در پی شدت گرفتن بحران سیاسی عراق و بالا گرفتن تظاهرات مردمی، احمد صافی، نماینده آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق از دولت مرکزی و پارلمان این کشور خواست تا راه‌حلی جدی و ریشه‌ای برای حل بحران کنونی عراق اتخاذ کنند.
کد خبر: ۵۲۸۴۴۸

به گزارش ایسنا، وی در خطبه‌های نماز جمعه کربلا تصریح کرد: چنین بحرانی احتیاج به راه‌حلی اساسی دارد؛ راه‌حلی که این بحران را برای همیشه ریشه‌کن کند.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ادامه خطبه‌های خود گفت: مسئولیت یافتن راهکار برای حل بحران عراق برعهده مسئولان سیاسی کشور در پارلمان و دولت مرکزی است. صافی همچنین از تمامی گروه‌های سیاسی خواست تا از تبادل اتهام و سخن گفتن علیه یکدیگر که به از بین رفتن وحدت ملی منجر می‌شود، اجتناب کنند.

در همین حال گفته می‌شود عزت ابراهیم الدوری معاون صدام پس از مدت‌ها با حضور بر صفحه تلویزیون با اعلام بازگشت به عراق، از تظاهرات در مناطق سنی‌نشین غرب این کشور علیه دولت نوری‌المالکی حمایت کرده است.

به گزارش فارس، معاون صدام و رهبر کنونی حزب بعث منحل شده عراق، در پیامی ویدئویی که از شبکه تلویزیونی العربیه پخش شد، نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق را متهم کرد که عراق را به سوی هرج‌ و مرج و تقسیم پیش می‌برد.

وی مدعی شد: المالکی در دوران نخست‌وزیری هفت ساله‌اش مجری طرح صفوی ـ پارسی ایران برای تجزیه عراق بوده و ما هر کسی را که از این طرح حمایت کند،‌ هدف قرار خواهیم داد.

عزت الدوری که زمانی مقتدرترین فرد در عراق پس از صدام به شمار می‌رفت، پس از حمله آمریکا و سقوط رژیم بعثی این کشور، فراری شد و با اعدام صدام خود را رهبر تازه حزب بعث خواند و اعلام کرد که «رهبری وفاداران به بعث در حمله به نیروهای اشغالگر» را به دست می‌گیرد. بازماندگان حزب بعث عراق اکنون به دو شاخه تقسیم شده‌اند، شاخه‌ای تحت رهبری عزت الدوری که در عراق به شکل مخفیانه فعالیت می‌کند و شاخه‌ای به فرماندهی محمد یونس احمد، سرلشکر سابق ارتش عراق که اکنون در سوریه مستقر هستند و از حامیان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه محسوب می‌شوند. از جمله خواسته‌هایی که در تظاهرات مناطق سنی‌نشین غرب عراق مطرح می‌شود، لغو ممنوعیت فعالیت حزب بعث در عراق است.

روز جمعه ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه ضمن موافقت با پیشنهاد نخست‌وزیر عراق مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام، از او خواست از قدرت کناره‌گیری کند. این در حالی است که روز جمعه شهرهایی در شمال و جنوب عراق شاهد برگزاری تظاهراتی در تائید و مخالفت با دولت مالکی برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها