برخی آرایشگاه‌های زنانه پایشان را از گلیم‌شان درازتر کرده‌اند، آنها باید فقط آرایشگاه باشند، اما حالا هم یک آرایشگاه هستند، هم شوی لباس و هم کلینیک زیبایی.
کد خبر: ۵۱۰۹۲۱

آرایشگاه‌های زنانه علاوه بر خدمات آرایشی برای مشتری‌هایشان، شوی دائم لباس و بدلیجات می‌گذارند، فال قهوه و تاروت می‌گیرند، خدمات زیبایی مانند تاتو، بوتاکس، لیزر پوست و... ارائه می‌دهند این تنها نمونه‌هایی از تخلفاتی است که برخی آرایشگاه‌های سطح شهر در سایه فعالیت اصلی‌شان انجام می‌دهند.

نگرانی‌ها از مشاهده این تخلفات در کنار گزارش‌های رسیده از برخی بی‌اخلاقی‌ها در آرایشگاه‌های زنانه و آسیب‌هایی که سلامت جسمی و روحی مشتریان زن در این آرایشگاه‌ها را درمعرض تهدید قرار داده است به جایی رسیده که طرح ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه را یک‌بار دیگر به جریان انداخته است.

بر این اساس، معاون امور زنان و خانواده مرکز زنان ریاست جمهوری از اجرای طرحی تا پایان امسال خبر می‌دهد که براساس آن قرار است فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در کشور ساماندهی شود.

ترویج بی‌اخلاقی در برخی آرایشگاه‌ها

برخی آرایشگاه‌های زنانه ترویج‌گر بی‌اخلاقی‌ها و آسیبی برای سلامت جسمی و روانی مشتریان زن شده‌اند.

معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری از ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه به منظور کاهش آسیب‌های جسمی و روحی به مراجعه‌کنندگان خبر می‌دهد.

زهرا سجادی در گفت‌وگو با فارس توضیح می‌دهد: این ساماندهی قرار است با مشارکت مرکز امور زنان ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود.

این‌طور که این مقام مسوول در مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری توضیح می‌دهد، گزارش‌های رسیده از برخی آرایشگاه‌های زنانه متخلف که در آنها کارهای متفرقه و خارج از چارچوب فعالیت آرایشگاه‌ها انجام می‌شده است، آنها را به فکر بررسی عملکرد و ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه انداخته است.

انجام بوتاکس و تاتو (توسط افراد غیرحرفه‌ای)، برپایی شوهای لباس و خرید و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله فعالیت‌هایی است که بسیاری از آرایشگاه‌های سطح شهر درحاشیه کار اصلی‌شان انجام می‌دهند.

نگرانی‌ها از فعالیت‌های حاشیه‌ای غیرقانونی برخی آرایشگاه‌های زنانه اما به همین جا ختم نمی‌شود، چراکه گزارش‌های رسیده از انجام برخی بی‌اخلاقی‌ها در محیط آرایشگاه‌ها حکایت دارد، به طوری که معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری، آنها را ترویج‌گر فساد اخلاقی می‌داند که آسیب‌های جسمی و روانی را برای زنانی که به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند به همراه دارد.

به گفته سجادی، طرح ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه به‌طور جدی در دستور کار مرکز مشارکت امور زنان ریاست جمهوری قرار دارد و قطعا اجرای آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.

لیزر، بوتاکس و...!

آرایشگاه‌های زنانه حالا آنقدر برای خودشان همه‌فن‌حریف شده‌اند که برخی‌هایشان پا داخل کفش صنف پزشکان هم کرده‌اند! آنها حالا دیگر فقط روی درآمد آرایشگری حساب نمی‌کنند و در کنار آن تلاش می‌کنند با ارائه برخی خدمات خاص مشتری‌های جدیدی برای خود دست و پا کنند.

سوراخ کردن گوش برای کاشت نگین، بوتاکس، انجام لیزر و پاکسازی پوست از هنرنمایی‌هایی است که برخی آرایشگاه‌های متخلف زنانه در پوشش کار اصلی‌شان انجام می‌دهند و درآمد خوبی هم از این راه نصیب‌شان می‌شود.در این میان کم نیستند مشتریانی که آگاهانه یا ناآگاهانه برای انجام کارهای زیبایی پوست خود را به دست افراد غیرحرفه‌ای در این آرایشگاه‌ها می‌سپارند، بدون این‌که بدانند در صورت بروز هرمشکل یا عارضه‌ای برایشان، شاید هرگز نتوانند مقصر بودن مسئولان آرایشگاه‌ها را ثابت کنند و حق‌شان را از آنها بگیرند.

این تخلفات را یکی از بازرسان پیشین اتحادیه آرایشگران زنانه تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تائید کرده و معتقد است: حدود 90 درصد تخلفاتی که هم‌اکنون در آرایشگاه‌های زنانه سطح شهر دیده می‌شود، مربوط به آرایشگاه‌های بدون مجوز است. آرایشگاه‌های بدون مجوز شامل آرایشگاه‌هایی می‌شود که بطور مثال یک آرایشگر داخل منزل مسکونی‌اش، کار آرایشگری می‌کند، یا این‌که ساختمانی اجاره شده، آرایشگر هم دیپلم مهارت فنی آرایشگری را که از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده به دیوار نصب کرده اما بر سر در ساختمان هیچ تابلویی که نشان بدهد آنجا یک آرایشگاه زنانه است، نصب نشده است.

میترا کلانتری که چند سالی به عنوان بازرس اتحادیه به آرایشگاه‌های زنانه سرکشی می‌کرده است، به تخلفات آموزشگاه‌های آرایشگری زنانه در کنار آرایشگاه‌های زنانه هم اشاره کرده و می‌گوید: بر اساس قانون آموزشگاه‌های آرایشگری زنانه پس از ساعت سه بعدازظهر حق فعالیت ندارند (که البته این آموزشگاه‌ها فقط موظف به ارائه آموزش هستند و نه پذیرش مشتری) اما متاسفانه ما در بازرسی‌های نامحسوس خود از آرایشگاه‌های سطح شهر به موارد متعددی از آموزشگاه‌های آرایشگری زنانه برمی‌خوردیم که پس از ساعت تعیین شده اقدام به فعالیت‌های خارج از چارچوب می‌کردند.

بوتاکس و تاتو، سوراخ کردن ناف و سوراخ کردن گوش فقط نمونه‌هایی از فعالیت‌های غیرقانونی برخی آموزشگاه‌های آرایشگری زنانه در پایتخت است که بازرسان اتحادیه در بازرسی‌های نامحسوس خودشان متوجه این تخلفات شده‌اند.

کلانتری توضیح می‌دهد که بازرسی اتحادیه از عملکرد آرایشگاه‌های زنانه کاملا نامحسوس انجام می‌شود، به این صورت که بازرسان در قالب مشتری وارد آرایشگاه‌های زنانه می‌شوند و به این ترتیب بهتر می‌توانند ضمن رصد فعالیت آرایشگاه‌ها از تخلفاتشان هم پرده بردارند.

برای اطلاع از دیدگاه مسئولان نیروی انتظامی درباره طرح ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه، تلاش کردیم نظر سردار ساجدی‌نیا، رئیس پلیس انتظامی تهران بزرگ را در این زمینه جویا شویم که این گفت‌وگو امکان‌پذیر نشد.

متاسفانه تلاش‌های ما برای گفت‌وگو با افسرالملوک یاسان رییس اتحادیه آرایشگران زنانه هم به دلیل خاموش بودن تلفن همراه وی بی‌نتیجه ماند.

نظارت قوی، شرط موفقیت طرح

مسئولان مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درحالی وعده اجرایی شدن ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه را از پایان امسال می‌دهند که هنوز مشخص نشده برای این ساماندهی از چه مکانیزمی استفاده خواهد شد و نحوه نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌ها و شناسایی آموزشگاه‌های متخلف به چه ترتیبی خواهد بود؟

هم‌اکنون هم همین نظارت‌های دست و پا شکسته بر نحوه فعالیت آرایشگاه‌ها و آموزشگاه‌های آرایشگری زنانه از سوی واحد بازرسی اتحادیه انجام می‌شود اما شواهد گویای این واقعیت است که این نظارت‌ها و بازرسی‌ها آنچنان که باید پررنگ و موثر نیست وگرنه همچنان شاهد چنین تخلفاتی در آرایشگاه‌های زنانه نبودیم.

توجه به این موارد از سوی دستگاه‌های متولی می‌تواند ساماندهی آرایشگاه‌های زنانه تهران را در مرحله اجرا از پختگی بیشتری برخوردار کند.

پوران محمدی -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها