رئیس پارلمان اتحادیه اروپا خواستار قطع روابط اقتصادی با مصر به منظور اعمال فشار برمرسی شد

25 آذر؛ همه پرسی قانون اساسی درمصر

در حالی که محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر با اعلام تاریخ پانزدهم دسامبر (بیست و پنجم آذر) برای انجام همه پرسی درباره قانون اساسی جدید می‌گوید قصد دارد کشور را به ساحل امنیت و ثبات برساند، کشمکش‌های سیاسی همچنان در مصر جریان دارد و دادگاه قانون اساسی مصر نیز از تائید قانون جدید سرباز زده است.
کد خبر: ۵۲۰۳۶۶

روزگذشته همزمان با شروع نشست دادگاه قانون اساسی، طرفداران مرسی در بیرون دادگاه تجمع کرده و اقدام به طرح شعارهایی علیه قوه قضاییه باقیمانده از دوران مبارک کردند. همین مساله موجب شد تا قضات نتوانند سرکار خود حاضر شوند و در نتیجه جلسه دادگاه تعطیل شد. این در حالی بود که قضات باید با حضور در دادگاه به شکایت‌های مطرح رسیدگی کرده و در نهایت تکلیف پارلمان، کمیته تدوین‌کننده قانون اساسی و در نهایت قانون اساسی جدید را روشن می‌کردند. اما دادگاه دیروز با صدور اطلاعیه‌ای فقط اعلام کرد به‌دلیل نامناسب بودن شرایط، رسیدگی به این شکایت‌ها را به زمان دیگری موکول کرده است. این زمان نیز دقیقا اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، حامیان اخوان‌المسلمین از اولین ساعات دیروز با حضور در برابر ساختمان دیوان عالی قانون اساسی مصر مانع ورود قضات به این ساختمان شده و شعارهایی در تائید مرسی و علیه مخالفان سر دادند. حامیان مرسی در این تظاهرات حتی انحلال این دیوان را خواستار شده و اعلام کردند پس از حکم رئیس‌جمهوری درخصوص به همه پرسی گذاشتن قانون اساسی، دیگر نیازی به این دیوان نیست.

قرار بود دیوان عالی قانون اساسی مصر رسیدگی به این شکایات را قبل از همه پرسی درخصوص قانون اساسی مصر انجام دهد، این دیوان در ژوئن گذشته با برگزاری نشستی اعلام کرد قانون انتخابات مجلس که براساس آن پارلمان مصر تشکیل شده بود غیرقانونی است و به این صورت مجلس تازه‌شکل گرفته الشعب منحل شد. یک بار محمد مرسی خواست با استفاده از قدرت ریاست جمهوری دوباره این مجلس را قانونی اعلام کند، اما قضات زیر بار نرفتند و گروهی از نمایندگان مصر نیز از شرکت در جلسات آن خودداری کردند. از بین نمایندگان این مجلس کمیته‌ای صد نفره برای نوشتن قانون اساسی جدید مصر برگزیده شد. از آنجا که اکثریت مجلس در اختیار گروه‌های اسلامگرا و بویژه اخوان‌المسلمین بود کمیته تشکیل شده نیز دارای اکثریت نیروهای اسلامگرا بود. به همین دلیل تعداد زیادی از گروه‌های سکولار و لیبرال از شرکت در مجلس و بعدا از شرکت در این کمیته انصراف دادند. حزب عدالت و آزادی وابسته به اخوان‌المسلمین به جای افراد غایب تعدادی از نیروهای خود را گماشت و کار تدوین قانون اساسی را به پایان رساند. در نهایت این پیش نویس قانون اساسی روز جمعه تقدیم محمد مرسی شد و او نیز خواستار برگزاری همه‌پرسی برای آن در پانزدهم دسامبر شد. گروه‌های مخالف مرسی که هنوز در میدان التحریر حضور دارند، این قانون اساسی را نمی‌پذیرند و برخی از آنها شرکت در رفراندوم را تحریم کرده‌اند. با این حال محمد مرسی پافشاری می‌کند تا این قانون اساسی هرچه زودتر تصویب شود.

موضع مخالفان

روزگذشته عمرو موسی، رئیس حزب کنگره مصر و دبیرکل سابق اتحادیه عرب از اعضای جبهه موسوم به جبهه نجات ملی مصر خواست تا نشست فوق‌العاده‌ای را در مقر حزب الوفد که از مخالفان دولت در این کشور محسوب می‌شود، برگزار کنند. این جلسه برای بررسی پیامدهای همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی مصر برگزار خواهد شد. مخالفان مصری از جمله عمرو موسی، معتقدند که پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر حقوق تمامی شهروندان مصری را لحاظ نکرده و اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌های اسلامگرا بر تدوین و تصویب آن سلطه داشته‌ و مطابق میل خود آن را نوشته‌اند.

گفته می‌شود همچنان هزاران نفر از مخالفان مرسی به تحصن و تظاهرات خود در میدان التحریر ادامه می‌دهند. آنها شعار می‌دهند« ملت سرنگونی نظام را می‌خواهد» و «مرسی برو» تظاهرکنندگان در میدان التحریر ورودی‌های میدان را با سیم خاردار و موانع فلزی و بتونی مسدود کردند و ورود و خروج افراد را فقط با نشان دادن کارت هویت امکان‌پذیر می‌کنند.

گفته می‌شود بخشی از این اقدام به‌دلیل نگرانی از حمله طرفداران مرسی به تحصن‌کنندگان در میدان التحریر است. روز شنبه ده‌ها هزار نفر از طرفداران مرسی مقابل دانشگاه قاهره دست به برگزاری تظاهرات زده و از اقدامات او به صورت کامل حمایت کردند.

فشار اتحادیه اروپا بر مرسی

در یک خبر دیگر اعلام شد مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا درخواست کرده است تمام روابط اقتصادی و سیاسی خود با مصر را قطع کند. بنا به گزارش ایسنا، این اقدام شولتز با هدف اعمال فشار علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر صورت گرفته است.

شولتز در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه گفت: تنها چیزی که نظام مصر می‌فهمد فشار اقتصادی است بنابراین بهتر است قاهره بداند بدون وجود دموکراسی تکثرگرا، ادامه همکاری اتحادیه اروپا با این کشور امکان‌پذیر نیست. رئیس پارلمان اروپا همچنین نسبت به تحولات اخیر مصر بشدت ابراز نگرانی کرده و گفت: جنبش اخوان‌المسلمین که رئیس‌جمهور کنونی مصر را انتخاب کرد، جنبشی سیاسی و تندرو است که از احساسات دینی و مذهبی مردم برای رسیدن به اهداف سیاسی خود سوءاستفاده می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها