پترائوس گفت، سیا از مراحل ابتدایی تحقیق از نقش داشتن یکی از گروه‌های وابسته به القاعده در آن خبر داشته، ولی نام این گروه را حذف کرده است

توضیحات پترائوس به نمایندگان کنگره در مورد حادثه بنغازی

طی یک هفته گذشته نام ژنرال دیوید پترائوس بیش از هر زمان دیگری در رسانه‌های خبری شنیده شده است. وی هفته گذشته و پس از مشخص شدن رابطه‌اش با خانمی به نام پائولا برادول که مسئولیت نوشتن زندگینامه او را برعهده داشت، از ریاست سازمان سیا استعفا داد. این استعفا در حالی انجام شد که بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا منتظر توضیحات پترائوس در مورد حادثه بنغازی در 11 سپتامبر بودند که طی آن سفیر آمریکا در لیبی و سه نفر دیگر کشته شدند.
کد خبر: ۵۱۷۲۰۶

پس از چند ماه، روز جمعه گذشته پترائوس به همراه تعدادی از مقام‌های ارشد امنیتی و دیپلماتیک آمریکا با حضور در جلسات جداگانه کمیته‌های امنیتی مجلس نمایندگان و سنا در پشت درهای بسته به پرسش‌‌های اعضای کنگره پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، جیمز کلپر، رئیس سازمان امنیت ملی ایالات متحده و مایکل مورل، رئیس موقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) از جمله مدعوین بودند. دیوید پترائوس در این جلسات دانسته‌هایش را برای نمایندگان کنگره توضیح داد، ولی بعضی از این نمایندگان در صحبت با خبرنگاران بخش‌هایی از این گفته‌ها را بازگو کردند.

از جمله سخنان پترائوس که به بیرون درز کرد، این بود که سیا از مراحل ابتدایی تحقیق درباره حادثه بنغازی از نقش داشتن یکی از گروه‌های وابسته به القاعده در آن خبر داشته، ولی در گزارش‌های طبقه‌بندی نشده، نام این گروه را حذف کرده تا گروه‌های تندرو متوجه دانسته‌های دولت آمریکا نشوند.

پیتر کینگ، رئیس‌ جمهوریخواه کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا پس از شنیدن سخنان پترائوس با حضور در میان خبرنگاران گفت: توضیحات رئیس پیشین سیا با سخنانی که او سه روز پس از حادثه در کنگره بیان کرده بود، همخوانی ندارد. به گفته کینگ، برداشت او از سخنان پیشین پترائوس این بود که حمله به کنسولگری آمریکا توسط گروهی از معترضان و به صورت خودجوش رخ داده بود.

یکی دیگر از انتقادهای جمهوریخواهان، سخنان سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پنج روز پس از حادثه بنغازی بود. وی در یک مصاحبه تلویزیونی به دست داشتن معترضان خشمگین در این حمله اشاره کرده بود. در مقابل، جمهوریخواهان رایس را به ارائه اطلاعات نادرست متهم کرده‌اند. این در حالی است که از او به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی هیلاری کلینتون به عنوان وزیر خارجه بعدی آمریکا نام برده می‌شود. مقام‌های دولت آمریکا در دفاع از رایس می‌گویند وی در سخنانش به بولتن طبقه‌بندی نشده سیا استناد کرده بود. پترائوس نیز در همین زمینه و در توضیحات روز جمعه خود گفت، حذف نام گروه انصارالشریعه از بولتن طبقه‌بندی نشده‌ای که در اختیار رایس قرار گرفته بود، به دلیل رعایت مسائل امنیتی بوده و ارتباطی با مسائل سیاسی نداشته است.

به گفته پیتر کینگ، به‌رغم توضیحات پترائوس، هنوز معلوم نیست چه مقامی در داخل دولت آمریکا تصمیم به حذف نام گروه وابسته به القاعده در این بولتن گرفته است.

جان مک کین، سناتور جمهوریخواه نیز پس از ادای توضیحات ژنرال پترائوس، عملکرد دولت باراک اوباما را در قبال این حادثه یک شکست اطلاعاتی دانست. مک کین گفت: «توضیحات ژنرال پترائوس جامع بود. فکر می‌کنم این سخنان مهم است و به توانایی ما برای قضاوت درباره رخدادی که به طور مشخص نمایانگر یک شکست اطلاعاتی است، کمک می‌کند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها