خشکسالی‌های اخیر موجب کاهش مقاومت درختان جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری شده و زمینه رشد آفات و بیماری‌ها روی گیاهان و درختان جنگلی این استان را به وجود آورده است.
کد خبر: ۵۰۲۵۱۴

جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری در گروه جنگل‌های غرب و جنوب غرب کشور قرار می‌گیرد و بخش زیادی از این جنگل‌ها در پنج منطقه بازفت، اردل، لردگان، دوراهان و فلارد قرار گرفته است.

این جنگل‌ها با مساحتی حدود ۳۰۷ هزار هکتار به صورت نواری از کوه‌های بازفت در شهرستان کوهرنگ به سمت کوه‌های فلارد در شهرستان لردگان کشیده شده‌ و پوشش عمده جنگلی این مناطق، تقریباً ۹۸ درصد بلوط است، اما خشکسالی در سال‌های اخیر باعث کاهش مقاومت درختان و رشد آفات و بیماری‌ها روی گیاهان و درختان جنگل‌ها شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که خشکسالی در سال‌های اخیر روی 500 هزار اصله نهال استان تاثیر داشته است، در گفت‌وگو با مهر گفت: اصله نهال‌های چهار تخته شهرکرد و نهالستان لردگان با وجود خشکسالی در استان، دچار بیماری و آسیب‌شده و برای نگهداری و جلوگیری از نابودی نهال‌ها، نیاز به نگهداری و مراقبت و آبیاری بیشتری دارند.

عطاالله ابراهیمی با بیان این‌که خشکسالی روی رشد سالانه چوب، بذردهی و تکثیر در سال آینده تاثیرگذار است، افزود: خشکسالی موجب می‌شود ضریب آتش‌سوزی در جنگل‌ها افزایش یابد.

ابراهیمی با اشاره به این‌که تعدادی از گیاهان دارای مواد و محصولاتی هستند که امکان آتش‌سوزی را فراهم می‌کنند، اذعان کرد: گیاهانی از قبیل سقز، گون‌کتیرا و در کل گیاهانی که دارای تانن هستند آتش‌زاست.

وی با بیان این‌که درراستای جلوگیری از آتش‌سوزی باید مراقبت بیشتری از این نوع گیاهان صورت گیرد، عنوان کرد: در سال‌های اخیر آتش‌سوزی در جنگل‌های استان بین 70 تا 80 درصد کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که بخشی از جنگل‌های استان در معرض امراض جنگلی قرار گرفته است، گفت: تهدید جدی خشکسالی در جنگل‌های استان رواج آفات و امراض لیسه زالزالک و خسارت دیدن گون‌زارها، بخصوص گونه گون‌گزی است.

رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به این که خشکسالی برای بخش جنگلکاری که شامل نهالستان‌های چهار تخته شهرکرد و لردگان، پارک‌های جنگلی، طرح‌های غنی‌سازی (جنگلکاری)، بخش جنگلداری و طرح‌های زارعت چوب است، خساراتی را به همراه داشته و دارد.

شهرام جزایری افزود: میزان اعتبار مورد نیاز در بخش‌های جنگلداری، جنگلکاری، جنگل‌های طبیعی و مصنوعی و باغکاری برای مبارزه با خشکسالی جنگل‌های استان سه میلیارد و 272 میلیون تومان است که برای جلوگیری از تاثیرات خشکسالی باید اعتبارات مورد نیاز در بخش جنگل‌ها تامین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها