تا پایان امسال اجرا می شود

سامانه نظارت مردمی بر ایمنی حمل و نقل

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از اجرای سامانه نظارت مردمی بر ایمنی حمل و نقل تا پایان امسال خبر داد و گفت: باید به مرحله ای برسیم که تمام جاده های کشور در تمام ساعات شبانه روز علاوه براینکه در کنترل پلیس باشند برای رانندگان پرخطر ناامن باشند.
کد خبر: ۵۱۵۱۳۷

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه پلیس، سردار اسکندر مومنی در جمع خبرنگاران گفت: در هفت ماهه امسال، 516 هزار خودرو نو، شماره گذاری شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: طی این مدت 22 هزار و 900 خودرو وارداتی شماره گذاری شدند که شماره گذاری این نوع خودروها، نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.5 درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: طی این مدت، 40 هزار دستگاه خودرو اسقاط از چرخه حمل و نقل خارج شدند که نسبت به مدت سال گذشته 31 درصد کاهش یافته است.

سردار مومنی به شماره گذاری 117 هزار دستگاه موتورسیکلت و کاهش 46 درصدی آن اشاره کرد و افزود: در هفت ماهه نخست امسال، 947 هزار گواهینامه جدید صادر شد که صدور گواهینامه ها نسبت به مدت مشابه 13 درصد کاهش یافته است.

کاهش تلفات سوانح رانندگی

این مقام مسوول در نیروی انتظامی از کاهش شش درصدی تلفات سوانح رانندگی در شش ماهه امسال خبر داد و افزود: طی این مدت 601 نفر درسوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطرنشان کرد: معتقد هستیم آمار سوانح رانندگی در کشور همچنان زیاد می باشد که باید تلاش کنیم این آمار به پائین ترین سطح ممکن برسد.

وی با بیان اینکه بیشترین کاهش تلفات رانندگی به استان های خراسان رضوی، کردستان، فارس و خوزستان تعلق دارد، اظهارداشت: استان های آذربایجان غربی، کرمان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و مرکزی بیشترین افزایش تلفات را به خود اختصاص است.

سردار مومنی به کاهش آمار تلفات و تصادفات رانندگی در مهرماه اشاره کرد و افزود: سازمان پزشکی قانونی پس از جمع بندی، آمار مهرماه را اعلام می کند.

کاهش اعمال قانون برای ثبت تخلفات رانندگی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: کاهش تلفات سوانح رانندگی در حالی رخ داد که اعمال قانون برای ثبت تخلفات 33.8 درصد (یک سوم) کاهش یافته است، از این رو به دنبال افزایش بازدارندگی و کاهش سوانح رانندگی در کشور می باشیم.

این مقام مسوول در نیروی انتظامی به افزایش آمار تلفات خودروهای تصادفی و واژگون شدن اشاره کرد و افزود: درصدد هستیم، از حداکثر ظرفیت های قانونی برای کنترل سوانح و حوادث استفاده کنیم زیرا معتقد هستیم، صرفاً از طریق یک عامل نمی توانیم سوانح و حوادث را کنترل کنیم.

سردار مومنی اضافه کرد: پلیس علاوه بر تخلفات رانندگان با تخلفات دستگاه های مقصر در سوانح رانندگی برخورد می شود.

وی با بیان اینکه 1500 پرونده سهم دستگاه های مقصر در بروز تصادفات رانندگی به مراجع قضایی ارسال شده است از شهرداری های سراسر کشور، وزارت راه و ترابری و اداره آب و فاضلاب به عنوان مقصرین در بروز تصادفات نام برد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران افزود: در سوانح رانندگی، سهم راننده، راه و وسیله نقلیه توسط کارشناسان پلیس بررسی و به مرجع قضایی اعلام می شود.

باطل شدن 20 دفترچه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی

این مقام مسوول در نیروی انتظامی با اشاره به باطل شدن دفترچه های راننده های حمل و نقل عمومی مقصر در تصادفات منجر به جرح و فوت، از باطل شدن 20 دفترچه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و تاکید کرد: در صورت باطل شدن دفترچه ها، این افراد باید به سراغ شغل دیگر بروند.

سردار مومنی تصریح کرد: خوردوهای حمل و نقل عمومی باید از ایمن ترین خودروها باشد.

وی درباره تعاونی‌های حمل و نقل عمومی، اظهارداشت: این تعاونی‌ها باید بر عملکرد رانندگان خود کمال نظارت را داشته باشند زیرا اگر تصادفی رخ دهد پس از راننده، تعاونی نیز مقصر است و قطعا جریمه خواهد شد و اگر چهار بار این حادثه برای یک تعاونی رخ دهد، پروانه فعالیت تعاونی مذکور برای همیشه باطل خواهد شد.

صدور 228 هزار گواهینامه جدید 10 ساله

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اجرایی شدن تعویض نظام صدور گواهینامه از نیمه امسال، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال همه گواهینامه‌ها با اعتبار 10 ساله صادر شوند.

این مقام مسوول در نیروی انتظامی با بیان اینکه از مهرماه کلیه گواهینامه های صادره اعم از تعویضی و جدید الصدور براساس آئین نامه جدید صادر شده است، از صدور 228 هزار گواهینامه جدید 10 ساله خبرداد.

وی افزود: البته تا سن 65 سالگی، اعتبار گواهینامه های رانندگی 10 ساله، 65 تا 70 سال پنج ساله و بالاتر از 70 سال دو ساله، تمدید خواهد شد.

اجرای سامانه نظارت مردمی بر ایمنی حمل و نقل در کشور

سردار مومنی از اجرای سامانه نظارت مردمی بر ایمنی حمل و نقل در کشور تا پایان امسال خبر داد و افزود: هدف اصلی این سامانه کنترل رانندگان در تمام ساعات شبانه روز است که با راه‌اندازی این سامانه نظارت‌های مردمی نیز بر این کنترل‌ها افزوده می‌شود که این امر تحول بسیار بزرگی در نظام کنترل تخلفات رانندگی خواهد بود.

این مقام مسوول در نیروی انتظامی تصریح کرد: باید کلیه جاده های کشور در تمام ساعات شبانه روز علاوه براینکه در کنترل پلیس است، برای رانندگان پرخطر نیز ناامن باشند از سوی دیگر تمام رانندگان قانونمند نیز در تمامی راه‌های کشور با ایمنی کامل رانندگی کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان می توانند تخلفات رانندگی را به صورت مستند ارسال کنند، افزود: آزمایشگاه ویژه‌ ای نیز برای صحت گزارشات مردمی در نظر گرفته شده است که جزئیات بیشتر آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

طرح ویژه پلیس راهور برای ایام محرم

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در آستانه ماه محرم و ایام شهادت و عزاداری سرور و سالار شهیدان هستیم، تصریح کرد: طرح ویژه محرم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تهیه و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: بر اساس این طرح، جلساتی با هیات‌ها در سطح استان‌ها برگزار شده و پلیس یاران در این دسته جات و هیات‌ها مستقر می‌شوند تا دسته جات عزاداری هم با ایمنی لازم در معابر حرکت کنند و هم آنکه باعث بروز ترافیک برای سایر رانندگان نشوند.

این مقام ارشد پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره الزامی بودن یا نبودن ثبت نقل و انتقال خودروها در دفاتر اسناد رسمی و دفترخانه‌ها، اظهارداشت: هم قانون و هم آیین‌نامه صریحاً تکلیف و وظایف را در خصوص نقل و انتقال خودروها مشخص کرده و بر این اساس وظیفه پلیس راهورکاملا مشخص است بنابراین رفتن مالکان خودروها به دفترخانه‌ها برای ثبت نقل و انتقال الزامی نبوده و تعهدی در این خصوص وجود ندارد.

سردار مومنی درباره تصادف دانش آموزان بروجنی، گفت:‌ در مورد این سانحه سهم دستگاه‌های متخلف مشخص شده و دادگستری استان خوزستان نیز مصر است که با متخلفان برخورد کند.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هر پنج روز به اندازه یک زلزله آذربایجان شرقی در جاده‌های کشور کشته می‌دهیم، تاکید کرد: به دلیل پراکندگی جغرافیایی و همزمان نبودن رخداد این تصادفات، ابعاد این فاجعه برای مردم ملموس نیست در حالیکه در سال 90 با تلاش‌های صورت گرفته بیش از سه هزار نفر در تصادفات رانندگی کمتر کشته شدند و از وارد آمدن بیش از 12 هزار میلیارد تومان خسارات مالی به کشور جلوگیری شد.

49 درصد تلفات تصادفات در مسیر یا بیمارستان رخ می‌دهد

این مقام مسوول در نیروی انتظامی با بیان اینکه بر اساس آمارهای پزشکی قانونی 49 درصد تلفات تصادفات در مسیر یا بیمارستان رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: در دنیا، میانگین این رقم حدود 15 تا 20 درصد است که اگر بخش‌های ذیربط بتوانند خود را به استانداردهای جهانی برسانند، شمار کشته‌های تصادفات رانندگی 30 درصد کاهش می‌یابد.

وی از کاهش استفاده از موادمخدر، روانگردان و الکل دربین رانندگان در سالجاری نسبت به سال گذشته از زمان اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی خبرداد.

سردار مومنی سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ را مهمترین علل وقوع تصادفات رانندگی در سال جاری عنوان کرد.

ضرورت نظارت دستگاه‌های متولی بر موضوع معاینه فنی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره معاینه فنی خودروها و نظارت بر آنها، اظهارداشت: معاینه فنی سه بعد دارد اول تولید کننده که باید تلاش کند خودروی تولیدی آن ایمن و منطبق با استانداردهای روز باشد، دوم مراکز معاینه فنی که وظایف خود را باید خوب انجام دهند و سوم کاربران که باید کنترل کرده و در موعد مقرر به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

وی افزود: قطعا با عامل کاربر صرف و بدون نظارت نمی‌توان معاینه فنی را در حد قابل قبول رساند زیرا براساس گزارش های رسیده برخی از مراکز معایه فنی پول گرفته و بدون کنترل برگه صادر می‌کند.

سردار مومنی بر ضرورت نظارت دستگاه‌های متولی بر موضوع معاینه فنی تاکید و تصریح کرد: مردم باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند اما دستگاه‌های متولی نیز باید به این مسائل رسیدگی کرده و آنها را تعیین تکلیف کنند.

این مقام ارشد پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به دو تصادف مختلف دو اتوبوس که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان شد اشاره کرد و افزود: هر دو این اتوبوس‌ها، حدود یک ماه قبل معاینه فنی گرفته بودند اما نقص سیستم ترمز داشتند که البته پلیس یکی از عوامل تصادف را مرکز معاینه فنی متخلف معرفی کرده است که قطعا با این مراکز برخورد خواهد شد.

وی درباره نظر پلیس راهنمایی و رانندگی در زمینه ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی اظهارداشت: برای ما جای سوال است که چطور در سال تولید ملی خودروهای میلیاردی و لوکس و گران قیمت به راحتی وارد کشور می‌شوند و از مبادی ذیربط نیز مجوز شماره‌گذاری دریافت می‌کنند.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: نمی‌دانم مسدود شدن واردات خودروهای خارجی به نفع کیست ولی قطعا به نفع وارد کنندگانی است که از قبل، این خودروها را وارد کرده‌اند.

وی تاکید کرد: قطعا ورود خودروهای لوکس و گرانقیمت با حجم موتور بالا و سرعت و آلایندگی بالا به نفع جامعه نیست اما خودروهای وارداتی که سرعت، ایمنی و آلایندگی قابل قبولی دارند قطعا ورودشان به نفع مردم بوده و موجب ایجاد رقابت در بین تولید کنندگان داخلی خواهد شد.

تجهیز کلیه پرایدهای تولیدی به کیسه هوا

سردار مومنی درباره نصب کیسه هوا بر روی خودروها، اظهارداشت: حدود 80 درصد خودروهای تولیدی مجهز به کیسه هوا هستند و پلیس به وظیفه خود بر اساس قانون و مجوزهای صادره توسط دستگاه‌های ذیربط عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمام خودروهای تولید داخل بجز پراید هم اکنون با کیسه هوا تولید می‌شوند، افزود: خودروی پراید نیز تا اول مهرماه مجوز تولید بخشی از محصولاتش بدون کیسه هوا تمدید شده بود که در اول مهرماه جلوی شماره گذاری این خودرو گرفته شد، پس از آن مسوولان مربوطه مجوز تمدید مهلت شماره گذاری این خودرو بدون کیسه هوا را تا آخر سال گرفتند که پس از دریافت مجوز مجددا شماره گذاری این خودرو باز شد و بعید می‌دانم تحت هیچ شرایطی مجددا مهلتی برای شماره‌گذاری پرایدهای بدون کیسه هوا داده شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه هم اکنون شرکت سایپا برنامه زمانبندی را برای نصب کیسه هوا تا پایان سال ارائه کرده است، اظهارداشت: در حال حاضر حدود 20 درصد خودروهای پراید تولیدی با کیسه هوا روانه بازار می‌شوند که تا اسفندماه بر اساس این برنامه زمان بندی به 100 درصد خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها