وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز ممنوعیت واردات 75 قلم کالا و گروه کالایی لوکس و غیرضرور را به همراه فهرست جدید پالایش شده کالاهای ممنوعه صادراتی اعلام کرد.
کد خبر: ۵۱۴۲۰۸

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که منابع خبری دیروز از ممنوعیت موقت واردات خودرو به کشور خبر دادند، توضیحات بعدی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت مشخص کرد که خودرو فقط یکی از اقلام ممنوعه است و فهرست کامل کالاهای ممنوعه وارداتی بسیار بیش از این است.

این ممنوعیت در حالی اتفاق افتاد که وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا از تخصیص ارز به نرخ مبادله‌ای به اولویت کالایی 9 خبر داده و اذعان کرده بود که فقط اولویت کالایی 10 ارز دریافت نمی‌کند که البته ورود آن با ارزی با هر منشاء آزاد است.

اما ظاهرا از دیروز کشتیبان را سیاستی دگر آمده که در کنار ممنوعیت صادرات برخی کالاها که البته با روشن شدن تبعات آن مورد بازنگری قرار گرفت، اکنون ممنوعیتی برای ورود برخی کالاها اتخاذ کند.

75 قلم کالای ممنوع شده

در همین حال مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت فهرست 75 قلم کالایی را که واردات آن ممنوع شده منتشر کرد.

نگاهی به فهرست این کالاها نشان می‌دهد برخی از آنها واقعا لوکس و غیرضرور است که استفاده‌کنندگان آن قشر بسیار کمی از مردم هستند و این ممنوعیت هیچ تاثیری بر همان متقاضیان اندک نیز ندارد.

مبلمان، ظروف آشپزخانه، گل، مجسمه‌ها، جواهرآلات و زیورآلات، قایق‌های تفریحی، سس‌ها و تابلوی نقاشی و فندک و پیپ برخی از این کالاها هستند.

با این حال کالاهای دیگری هم در این فهرست هستند که با وجود لوکس بودن مورد استفاده عمری بوده و تولید داخل هم ندارند، یا اگر دارند از کیفیت لازم برخوردار نیست لذا بیم آن می‌رود که این ممنوعیت هم باعث گران شدن بیش از حد آن شده و هم قاچاق آن را افزایش دهد.

لوازم بهداشتی، تلفن همراه، لوازم آرایشی بانوان، لوازم‌التحریر و تلفن ثابت از جمله مثال‌هایی در این باره هستند لذا به نظر می‌رسد همان گونه که در تجربه ابلاغ یکباره و بدون مقدمه فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی اثبات شد، ابلاغ فهرست‌های این‌گونه‌ای باید با تامل، دقت و کارشناسی بیشتری انجام تا از تبعات آن جلوگیری شود.

بر این اساس، در فهرست کامل کالاهای لوکس و غیرضرور وارداتی که ثبت سفارش آنها با تصمیم جدید دولت متوقف شده، لوازم خانگی، پوشاک، لوازم بهداشتی (صابون، شامپو، خمیردندان، نخ‌دندان، شوینده دندان و...)، تمامی اقلام کشاورزی، خودرو، لوستر، مبلمان، انواع وسایل آشپزخانه، ظروف آشپزخانه، لامپ کم‌مصرف، کولر آبی، انواع ماهی غیر از تن، انواع گل، انواع آبمیوه و نوشابه قرار دارد .

همچنین ادویه بسته‌بندی شده، کاکائو، قهوه، پودر کاکائو، شکلات، شیرینی، مربا، ژله و مارمالاد،‌ برخی گازهای نفتی، لوازم آرایشی صورت و مو، واکس، انواع شمع و کبریت، حشره‌کش‌های خانگی، وان، دستشویی، ظرفشویی، مصنوعات پلاستیکی،‌ لوازم لباس، چرم و پوست دباغی شده، چمدان، مصنوعات نجاری و چوبی، صنایع‌دستی، مصنوعات سبدبافی، پتو و زیرانداز، انواع کاغذدیواری و کاغذ توالت، انواع لوازم‌التحریر، فرش و کفپوش‌ها از مواد نفتی، پالتو و نیم‌پالتو،‌ کفش، چتر، انواع سنگ‌های تراش‌خورده و برخی مصالح ساختمانی (آجر، سفال، کاشی، موزائیک) از جمله کالاهای ممنوع برای واردات هستند.

این گزارش می افزاید: ‌ انواع مجسمه‌ها، جواهرآلات و زیورآلات،‌ نجاری، اجاق گاز و فر، رادیاتور، ابزارهای دستی (انبردست، دم باریک، آچار)، مصنوعات از مس، قفسه بایگانی، تلفن ثابت،‌ موتورسیکلت، دوچرخه، قایق‌های تفریحی، ساعت مچی، لوازم موسیقی، چراغ و وسایل روشنایی، اسباب‌بازی، فندک و پیپ، تابلوی نقاشی، انواع سس‌ها، لوله و شیلنگ، لوازم پلیمری، محافظ بهداشتی، پروفیل روکش شده، تخته فیبری کار شده، آخال پنبه، مصنوعات آلومینیوم، ماشین حساب، باتری و قوه‌ها، پلاتین ساخته شده، باتری ماشین، میکروفن و بلندگو،‌ دیسک و سی‌دی، موبایل و رایانه و اجزای آن دیگر اقلام این فهرست را تشکیل می دهند.

پیش از این مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ارزش واردات کالاهای لوکس به کشور را حدود 12 میلیارد دلار در سال اعلام کرده بود.

هدف، مدیریت تقاضای ارز است

در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه‌ جلسه دیروز هیات دولت در رابطه با توقف ثبت سفارش واردات برخی کالاها از جمله خودرو گفت: خودروهای سبک خارجی در اولویت 9 طبقه‌بندی کالاها هستند و خودروهای با مصرف بالا در اولویت 10، بنابراین مدتی است به منظور مدیریت تقاضای ارز ثبت سفارش دو اولویت 9 و 10 را قطع کرده‌ایم تا وضع ارز سامان گیرد.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری گفت: کارگروهی که ساماندهی بازار ارز را به عهده دارد، مدیریت تقاضا و عرضه‌ ارز را انجام می‌دهد لذا همان گونه که برای مدیریت عرضه ارز مرکز مبادلات ارزی راه‌اندازی شد؛ برای مدیریت تقاضای ارز نیز حجم درخواست‌ها را به حداقل رساندیم تا درآمد و مصارف ارزی تناسب داشته باشد و قیمت ارز در حد مرکز مبادله‌ای کنترل شود.

وی تصریح کرد: همچنین سراغ ارز صادرکنندگان رفتیم و توافق شد که این ارز به چرخه اقتصاد برگردد. همچنین به سراغ بورس کالا رفتیم چون متاسفانه با ارز 3000 تا 3500 تومانی رقابت شکل می‌گرفت، اما توافق شد قیمت‌گذاری کالاها در این بازار بر اساس ارز مبادله‌ای انجام شود.

وی با بیان این که نوسانات در بازار چند ریشه دارد، گفت: این نوسانات ناشی از کمبود ارز است که قابل کنترل است و تولیدکنندگان نیز مطرح کردند اگر قیمت ارز تثبیت شود، تولید و قیمت‌ها در بازار را نیز تثبیت می‌کنیم.

پالایش و تغییر در فهرست کالاهای ممنوعه صادراتی

در همین حال، شب گذشته سازمان توسعه تجارت در راستای وضع ممنوعیت‌های تجاری در بخش واردات، پالایش و تغییرات جدید در ممنوعیت‌های قبلی در بخش صادرات را نیز اعلام کرد: براین اساس، 39 ردیف تعرفه مشمول ممنوعیت واردات شده و برخی از آنها ‌ حذف و اضافه شده یا شفاف شده ‌است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با مهر در این باره گفت: بر اساس هماهنگی صورت گرفته در رابطه با محدودیت صادراتی که روی تعدادی از اقلام کالایی اعمال شده، تغییراتی در مصوبه هیات وزیران صورت گرفته است که بر مبنای آن امیدواریم بتوانیم وضع صادرات غیرنفتی را به بهترین شرایط تغییر دهیم.

حمید صافدل افزود: محدودیت‌های جدیدی که پیش روی صادرات غیر نفتی قرار گرفته، در راستای مصــوبه مهرماه هیات وزیران مبنی بر حمایت از صنایع پایین دستی و تولیدات داخلی با رویکرد توجه بیشتر به نیاز بازارهای داخلی اتخاذ شده و باید به نوعی گفت که این مصوبه به معنای ممنوعیت صادرات این کالاها به صورت عام نیست.

به گفته وی، تاکید هیات وزیران بر این است که کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و نیز تبدیل ماده اولیه این گروه های کالایی به محصولات تولید داخلی در دستور کار قرار گیرد تا بخشی از نیاز داخلی کشور برطرف شده و مواد اولیه وارداتی به محصول مورد نیاز با ارزش افزوده بالا صادر شود.

وی افزود: برهمین اساس، گروهی از مواد اولیه که نیاز بازارهای داخلی است و در گروه کالایی که قبلا در مصوبه مردادماه هیات وزیران مورد تاکید قرار گرفته صادراتشان ممنوع شده است به این معنا که کالاهای اساسی که با ارز مرجع وارد کشور می‌شود، اجازه صادرات ندارد و اگر بنا بر صدور فرآورده‌های تولیدی از آنها باشد، صادر کننده باید طبق این مصوبه ارز را به سیستم بانکی کشور برگرداند.

صافدل ادامه داد: این مصوبه به تمامی گمرکات بخشنامه شده است و گروه‌های مدنظر در آن در مواردی همچون گندم، آرد، شکر، قند، گوشت قرمز، جو، ذرت و شیر خشک خلاصه می‌شد.

لیست دوگانه «محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها»

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: در مورد گروه دیگری از کالاها و مواد اولیه در بخش پتروشیمی که بتازگی مشمول مصوبه‌ای شده بود که صادرات آنها ممنوع شود نیز باید گفت چنانچه این کالاها هم اکنون در محوطه گمرکات مانده باشد، بر اساس تاریخ اجرایی مصوبه جدید که به گمرکات اجرایی کشور اعلام شده است، کالاهای مذکور چنانچه تا قبل از بیست و ششم آبان ماه در گمرکات اجرایی کشور اظهار شده باشد، قابلیت طی تشریفات قانونی را برای صادرات خواهد داشت.

صافدل گفت: به این ترتیب کل کالاها در دو گروه کالاهایی که شامل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها می‌شود در دو لیست جداگانه A و B قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: گروه دیگری از کالاها که مشمول عوارض صادراتی است و یا احیانا علاوه بر عوارض، نیاز به کسب مجوز صادرات دارد، در فهرست تحت عنوان فهرست B شناسایی می‌شود که برای اعمال مراحل قانونی لازم به گـــمرکات اطلاع رسانی خواهد شد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: کالاهایی که در فهرست A قرار می‌گیرد نیز صادرات آنها با رعایت حقوق مکتسبه و با رعایت تاریخ‌های اجرای مصوبه با شروطی که در متن مصوبه جدید هیات وزیران توضیح داده شده، قابلیت اجرا دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در فهرست کالاهای مشمول عوارض و مجوزهای صادراتی از آنجایی که در این گروه از کالاها ترکیبی از کالاهای پتروشیمی یا کالاهای مستحصل از مواد اولیه کالاهای اساسی قرار گرفته صادرات، با درصدهای مشخص شده‌ای که به عنوان عوارض تعیین خواهد شد مجاز خواهد بود.

تعیین تکلیف کالاهای «بدون ستاره» «یک ستاره» و «دو ستاره»

صافدل، کالاهای قرار گرفته در فهرست B را شامل کالاهای «بدون ستاره»، «یک ستاره» و «دو ستاره» دانست و اظهار کرد: کالاهایی که بدون ستاره است، صرفا با پرداخت عوارض صادراتی می‌تواند نسبت به طی تشریفات گمرکی با رویه‌های قبلی اقدام کرده و صادرات داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: کالاهای صادراتی که یک ستاره است، پس از تامین نیاز داخلی و براساس مجوز کارگروه تنظیم بازار امکان صادرات خواهد داشت که به این ترتیب این کالاها از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به گمرکات ابلاغ می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بدیهی است صادرات کالاهای مذکور منوط به پرداخت عوارض تعیین شده، است. به گفته رئیس کل سازمان تجارت ایران، کالاهایی دو ستاره است که صادراتش موکول به اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

فهرست جدید کالاهای ممنوعه صادراتی

تعداد 52 قلم کالای ممنوعه صادراتی به 39 قلم تغییر یافته است. این 39 قلم جدید عبار ت است از : گندم، آرد گندم، شکر خام و سفید و قرمز، گوشت قرمز، جو ، ذرت دامی، کنجاله سویا، انواع دانه‌های روغنی، شیرخشک، انواع کره، انواع روغن‌های خام و خوراکی، شمش فولادی (اسلب، بیلت، بلوم)، شمش آلومینیوم، قراضه فلزات،دام زنده سبک و سنگین، لاستیک خودرو، آخال کاغذ، سولفور مولیبدن، اکسید مولیبدن، انواع چوب، وت‌بلو، پوست خام، انواع پنبه، دوده کربن، سولفات سدیم، کربنات سدیم، اسید سولفونیک، جوش شیرین، پلی پروپیلین، پلی‌اتیلن ترفنالات، پلی استایرن، دی اکتیل فنالات، اگریلونیتریل بوتادین استایرن، پلی بوتادین رابر، وینیل استات مونومر، استایرن بوتادین رابر، اتانول آمین‌ها، انواع ضایعات پلیمری و انواع کاغذ.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها