روستای 500 ساله «سله‌ بن» به زیرآب می‌رود

روستای سله بن با قدمت پانصد ساله دورادور تپه‌ای واقع شده است که قدمتی حدود سه هزار سال قبل از میلاد دارد. این روستا در 23 کیلومتری غرب فیروزکوه قرار دارد، که به دلیل احداث سد «نم‌رود» بزودی به طور کامل زیر آب می‌رود.
کد خبر: ۵۱۹۳۶۳

عملیات اجرایی سد نم‌رود از سال 84 آغاز شده است و برای احداث این سد که ارتفاع آن در طرح اولیه 120 متر بود و بعد به 82 متر کاهش یافت، اما حریمی که برای سد مشخص کردند و زمین‌های مردم را در طرح قرار دادند، همان مبنا 120 متر است که باید با کم‌شدن ارتفاع سد، حریم سد هم کم شود.

مجری طرح سد نم‌رود و نماینده کارفرما در آب منطقه‌ای تهران، گفت:‌سد نم‌رود سدی خاکی با پوسته سنگریزی با ارتفاع 82 متر، عرض تاج 12 متر و طول تاج 680 متر است. حجم مصالح خاکریزی‌شده در این سد هفت میلیون و 200 هزار مترمکعب است که سرریز آن از نوع اوجی آزاد و شیب سرریز 16 درصد و 21 درصد است، عرض سرریز 22 متر در این سد از دیوار آب بند و پرده تزریق استفاده شده است.

مجتبی ایزدی‌نیا در گفت‌وگو با مهر افزود: سنگ‌های استفاده شده در این سد از معادن 5‌/‌1 کیلومتری این سد و خاک رس آن از معادن روستای «ورسخواران» که در شش کیلومتری این سد واقع شده است، تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این سد 70 درصد است که 139 میلیون مترمکعب حجم کل سد است و 120 میلیون مترمکعب حجم مفید این سد است که با تکمیل و آبگیری سد، کل روستای سله بن زیر آب می‌رود.

دهیار روستای سله بن نیز در این باره گفت: بزرگ‌ترین مشکل مردم روستا جانمایی روستای جدید است که در سال 1384 و 1385 توسط سوانح طبیعی بنیاد مسکن، منطقه «چزکین» که یکهزار و 500 هکتار است، کارشناسی شده و 60 هکتار از آن به مردم واگذار خواهد شد.

اسماعیل آهنگر افزود: منطقه چزکین دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع و زمستانی سرد همراه با باران و کولاک دارد؛ از مشکلات دیگر چزکین محدودیت افزایش بافت روستا است که چون مالکیت شخصی دارد، برای دولت بار مالی بسیاری به همراه می‌آورد.

وی بیان کرد: در پیشانی سد، منطقه‌ای به نام «موسیر» وجود دارد که وسعت آن 300 هکتار است و مردم فقط 20 هکتار از آن را می‌خواهند که زمین‌های آن جزو منابع ملی است و برای واگذاری آن به مردم برای دولت بار مالی ندارد.

دهیار روستای سله بن افزود: اما منطقه موسیر که خواسته بیشتر اهالی روستای سله بن است با هزینه 20 میلیون تومانی شخصی مردم از طرف جهاد دانشگاهی کارشناسی شد و این منطقه مورد تائید جهاد دانشگاهی قرار گرفت و کارشناسان سوانح طبیعی بنیاد مسکن بعد از تائید چزکین، موسیر را نیز رد نکردند.

وی تصریح کرد: به دلیل این‌که فعالیت‌های اقتصادی بعد از احداث سد در بالا دست سد اتفاق می‌افتد، حق اهالی است که از موقعیت آنجا استفاده کنند و از نظر پایداری اقتصادی، اجتماعی و روانی، منطقه موسیر به طور کامل موجب رضایت مردم می‌شود.

چند نفر از اهالی روستای سله بن نیز اظهار داشتند: در سال‌های اخیر انفجارهایی هر از گاهی برای ساخت سد رخ می‌دهد که خساراتی به خانه‌های روستایی وارد کرده است.

این روستاییان افزودند: همچنین بالای صد سال پدرانمان و خودمان در اینجا کشاورزی داشته‌ایم و حالا برای ساخت سد باید زمین‌های زراعی را رها کنیم که مسئولان هیچ‌گونه حق ریشه به کشاورزان پرداخت نمی‌کنند.

آنها ادامه دادند: در حال حاضر سازمان آب به مردم روستا تکلیف کرده، آبی که اهالی روستا از سال 55 و 56 از چشمه «آلودر» به طول هفت کیلومتر با هزینه شخصی روستاییان به این روستا آوردند باید برای شرب استفاده شود و حتی مقدار کمی از آن برای آبیاری باغچه‌ها و دام استفاده نشود.

خرید زمین بدون پرداخت پول

از نکات جالب این منطقه، عبور لوله گاز و فیبرنوری در چند سال اخیر به بخش ارجمند است که از نزدیکی سد و از داخل بافت روستا رد شده و معلوم نیست با زیر آب رفتن این روستا، تکلیف لوله گاز و فیبر نوری چه می‌شود.

رئیس شورای روستای سله بن در این باره گفت: 750 هکتار زمین سال 1385 در محدوده سد بود که 600 هکتار آن را با قیمت اولیه متری 1954 تومان تا 3000 تومان کارشناسی و خریداری کرد‌ه‌اند؛ نکته جالب این است که از اول سال تا الان هیچ مبلغی به مردم پرداخت نشده و همچنین افرادی هستند که از سه سال قبل زمین را با قیمت 3000 تومان واگذار کرده‌اند، اما الان که زمین متری 8000 تومان شده، پول آن متری 3000 تومان را هم دریافت نکرده‌اند.

سهراب آهنگر افزود: در کل 150 هکتار از زمین‌های سد که 26 هکتار آن در بافت مسکونی این روستاست، خریداری نشده است.

رئیس بنیاد مسکن فیروزکوه در این باره اظهار کرد: تفاهم‌نامه برای خرید زمین‌های منطقه چزکین در حال اتمام است که در این تفاهم‌نامه 40 درصد زمین مالکان تغییر کاربری داده خواهد شد و در مقابل آن 60 درصد زمین را به دولت واگذار می‌کنند.

حسین دربانی اضافه کرد: نقشه‌برداری و واگذاری زمین‌های چزکین انجام شده اما واگذاری زمین‌های موسیر باید توسط کارگروه تائید شود و هر کدام از دو منطقه موسیر و چزکین را که مردم بخواهند، به آنها واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از تکمیل خدمات زیربنایی در منطقه مورد نظر، ساخت 400 واحد مسکونی برای جانمایی روستای سله بن در برنامه بنیاد مسکن فیروزکوه است که 12 میلیون و 500 هزار تومان وام با بهره 4 درصد و دو میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای ساخت به روستاییان داده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‏ای تهران نیز از آغاز فروش اوراق مشارکت سد نم‌رود فیروزکوه به میزان 300 میلیارد ریال خبر داد.

خسرو ارتقایی افزود: سد نم‌رود در شهرستان فیروزکوه با پیشرفت 70 درصدی مراحل عملیاتی خود را پشت سر می‌گذارد و در حال حاضر، برخی امور نظیر تملک مناطق روستایی اطراف و حواشی این سد باقی مانده است.

وی یکی از مسائل مورد پیگیری از سوی شرکت آب منطقه‌‏ای تهران را فروش اوراق مشارکت سد نم‌رود فیروزکوه به میزان 300 میلیارد ریال دانست و افزود: این مهم در صورت موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صورت اجرایی به خود می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‏ای تهران تصریح کرد: آغاز این طرح کمک بسزایی در تسهیل روند اجرای طرح سد نم‌رود فیروزکوه قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل سه مشکل اصلی، طرح در حال احداث سد نم‌رود با موانعی مواجه است که معضل نخست به وضع اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه سردسیری فیروزکوه باز می‌گردد و مانع بعدی، بافت خاک آن منطقه و وجود لایه‏‌های رسی است که کار را در زمستان با مشکل روبه‌رو می‌‏کند.

ارتقایی در خصوص مشکل سوم اظهار کرد: علاوه بر این دو مشکل، کمبود اعتبارات نیز بر طرح سد نم‌رود شهرستان فیروزکوه سایه افکنده و اگر مشکلات بودجه‌‏ای وجود نداشت، این طرح قبل از پایان سال 91 با پیشرفتی 85 درصدی همراه بود و در شش ماهه نخست سال 92 آبگیری می‌‏شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها