در حالی که مسئولان استانداری تهران چندی پیش بر اجرای روش مه‌پاش برای کاهش آلودگی هوای پایتخت تاکید داشتند، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان این‌که برای شستشوی گرد و غبار در شهری به وسعت تهران 20 میلیون متر مکعب آب نیاز است، گفت:‌ امکان اجرای این طرح وجود ندارد و در صورت اجرا خطر تولید باران اسیدی وجود دارد.
کد خبر: ۵۰۲۰۲۳

محمد تقی زمانیان در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که برای تولید مه در سطح زمین دو شرط اشباع بودن جو از رطوبت و سرد شدن سطح زمین برای میعان هسته‌های بخار الزامی است، افزود: برای ایجاد مه به صورت مصنوعی جهت شستشوی گرد و غبار حدود 5 میلیمتر بارندگی نیاز است.

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی تصریح کرد: اجرای طرح مه‌پاش به صورت موضعی و برای رسوب ریزگردها تاثیری ندارد، زیرا مناطقی که آلودگی به صورت موضعی در آنها بالاست محیط‌های سربسته نیستند و در معرض دائمی نسیم قرار دارند که موجب می‌شود ریزدگردهایی برای لحظاتی در اثر مه مرطوب شده و رسوب کرده و مجددا به هوا بازگردند، بنابراین این روش تنها تلف کردن وقت و انرژی است.

وی با اشاره به ادعاهای معاون عمرانی استانداری تهران مبنی بر تاثیر مه‌پاش در فصل زمستان تاکید کرد:‌ اتفاقا از آنجایی که علت ایجاد پدیده وارونگی هوا، دمای پایین و شب‌های طولانی‌تر در فصل زمستان و در نتیجه سرد شدن سطح زمین و هوای اطراف سطح زمین تا ارتقای حدود 20 متر است، بنابراین مه‌پاشی با خنک‌تر کردن سطح زمین و هوای اطراف آن شرایط وارونگی را مضاعف می‌کند.

زمانیان اظهار کرد: غالبا این گونه طرح‌ها به هیچگونه مبنای علمی ندارد و همچون طرح‌های آبپاشی و ایجاد باد مصنوعی برای کاهش آلودگی هوا در مراحل طرح و اجرا با شکست مواجه می‌شود.

استفاده از مه‌پاش منتفی است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نیز با تاکید بر این‌که با مه‌پاش نمی‌توان آلودگی هوای تهران را کم کرد، گفت: مه‌پاش‌ها مانند زمین‌شور هستند. برای سمپاشی درختان می‌توان از آن استفاده کرد؛ بنابراین در بحث کاهش آلودگی هوا استفاده از مه‌پاش‌ها منتفی است.

یوسف رشیدی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این که پیشنهاد دهندگان باید دلایل عملی بیاورند که در دنیا از این طرح استفاده می‌شود، تصریح کرد: شاید بتوان از این مه‌پاش‌ها برای مکان‌های کوچک یا ساختمان‌سازی‌های کوچک استفاده کرد، اما معنی‌دار نیست که در مقیاس بزرگ از آن استفاده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها