طبق نقشه راه جدید، طالبان احتمالا کنترل بخش‌هایی از جنوب و شرق افغانستان را بر عهده خواهد گرفت

نقشه راه جدید برای افغانستان

روسای جمهور افغانستان و پاکستان روز گذشته در ترکیه بر سر میز مذاکره نشستند تا در مورد نقشه راهی برای آینده افغانستان به بحث و بررسی بپردازند؛ اما پیش از آغاز این نشست، نقشه راهی در رسانه‌ها مطرح شد که مورد تائید افراد نزدیک به این مذاکرات قرار گرفته بود.
کد خبر: ۵۲۲۵۱۵

این پنجمین بار است که روسای جمهور دو کشور برای مذاکره به ترکیه می​روند. نشست این بار که از امروز آغاز شد، دو روز به طول می​انجامد.

کرزای و آصف علی زرداری، روسای جمهور افغانستان و پاکستان به محض ورود به ترکیه مورد استقبال عبدالله گل رئیس جمهور این کشور قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، طبق این نقشه راه که با دستور حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان توسط شورای عالی صلح این کشور تنظیم شده است، طالبان احتمالا کنترل بخش‌هایی از جنوب و شرق افغانستان را بر عهده خواهد گرفت. به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، قرار است گروهی از شبه نظامیان به کابینه دولت راه یابند. یکی از نکات قابل توجه یاد شده در این نقشه راه، این است که دولت اسلام‌آباد ایفای نقش واشنگتن برای هماهنگ‌سازی مذاکرات میان شبه نظامیان و دولت افغانستان را در کابل بر عهده می‌گیرد. این در حالی است که مقامات افغانستان بارها پاکستانی‌ها را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در کشورشان متهم می‌کنند. البته دیپلمات‌های غربی و رهبران افغانستان در کابل می‌گویند ظرف شش ماه گذشته شاهد تمایل پاکستان به حفظ و تامین صلح در افغانستان بودند.

طبق این نقشه راه که به نقشه راه روند صلح 2015 شناخته می‌شود، قرار است تا سال 2015 طالبان، حزب اسلامی و سایر گروه‌های مسلح افغانستان دست از حملات مسلحانه بردارند و به احزاب سیاسی رسمی تبدیل شده و در روند سیاسی و شکل‌گیری قانون اساسی کشور و نیز در انتخابات ملی مشارکت داشته باشند. در این نقشه همچنین به موضوع امنیت پس از خروج نیروهای ایساف و ناتو از افغانستان نیز اشاره و تاکید شده است نیروی امنیت ملی افغانستان تنها نیروی مسلح مشروع برای کنترل مسئولیت‌های امنیتی و حمایت از مردم افغانستان خواهند بود. طبق این طرح همچنین شبه نظامیان ارشد جزو اعضای کابینه دولت افغانستان و فرمانداران ولایات خواهند بود.

آخرین گزارش پنتاگون در مورد افغانستان

با نزدیک شدن به زمان خروج نیروهای خارجی نظامی از خاک افغانستان، موضوع امنیت در این کشور بیش از گذشته مورد تاکید قرار می‌گیرد. گزارش پنتاگون که بتازگی چاپ شده است، موضوع حملات طالبان طی چند ماه اخیر را مورد بررسی قرار داده و نشان می‌دهد که این حملات روندی رو به افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، در گزارش دو سالانه پنتاگون به کنگره آمریکا درخصوص افغانستان آمده است، پناهگاه‌های امن شبه نظامیان در پاکستان، ظرفیت اندک دولت افغانستان برای مقابله با آنها و فساد گسترده در این کشور همچنان بزرگ‌ترین خطرات برای دستیابی به ثبات و امنیت بلندمدت در افغانستان محسوب می‌شود. طبق اعلام مقام‌های نظامی آمریکا، آموزش نیروهای امنیتی و ارتش افغان در حال انجام است و تمام نیروهای افغان در تابستان سال آینده کنترل امنیتی در سراسر این کشور را بر عهده می‌گیرند.

در این گزارش همچنین به افزایش حملات طالبان در ماه‌های آوریل تا سپتامبر اشاره شده است. این ماه‌ها جزو فصل‌هایی است شبه‌نظامیان حملات خود را علیه نیروهای افغان و ناتو افزایش می‌دهند؛ زیرا کشت و برداشت خشخاش به پایان رسیده و شبه‌نظامیان فعالیت دیگری ندارند. همچنین حملات صورت گرفته توسط طالبان بین ماه‌های آوریل تا سپتامبر سال 2012 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی یک درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، حملات شبه نظامیان طالبان در مناطق روستایی که پرجمعیت‌تر هستند و تدابیر امنیتی در آنها افزایش یافته، بیشتر شده است. در حالی که طالبان همچنان می‌تواند حملاتی را در سطوح مختلف صورت دهد، در این گزارش به این موضوع اشاره شده که تهدیدهای بزرگ‌تر برای ایجاد ثبات در افغانستان در جای دیگری نهفته است.

همان طور که انتظار می‌رفت در این گزارش به نقش پاکستان در ناآرامی‌های افغانستان نیز اشاره شده است. بنا بر این گزارش، پاکستان با اجازه دادن به ایجاد پناهگاه‌های امن در سراسر مرز باعث شده تا طالبان پیوسته اوضاع امنیتی در افغانستان را تضعیف کنند. در واقع اسلام‌آباد با ناتوانی در جلوگیری از انتقال مواد و مایحتاج برای طالبان در نواحی مرزی افغانستان و پاکستان بشدت امنیت افغانستان را تضعیف می‌کند و این کشور را در معرض خطر جنگی دیگر پس از خروج نیروهای آمریکایی در پایان سال 2014 قرار می‌دهد.

نشست پاریس

این روزها موضوع امنیت افغانستان پس از سال 2014 به یکی از نگرانی‌های اصلی جامعه بین‌الملل تبدیل شده است و هر روز شاهد تلاش‌های تازه‌ای در این زمینه هستیم. تهیه یک نقشه راه جدید و رایزنی با رهبران شبه‌نظامیان طالبان بخشی از این راهکارهاست. در همین راستا، طی چند روز آینده قرار است یک نهاد پژوهشی در فرانسه کنفرانسی در مورد همین موضوع با حضور گروه‌های مختلف افغان برگزار کند.

در همین راستا ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد دو نفر از نمایندگان این گروه از «دفتر سیاسی طالبان در قطر» در این نشست شرکت می‌کنند و به گفته وی آنها موضع ما را در مورد اوضاع افغانستان به صورت مستقیم به شرکت‌کنندگان بیان خواهند کرد. در این نشست که در نیمه دوم ماه دسامبر برگزار خواهد شد، علاوه بر نمایندگان طالبان و ائتلاف شمال، نمایندگان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز شرکت خواهد داشت. مجاهد همچنین عنوان کرد: این یک نشست تحقیقی در مورد افغانستان است و در این نشست نه قرار است موافقت‌نامه سیاسی امضا شود و نه با نیروهای اشغالگر و دولت کابل مذاکره‌ای صورت بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها