معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزاری اولین کنگره میرزا کوچک‌خان را نقطه عطفی در تاریخ گیلان دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی با انگیزه بالا و تمام توان آمادگی دارد، همه‌نوع همکاری و مساعدت را در مسیر برگزاری باشکوه این کنگره و معرفی و شناساندن میرزا کوچک‌خان به ملت ایران و سایر ملت‌ها انجام دهد.
کد خبر: ۵۱۸۸۲۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد کنگره بزرگداشت میرزاکوچک جنگلی، سید حسن موسوی در نشست هماهنگی برگزاری اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی با ابراز خوشحالی از اینکه سازمان میراث فرهنگی در برگزاری کنگره میرزا کوچک‌خان سهمی دارد، اظهارداشت: این احساس را دارم که میرزا کوچک‌ خان جنگلی این حق را بر گردن ملت ایران دارد که در حد اختیاراتی که داریم، اعتبارات لازم را برای برگزاری کنگره این مرد بزرگ و همچنین ساماندهی آرامگاه و ساخت یادمان برای معرفی هر چه بهتر وی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش و جایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در برگزاری این کنگره، افزود: با مشورت مدیران و معاونان سازمان میراث فرهنگی خصوصا معاون سرمایه‌گذاری سازمان تصمیمات بسیار خوبی در این حوزه ظرف چند روز آینده خواهیم گرفت و سازمان میراث فرهنگی اقدامات بسیار مناسبی را انجام خواهد داد.

وی با گرامیداشت تقارن برگزاری اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی با ماه محرم به عاشورایی بودن قیام میرزا کوچک جنگلی اشاره کرد و گفت: موضوع بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی که از او باید به عنوان یک مرد بزرگ یاد کرد نقطه عطفی است در تاریخ استان گیلان و من مطمئن هستم که آیندگان از برگزارکنندگان و دست‌‌اندرکاران برگزاری این کنگره به نیکی یاد خواهند کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به دیدار اعضای کنگره میرزا کوچک‌خان جنگلی با مقام معظم رهبری و دیدگاه‌های ایشان در خصوص میرزا، اظهار داشت: دیدگاه ایشان نشان‌دهنده علاقه و عمق توجه، مطالعه و شناخت ایشان نسبت به میرزای جنگلی است که این دیدگاه ایشان و صحبت‌های معظم‌له و تشکر ایشان از گزارش برگزارکنندگان کنگره در ملاقاتی که خدمت ایشان داشتیم، انگیزه دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره را مضاعف کرده است.

موسوی با اشاره به اقدامات دولت دهم و نهم در عرصه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: ایران عزیز در سال‌های گذشته هسته‌ای شد، اقتصادش هدفمند شد، فضایی شد و اقدامات بسیار مهم دیگری طی این سال‌ها به ثمر رسید که حداقل در بخش نظامی، ضربه شصتی که دشمن تا بن دندان مسلح با گنبد آهنین پوشالینی که برای خود درست کرده بود را همگان مشاهده کردند.

وی اضافه کرد: دشمن این شکست را فقط از دانشی که در جمهوری اسلامی ایران استفاده شده بود خورد و اگر قرار باشد از دستاوردهای نظامی ما ضربه شصت مستقیمی بگیرد مسلما روز نابودی دشمن و استکبار فرا خواهد رسید و انشاءالله آن روز برای تمامی دشمنان اسلام و ایران فرا خواهد رسید و شاهد آن خواهیم بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و دولت دهم علاوه بر دستاوردهایی که در عرصه‌های مختلف داشته است، ماموریت مهم خود را در سال‌های پایانی صرف غبارروبی از مفاخر فرهنگی ایران کرد که این اقدام از مهمترین راهبردهای دولت در چند سال اخیر است.

وی افزود: شاید برخی‌ها سوال کنند که چرا دولت به اقدامات فرهنگی توجه ویژه‌ای دارد؛ پاسخ آن این است که این موضوع از رویکردهای مهم رییس‌جمهور در دولت نهم و دهم است و مقوله مهم دینی، فرهنگی، نظامی و استراتژیک میرزا کوچک‌خان جنگلی نیز به نظر من در راستای همین راهبرد و سیاست است.

موسوی اضافه کرد: اقدام بسیار مناسبی امسال در خصوص فعالیت‌های فرهنگی صورت خواهد گرفت و حضور ارزشمند رییس‌جمهور در استان گیلان در مراسم نکوداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی موید همین نگاه و سیاست و راهبرد است و من این روز را یک نقطه عطف در تاریخ گیلان می‌دانم.

معاون رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: در مراسمی که روز شنبه هفته آینده (11 آذرماه جاری) در گیلان برگزار خواهد شد با توجه به گزارش‌های مناسبی که استاندار گیلان و ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی به رییس‌ محترم جمهور ارائه خواهند کرد اقدامات بسیار خوبی در آنجا صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: آنچه که تاکنون در خصوص استان گیلان و بزرگداشت میرزا مصوب شده است را در حال پی‌گیری هستیم و بخش زیادی از آن به اتمام رسیده است و لازم است نیازهای جدید را از طریق کارگروهی مورد بررسی قرار گرفته و در قالب بسته‌ای پیشنهاد شود تا آن را مصوب و اجرایی کنیم.

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه میرزا کوچک‌خان جنگلی بر گردن انقلاب اسلامی حق دارد، اظهار داشت: اعتقاد دارم که میرزا بر گردن ایران حق مسلم و انکارناپذیری دارد و به نظر من حضور میرزا، نگاه میرزا و اعتماد به نفس میرزا به بسیاری از اقشار و انسان‌های بزرگی که بعد از وی در این حوزه نقش‌آفرینی کردند کمک کرده است که می‌شود اقدامات بسیار بزرگ و اساسی انجام داد.

رییس سازمان میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: میرزا کوچک جنگلی در مدت سال‌های مبارزات خود در جلوگیری از چندپارچگی ایران و مبارزه با استکبار و استعمار که قصد نابودی ایران را داشتند نقش بسیار موثری داشته است و میرزا با همان تعداد اندک نیروهای خود جلوی استعمارگرانی را که کمر به نابودی ایران بسته بودند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به گفته خود میرزای جنگلی «تاریخ بعدا ثابت خواهد کرد که مردم به جنگل قتلگاه ما تعظیم خواهند کرد یا به برج و باروی ستمکاران»، این دیدگاه به تعبیری الگو‌برداری شده از قیام اباعبدالله‌ الحسین(ع) است.

موسوی افزود: در حادثه کربلا کوته‌‌فکران و ظاهراندیشان فکر کردند که همه چیز تمام شده است اما ژرف‌اندیشان و اهل خرد همان روز را نقطه عطف تاریخ دیدند و امروز شاهدیم که هر چه از تاریخ واقعه کربلا و روز عاشورا فاصله بیشتر می‌شود عظمت این حادثه بیشتر هویدا می‌شود.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به اقداماتی که در خصوص میرزا کوچک‌خان جنگلی و آرامگاه وی صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: پیشنهاد من این است که ساخت یادمان میرزا کوچک‌خان جنگلی به زودی و طی سال جاری آغاز شود که البته برنامه‌ریزی‌ها برای سال 92 است که من درخواست دارم این موضوع زودتر محقق شود.

وی افزود: آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی باید به ساماندهی کامل برسد و اثرات این کنگره باید هر چه سریعتر و تا پایان سال جاری مشخص و ملموس شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطر نشان کرد: مشهد میرزا کوچک‌خان جنگلی که ثبت ملی شده است روز شنبه هفته آینده با حضور رییس‌جمهور لوح ثبت ملی آن رونمایی خواهد شد و امیدوارم که ثبت جهانی مشهد میرزا کوچک جنگلی نیز هر چه زودتر پی‌گیری شود.

وی افزود: ثبت جهانی مشهد میرزا کوچک‌خان جنگلی و یا آثار مرتبط با این مبارز بزرگ می‌تواند به آسانی صورت گیرد چرا که ایران دارای میلیون‌ها اثر ملموس و ناملموس است و میرزا کوچک‌خان جنگلی این حق را به گردن ملت ایران دارد که موضوع ثبت جهانی مشهد میرزای جنگلی با سرعت پی‌گیری شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: مسیر مشهد میرزا کوچک جنگلی نیز باید ساماندهی شود و بخشی از این کار بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و بخش دیگر آن نیز می‌تواند با همکاری وزارت راه و شهرسازی ساماندهی شود تا امکان بازدید گردشگران بین المللی از محل شهادت این مبارز خستگی‌ناپذیر فراهم شود.

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: محل شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی و مقبره این مرد بزرگ یک جاذبه گردشگری غنی است و گردشگران خارجی را باید به این سمت سوق داد چرا که در اقتصاد استان گیلان و صنعت و اشتغال این استان تاثیرگذار است.

وی یادآور شد:‌ استان گیلان با تمام جاذبه‌های بی‌نظیر خود در دنیا اعم از تاریخی و طبیعی که دارد اما میرزا کوچک‌خان جنگلی یک ظرفیت بی‌بدیل است.

موسوی افزود: هر شهر استان گیلان به اندازه چند کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس دارای جاذبه‌های تاریخی‌، فرهنگی و گردشگری است و خوشبختانه دیدگاه مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی که به موضوع گردشگری تاکید کرده‌اند برای تحقق برنامه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ما کمک کرده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: باید یادمان فاخری از میرزا تهیه و نصب شود و به زودی باید در این خصوص تصمیمات لازم گرفته شود و من مطمئن هستم که بعد از نصب یادمان میرزا کوچک‌خان جنگلی برخی از شهرهای دیگر نیز برای نصب یادمان میرزای جنگلی مراجعه و اقدام خواهند کرد.

وی همچنین تدوین زندگینامه و دایره‌المعارف میرزا کوچک‌خان جنگلی را کار بسیار ارزشمندی دانست و افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تدوین این مجموعه کمک می‌کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارداشت: همه کارهایی که انجام می‌دهیم برای این است که مردم ایران و سراسر جهان هر چه بیشتر با میرزا کوچک‌خان جنگلی و اهداف بلند وی و دیدگاه‌های او آشنا شوند که لازمه این آشنایی ایجاد یک خط گردشگری و فراهم آوردن امکان سفر و توسعه گردشگری است.

رییس سازمان میراث فرهنگی افزود: می‌توان استان گیلان و شهرستان محل شهادت و محل آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی را به کانون جذب گردشگر داخلی و خارجی تبدیل کرد و به اعتقاد من این کار سختی نیست و اجازه دهیم که آیندگان به نیکی از این موضوع یاد کنند که در دولت نهم و دهم این اتفاقات مهم فرهنگی رخ داده است.

موسوی خاطرنشان کرد: امیدوارم با اقداماتی که انجام می‌شود، بتوانیم بخشی از خدمت بزرگ این ابر مرد خطه شمال کشور را پاسخ دهیم و امیدوارم که ثواب این اقدامات به روح همه شهدای اسلام خصوصا شهید میرزا کوچک‌خان جنگلی برسد.

وی در پایان صحبت‌های خود در خصوص راه‌اندازی موزه میرزا کوچک‌خان جنگلی نیز دستوراتی را صادر کرد و مقرر شد روز شنبه هفته آینده همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی از خانه میرزا کوچک‌خان بازدید و روند احداث موزه بررسی شود.

رییس اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی نیز در ابتدای این دیدار گزارشی از اقدامات انجام شده در برگزاری این کنگره، بر نقش محوری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در برگزاری کنگره ملی میرزا کوچک‌خان تأکید کرد.

وی یادآور شد: به همت اندیشمندان و علما و حمایت دولت محترم مقرر شد اولین کنگره ملی میرزا کوچک‌خان جنگلی در گیلان برگزار شود که در اجرای این کنگره چند وزارتخانه و سازمان نقش محوری داشتند که یکی از مهمترین‌ سازمان‌ها در این خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

محمد شیخان افزود: سازمان میراث فرهنگی نقش مهمی در برگزاری این کنگره دارد و حمایت‌های بسیار مناسبی از برگزاری این کنگره داشته است کما این که استان گیلان به عنوان یکی از استان‌های مهم در طول تاریخ خصوصا در زمان قیام میرزا کوچک‌خان جنگلی شاهد اتفاقات بسیار تاثیرگذار و مختلفی بوده است که بسیاری از این مبارزات و مکان‌رویدادهای مبارزات می‌تواند به عنوان میراث معنوی به ثبت برسد.

رییس اولین کنگره برزگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی خاطر نشان کرد: سازمان میراث فرهنگی در ثبت و نمادسازی این رویدادها و ترویج آن‌ها نقش مهمی دارد و این سازمان می‌تواند در تبدیل آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی به عنوان یک جاذبه گردشگری نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اقدامات بسیار مناسب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال‌های اخیر فرصت بسیار مناسبی برای حضور گردشگران داخلی و حتی خارجی در گیلان و آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی فراهم شده است.

شیخان با اشاره به ساماندهی محل شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی خاطرنشان کرد: مشهد میرزای جنگلی می‌تواند به یک نماد تبدیل شود و می‌تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد چرا که این محل ثبت ملی شده و قرار است به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادمان میرزا کوچک‌خان جنگلی نیز در این محل احداث شود.

رییس اولین کنگره برزگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم که سال آینده این کنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها