سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: رفتارهای سینوسی نرخ ارز در شبکه‌ صرافی‌های مجاز ادامه خواهد داشت ولی دامنه آن با توجه به پوشش بیشتر تقاضاهای بخش تولید و خدمات توسط بانک مرکزی محدود خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۷۷۴۳

"صمد کریمی"  در مورد روند قیمتی ارز، اظهارداشت: رفتارهای سینوسی نرخ ارز در شبکه‌ صرافی‌های مجاز ادامه خواهد داشت ولی دامنه آن با توجه به پوشش بیشتر تقاضاهای بخش تولید و خدمات توسط بانک مرکزی محدود خواهد شد.

وی افزود: در جایی که قیمت بازار به قیمت‌های مرکز مبادلات ارزی کشور نزدیک می‌شود مطلوبیت تهیه ارز از مرکز مبادلات کاهش می‌یابد زیرا واردکننده برای دریافت ارز از مرکز مبادلات باید ثبت سفارش را به بانک عامل ارائه و درخواست گواهی ثبت آماری ‌کند؛ بانک مرکزی کد را تایید و واریز ریال پس از ارائه کد تخصیص ارز صورت می‌گیرد.

سخنگوی مرکزی مبادلات ارزی ادامه داد: پس از دریافت کد تخصیصی ارز، وثایق تودیع و بانک عامل از بانک مرکزی خرید می‌‌کند و  در نهایت نسبت به انتقال ارز به کارگزار خارجی اقدام ‌شود؛ این پروسه‌ زمان‌بر است و با توجه به دیدگاه اقتصادی واردکننده، هنگامی که نرخ بازار و مرکز به هم نزدیک می‌شوند، سعی می‌کند تقاضای خود را به سمت شبکه صرافی‌های مجاز ببرد.

وی تصریح کرد: در این حالت تقاضای سفته‌بازی و احتیاطی افزایش می‌یابد که موجب افزایش دوباره‌ قیمت ارز می‌شود.

کریمی در پاسخ به این سوال که چه زمانی دامنه‌ این رفتار سینوسی کم می‌شود، گفت: مرکز مبادلات، هم ا‌کنون ارز مورد نیاز گروه‌های کالایی 3 تا 7 را پوشش داده و به تازگی گروه کالایی 8 هم افزوده شده، نوسان بازار ارز کاهش خواهد یافت زیرا ارزش کالاهای گروه 8 که از سایر گروه‌های بالاتر است از بازار آزاد خارج شده و نوسان ارز در بازار آزاد کاهش خواهد یافت.

وی در مورد شرایط متغیرهای غیراقتصادی که بیشتر شامل تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقالات ارزی است، گفت: در مدت فعالیت مرکز مبادلات ارزی شرایط تحریم‌ها تفاوت چندانی نداشته است؛ تحریم‌ها در سه گروه شدت پایین با فراوانی بالا، شدت متوسط با فراوانی متوسط و شدت بالا با فراوانی کم طبقه‌بندی می‌شوند و در گروهی که شدت بالا و فراوانی پایین است تحریم بیشتری وجود نخواهد داشت و این حداکثر قدرت تحریمی غرب است و نوسانات بازار به هیچ عنوان ناشی از آثار شوک‌های خارجی نیست.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در پاسخ به این سؤال که با وجود افزایش گروه‌های کالایی چرا تعداد ثبت و ‌سفارش‌های پذیرفته شده در آمارهای روزانه تغییر نمی‌کند، اظهار داشت: بر اساس تحلیل آماری، حداقل و حداکثر ثبت سفارش‌ها، مانده ثبت سفارش‌های پذیرفته شده رشد ملایمی داشته است زیرا این به دلیل " پندینگ‌"هاست یعنی ثبت سفارش‌هایی که به بانک رفته و از طریق سیستم به نمایندگان بانک‌ها در مرکز ارسال شده است؛ بنابراین تاخیر از مرکز مبادلات نیست.

وی ادامه داد: روزانه بر اساس عرضه‌ شرکت نفت و صندوق توسعه ملی، میزان منابع قابل عرضه در مرکز مبادلات ارزی تعیین می‌شود و ارز را بر اساس گواهی ثبت آماری بانک‌ها اختصاص می‌دهیم؛ ثبت سفارش‌ها بر اساس نوع کالا ارقام متفاوتی دارند و روزهایی که میزان ثبت‌ سفارش‌های پذیرفته شده زیاد است به دلیل این بوده که ارزی‌های با متقاضی زیاد مانند یورو، بیشتر عرضه شده‌اند یا در بانک‌هایی که واردکنندگان تقاضای زیادی دارند عرضه‌ خوبی صورت گرفته است.

کریمی در خصوص میزان تحقق اهداف مرکز مبادلات ارزی، گفت: مبلغ تخصیص‌یافته موجود است و براساس برنامه‌ریزی‌ها می‌توان گفت به 50 درصد اهداف نزدیک شده‌ایم.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها