متوسط درآمد خانوارهای شهری به یک میلیون و 300 هزار تومان و خانوارهای روستایی به 790 هزار تومان رسیده است

مرکز آمار: درآمد خانوارهای ایرانی افزایش یافته است

مرکز آمار ایران با انتشار بخش‌هایی از ارزیابی خود از آخرین وضعیت اقتصادی کشور در سال 90 از افزایش درآمد سرانه ایرانیان خبر داده است.
کد خبر: ۵۱۱۳۴۲

به گزارش خبرگزاری‌ها، برخلاف وعده‌های مرکز آمار، نتایج مهم و حیاتی مربوط به آخرین سرشماری کشور ـ بویژه در موضوعات اقتصادی ـ منتشر نشده و همچنین هنوز گزارش آماری کاملی درباره وضع کلان اقتصادی کشور در دست نیست، اما دیروز بخش‌های کوچکی از نتایج این سرشماری در حوزه اقتصادی اعلام شد.

بر این اساس عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران دیروز در همایش روز ملی آمار و برنامه‌ریزی آخرین وضع کشور در زمینه رشد اقتصادی، تورم توزیع درآمد و آخرین رقم درآمد سرانه را اعلام کرد. با این حال جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از این موضوع در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت.

بهبود درآمد سرانه ایرانیان

رئیس مرکز آمار ایران از بهبود رقم درآمد سرانه ایرانیان و کاهش ضریب جینی خبر داد. ضریب جینی ضریبی است که بیانگر شکاف درآمدی میان طبقات مرفه و کم‌درآمد جامعه است. هر قدر ضریب جینی به سمت صفر تمایل پیدا کند، نشان از کاهش فاصله درآمدی دارد، اما هر قدر عدد آن به سوی یک متمایل شود از افزایش نابرابری درآمدی حکایت دارد.

رئیس مرکز آمار ایران در این باره متوسط درآمد یک خانوار شهری در سال 90 را یک میلیون و 300 هزار تومان اعلام کرد و گفت: متوسط درآمد یک خانوار شهری طی سال‌های 1385 تا 1390 از 655 هزار تومان به این رقم رسیده است.

به گزارش ایرنا، عادل آذر افزود: متوسط درآمد خانوارهای روستایی نیز در سال 1385 برابر با 390 هزار تومان بوده که در سال 90 به 790 هزار تومان افزایش یافته است.

نکته قابل توجه در این میان البته آن است که افزایش درآمد خانوارها اعدادی مطلق بوده و لزوما به معنی بهبود اوضاع اقتصادی و قدرت خرید خانوار نیست. برای ارزیابی دقیق از وضعیت اقتصادی خانوارهای ایرانی نسبت به سال‌های گذشته باید عواملی همچون متوسط درآمد خانوار و متوسط هزینه خانوار در کنار یکدیگردر مقایسه با سال‌های قبل مورد بررسی قرار بگیرد.

وی همچنین رشد اقتصادی کشور را در سال 90 و براساس بررسی مرکز آمار ایران با احتساب نفت، 2/5 و بدون احتساب نفت 67/4 درصد عنوان کرد.

آذر با اشاره به ضریب جینی که از شاخص‌های مهم در توزیع درآمد محسوب می‌شود، افزود: ضریب جینی طی سال‌های 89 تا 90 کاهنده بوده و میزان آن در کل کشور 37/0 و در مناطق شهری 356/0و روستایی به 339/0 رسیده است.آذر همچنین در حاشیه این همایش گفت که نرخ بیکاری تابستان91 در دو هفته آینده از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود.رئیس مرکز آمار ایران پیش‌بینی کرد که نرخ بیکاری برای تابستان 1391 کاهش یابد، اما این میزان تک‌رقمی نخواهد بود.وی افزود: نرخ بیکاری همواره براساس تعریف سازمان بین‌المللی کار محاسبه می‌شود و این تعریف در سایر کشورها نیز به کار گرفته می‌شود.

آذر درخصوص اعلام نرخ تورم نیز گفت: از سال 1392 که مرکز آمار ایران نرخ تورم را اعلام خواهد کرد، سبد کالایی که برای محاسبه نرخ تورم در نظر گرفته می‌شود همانند سبد کالایی بانک مرکزی بوده و مناطق شهری و روستایی یکسان می‌شوند.وی تاکید کرد: هم‌اکنون مرکز آمار ایران نرخ تورم را محاسبه می‌کند، اما نتایج آن را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد.براساس اظهارات رئیس مرکز آمار ایران، تاکنون برای محاسبه نرخ تورم سال پایه 81 مبنا قرار می‌گرفت که پس از این سال پایه 1390 خواهد شد.

نرخ رشد اقتصاد کشور در سال 90، 67/4 درصد

وی خاطرنشان کرد: اعلام رقم جدید رشد اقتصادی در حالی است که بسیاری از کارشناسان نرخ رشد اقتصادی را 5/0درصد پیش‌بینی می‌کردند.

وی افزود: میانگین درآمد سالانه هر خانوار شهری و روستایی نیز در سال گذشته بسیار نزدیک به هزینه سالانه خانوارهای شهری و روستایی در کشور است.

وی با اشاره به این که مرکز آمار ایران خود را متعهد می‌داند اطلاعات به‌دست آمده را کاملا محرمانه محافظت کند، گفت: مرکز آمار ایران براساس آخرین اصول و استانداردهای جهانی و با رعایت دقت زیاد آمارهای خود را تولید می‌کند.

رئیس مرکز آمار ایران از پیشرفت 40 درصدی جدول داده ـ ستانده خبر داد و از تمام دستگاه‌های دولتی درخواست کرد در تکمیل این جدول با مرکز آمار ایران همکاری کنند تا در پایان دولت دهم گزارش دقیقی از عملکرد بخشی، استانی و ملی به مردم ارائه شود.

عادل آذر از سرشماری کشاورزی، پالایش سرشماری کارگاه‌های تولیدی و تحقق اهداف برنامه پنجم در بخش تولید آمار به عنوان دیگر فعالیت‌های مرکز آمار ایران یاد کرد.

سیاست ارزی در شرایط تحریم باید متفاوت باشد

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ضمن تاکید بر لزوم تدوین سیاست‌های متفاوت ارزی و مالی در شرایط تحریم از ارائه بسته اقتصاد مقاومتی خبرداد. به گزارش مهر، داوود منظور در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی در تهران با اعلام این‌که برنامه‌ریزی فرصتی برای ارائه تصویری روشن از آینده کشور ارائه می‌کند، گفت: اساس برنامه‌ریزی توسعه بر مبنای الگوی وارداتی می‌تواند در راستای تامین منافع استعمار حرکت کند.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که نظام‌های برنامه‌ریزی توسعه متعارف در تحقق اهداف خود شکست خورده‌اند، اظهار کرد: بحران‌ها و نگرانی‌های گوناگون دنیا از جمله بحران هویت و خانواده، وقوع جنگ‌ها و بحران‌های مالی حاکی از عدم‌تحقق آرمان‌های انسانی است.منظور با بیان این‌که هرگونه برنامه توسعه باید در جهت تحقق رفاه و سعادت انسان‌ها باشد، افزود: باید پرسید آیا تاکنون سازمان‌های تجارت جهانی، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول توانسته‌اند برای کشورهای در حال توسعه برنامه موفقی ارائه کنند؟ رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بر تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت تاکید کرده‌اند و در این خصوص ماده یک برنامه پنجم توسعه نیز دولت را مکلف کرده تا پایان سال اول برنامه توسعه نسخه اولیه این الگو را تدوین و ارائه کند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به این‌که ویرایش اولیه الگوی پیشرفت تا پایان سال آینده ارائه شود، تصریح کرد: مطالعات مربوط به آمایش در کشور که از سال 76 شروع شده بود، در دست تدوین نهایی است که الگوی تدوین برنامه‌های پنج ساله توسعه خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اعلام این‌که در شرایط تحریم سیاست‌های ارزی و مالی کشور نیز باید متفاوت باشد، ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در نظر دارد از ظرفیت کارشناسی همه دستگاه‌ها برای ارائه بسته اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم استفاده کند.

منظور در پایان سخنانش از تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قانون برنامه پنجم توسعه در راستای عملیاتی شدن این برنامه خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها