همانند ارز مسافرتی، دانشجویی و درمانی آن هم عمدتا به صورت اسکناس کاربرد داشته و مبنای محاسبات ارزی ترازنامه‌ای در کشور است.

وی با تاکید بر این‌که دلار به عنوان ارز جهان‌روا سهمی در معاملات ارزی مرکز مبادلات ندارد، گفت: این امر با توجه به این‌که 92 درصد کل صادرات قطعی کالای غیرنفتی به قاره آسیا و حدود 70 درصد از واردات کشور نیز از قاره آسیا صورت می‌گیرد، سازگاری و تطابق لازم را دارد ضمن این‌که صادرات عمده نفت و گاز ایران به قاره آسیا صورت می‌گیرد.

کریمی همچنین درباره وضع قیمت ارز گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت ارز در شبکه صرافی‌های مجاز متاثر از میزان عرضه‌ ارز در مرکز مبادلات بویژه در خصوص ارز‌های متقاضی است و با تقویت عرضه‌ ارز در سه ماهه پایانی سال شاهد نزدیکی نرخ بیشتر ارز در شبکه صرافی‌های مجاز و مرکز مبادلات ارزی خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها