3 بیمار هموفیلی طی 2 ماه گذشته به علت نبود داروی جدید و اجرا نشدن پروتکل درمانی بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت C فوت کردند

توقف پروتکل درمانی بیماران هموفیلی

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: سه بیمار هموفیلی طی دو ماه گذشته به علت نبود داروی جدید و اجرا نشدن پروتکل درمانی بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت C فوت کردند در حالی که این شرایط، برخی بیماران را نیز به فاز حاد بیماری کبدی وارد کرده است.
کد خبر: ۵۲۷۲۲۳

میر ولایت‌الدین هاشمی، در گفت‌وگو با فارس افزود: آخرین پروتکل درمانی و داروهای موثر در درمان بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت که به صورت رایگان داده می‌شد، متوقف شده است. این در حالی است که مستندات موجود از دسترسی نداشتن بیماران به این داروهای موثر حکایت دارد.

وی با بیان این‌که مبلغی که برای واردات دارو تخصیص داده شده بود، کفاف داروی مورد نیاز بیماران را نداده است، ادامه داد: اگر دوستان اجازه دهند و جنگ روانی بر سر مدیرعاملی کانون هموفیلی کاهش یابد، برنامه‌هایی که برای دسترسی بیشتر بیماران به دارو را در نظر داریم با قوت اجرا خواهیم کرد.

در همین حال، احمد قویدل، مدیرعامل پیشین کانون هموفیلی ایران نیز به فارس گفت: از بزرگ‌ترین مشکلاتی که مدت‌ها آن را تجربه کرده‌ایم، نبود انگیزه و رسیدگی مسئولان به درمان مبتلایان هموفیلی به هپاتیت C است.

وی افزود: طرحی متمرکز در وزارت بهداشت وجود دارد تا مبتلایانی که از طریق فرآورده‌های خونی آلوده به هپاتیت‌C مبتلا شده بودند، درمان شوند در نتیجه با حمایت مرکز کبد و گوارش بیمارستان بقیه‌الله بیش از 700 بیمار از درمان بهره‌مند شدند؛ اما متأسفانه اکنون این پروتکل به صورت فعال انجام نمی‌شود و بیماران به داروهای درمانی دسترسی ندارند.

قویدل با اشاره به این‌که حدود یک‌سال و نیم پیش جمعی از متخصصان کبد و گوارش نامه‌ای به وزیر پیشین بهداشت و درمان ارسال کردند، گفت: در این نامه ضرورت اجرای کامل آخرین پروتکل درمانی تأکید شد و از وزارت بهداشت خواستند دارویی که گواهی سازمان غذا و داروی آمریکا را داشته و آزمایش‌های بالینی آن تائید شده بود برای تکمیل این پروتکل به بیماران هموفیلی بدهند تا به مرحله بحران کبدی نرسند.

وی ادامه داد: قبل از نوسانات ارزی دوره درمانی این داروی جدید 50 میلیون تومان برای هر بیمار هزینه دربرداشت و بیش از 140 بیمار نیازمند این دارو بودند در حالی که اکنون نه تنها این دارو در دسترس نیست، بلکه میزان دسترسی به پروتکل رایج درمان بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت C نیز کاهش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها