با تصمیم ستاد تدابیر ویژه، واردات 28 مدل از خودروهای خارجی موجود در بازار ایران که ارزبری بالایی دارند، ممنوع شد

واردات خودروهای 2500 سی‌سی به بالا متوقف شد

ارزبری فراوان ناشی از رشد واردات خودرو به کشور، دولت را بر آن داشت تا واردات خودروهای دارنده حجم موتور بالای 2500 سی‌سی به کشور را کاملا ممنوع کند.
کد خبر: ۵۲۸۸۲۶

به گزارش خبرنگار ما، جام‌جم دیروز در گزارشی نسبت به افزایش 5/13 درصدی ارزش واردات خودرو به کشور در 9 ماهه امسال تذکر داده و پیشنهاد کرده بود واردات خودروهای لوکس و پرمصرف که ارزبری بالایی دارند، به کشور ممنوع یا محدود شود. براساس آمار گمرک ایران و با وجود محدودیت‌های ارزی که کشور در شرایط فعلی با آن مواجه است، واردات خودرو در 9 ماهه امسال به 706 میلیون دلار رسیده، حال آن که در مدت مشابه سال که کشور با محدودیت‌های کنونی نیز مواجه نبود، 622 میلیون دلار خودرو وارد کشور شده بود؛ اما دیروز مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت تائید کردند که کارگروه اقتصادی ستاد تدابیر ویژه، واردات خودروهایی که حجم موتور آنها بالای 2500 سی‌سی است به طور کامل ممنوع شود. دیروز وزیر صنعت، معدن، تجارت با اشاره کوتاهی به این موضوع آن را تایید کرد و گفت: به خاطر مسائل ارزی، خودروهای خارجی به دو دسته تقسیم شده است. خودروهای با ظرفیت زیر 2500 سی‌سی در گروه 9 کالایی قرار داشته و سفارش آن با ارز آزاد، قانونی است اما واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی با هر ارزی و به هر شکل ممنوع است.

خودروهای مشمول ممنوعیت

نگاهی به فهرست خودروهای وارداتی به کشور نشان می‌دهد هم‌اکنون 58 مدل انواع خودرو به کشور وارد که با این تصمیم ورود 28 مدل آن ممنوع می‌شود و تنها 30 مدل باقی خواهد ماند. خودروهایی که وارداتشان ممنوع شده، شامل خوروهای لوکس و بیشتر شاسی‌بلند است.

مهر در این باره با انتشار فهرستی از برخی خودروهای ممنوع شده، گزارش داد: هم‌اکنون خودروهایی همچون کیا، اف جی کارنز، کیاسول، اکتیون، بنز، بنز کابیولت، بنز کوپه، پورشه 911 کرر​ا اس، پورشه 911 کررا اس کابریولت، پورشه پانامرا، پورشه کاین، پیکانتو اتومات، تویوتا آریون، تـــویوتا اف جی کروز 4000 سی‌سی، تویوتا پرادو، تویوتا فورچونر، تویوتا لندکروز، تویوتا هایس، تویوتا هایلوکس، رنو لاگونا اتومات، رنو فلوئنس، رنو کولیوس، رنو لتیتود اتومات، رکستون، رودیوس اتومات، سانتافه 3500 سی‌سی، سراتو دی کوپ اتومات، کیا اپتیما تی‌اف اتوماتیک، مازراتی کرنتوریسمو، مازراتی کواترو پورته، مورانو، نیسان قشقایی، هیوندایی گرنجو، هیوندایی جنسیس، ون فیات، کایرون، کیا اسپورتج، کیا سورنتو، کیا ماهاوی، کیا کادنزا، کیا کارنیوال و کیا سراتو دیگر مجاز به واردات به کشور نیستند.

به عنوان مثال، پورشه کاین، پورشه پانامرا و پورشه کررا اس به ترتیب حجم موتوری در حدود 4800 سی‌سی، 3600 سی‌سی و 3800 سی‌سی دارند.

همچنین مازراتی که یکی از گران‌ترین خودروهای وارداتی به ایران نیز محسوب می‌شود و گمرک بتازگی، ارزش جدید پایه وارداتی ده مدل از خودروهای این برند را اعلام کرده است، دیگر اجازه ورود به کشور نخواهد داشت چراکه حجم موتور این محصولات عموما بالای 3000 سی‌سی است.

سیاست‌های ارزی و حساسیت‌های اجتماعی

در همین حال،‌ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تصمیم اخیر دولت برای ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، به دلیل سیاست‌های ارزی و حساسیت اجتماعی بوده است، گفت: ممکن است ابزار تعرفه جایگزین ممنوعیت واردات در دوره‌های بعد شود.

حمید صافدل در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: برندهای مختلفی که هم‌اکنون در بازار خودروی ایران وجود دارد، دامنه متنوعی از خودروها با حجم موتور 1800 سی‌سی و 3000 سی‌سی به بالا را تولید می‌کنند و بنابراین، تلاش خواهند کرد که خودروهای سازگار با قوانین ایران را روانه بازار کشور کنند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت افزود: از آنجایی که خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، در زمره خودروهای لوکس یا خودروهایی با میزان ارزبری بالا تشخیص داده شده است و از سوی دیگر، به خاطر این‌که امکان استفاده بهینه از ذخایر ارزی نیز در سیاست‌های تجاری لحاظ شده باشد، این تصمیم اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، هم به لحاظ مصرف سوخت و هم به لحاظ ارزبری از میزان ارزبری بیشتری برخوردار هستند و بنابراین تصمیم ممنوعیت واردات آنها با نگاه دسته‌بندی کالاهای لوکس و غیرلوکس اتخاذ شده است.

به گفته صافدل، تقریبا در بین تمامی برندهایی که تا پیش از این مصوبه نیز در بازار ایران حضور داشتند، گستره وسیعی از خودروها با حجم موتور متنوع تولید می‌شود. بر همین اساس، اگر بنا باشد یک تعداد از این خودروها که بالای 2500 سی‌سی حجم موتور داشته و مخاطبان کمی نیز در بازار به خود اختصاص می‌دهند، برای دوره‌ای مشمول محدودیت یا ممنوعیت در واردات شوند، به معنای حذف بقیه خودروهای آن برند تلقی نمی‌شود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون نیز خودروسازان داخلی همچون ایران‌خودرو و سایپا طیف متنوعی از محصول را به لحاظ قیمتی و مشخصات فنی تولید می‌کنند که هر یک متقاضیان خود در دهک‌های مختلف درآمدی را دارد. بر همین اساس، خودروسازان در جوامع مختلف تلاش دارند که طیف مختلفی از شرایط تولید را لحاظ کنند تا بازار را برای همه مشتریان قابل دسترس کنند.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: ممکن است تمرکز تولید در برخی از برندهای خودروسازی در دنیا، روی یک یا دو نمونه تولید کالای لوکس باشد اگرچه این تعداد از خودروها در واردات به ایران عدد قابل توجهی نیست؛ ولی با توجه به حساسیت‌های اجتماعی و نیز ضرورت نگاه به مدیریت ارزی کشور، فعلا واردات آنها ممنوع شده است.

صافدل در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازنگری در این تصمیم وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: هرگونه ارز آزادی که از جامعه تامین شود، اثر خود را روی سیاست‌های ارزی کشور خواهد گذاشت؛ چراکه این ارز یا از طریق صرافی منتقل می‌شود یا از طریق سیستم بانکی یا ارز حاصل از صادرات که به هرحال از محل منابع ارزی کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: لذا شاید بشود در دوره‌های بعد، این تغییر سیاست را به این شکل اعمال کرد که با محوریت تعرفه، شرایط متفاوتی را برای این گروه از کالاها قائل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها