در این روز به‌طور همزمان انتخابات میاندوره‌ای مجلس و شوراهای شهر و روستا نیز برگزار خواهد شد

24 خرداد؛‌ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

9 ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، ستاد انتخابات کشور اولین اطلاعیه خود را صادر و اعلام کرد در تاریخ بیست‌وچهارم خرداد سال ۹۲ انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. به گزارش جام‌جم، وزارت کشور با انتشار اولین اطلاعیه خود در خصوص انتخابات کشور، رسما روند اجرایی انتخابات آینده را آغاز کرد.
کد خبر: ۵۰۱۰۴۱

بنابر این اطلاعیه که ستاد برگزاری انتخابات در وزارت کشور آن را منتشر کرده، علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه بیست‌وچهارم خرداد سال آینده انجام می‌شود. انتخابات میاندوره‌ای مجلس برای انتخاب چهار نماینده در حوزه‌های دماوند و فیروزکوه، ایلام، تویسرکان و تنکابن و رامسر برگزار خواهد شد. انتخابات مجلس نهم اسفند سال گذشته صورت گرفت که در برخی حوزه‌ها نیز به دور دوم کشیده شد.

با این حال تکلیف چهار کرسی در بهارستان کماکان نامشخص مانده، از این رو همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، صاحبان صندلی‌های سبز خالی در مجلس شورای اسلامی مشخص خواهند شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی می‌توانند

از روز شنبه 17‌/‌1‌/‌92 لغایت روز جمعه 23‌/‌1‌/‌92 جمعاً به مدت هفت روز در وقت اداری به فرمانداری‌های مراکز حوزه انتخابیه یادشده یا وزارت کشور و در خارج از کشور به سفارتخانه، کنسولگری یا نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران مراجعه و ثبت‌نام کنند.

طبق این اطلاعیه، اشخاصی نظیر رئیس‌جمهور و معاونان و مشاورانش، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونان وی، رؤسای دفاتر سران سه قوه، وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها، اعضای شورای نگهبان و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، رئیس قوه قضاییه و معاونان و مشاوران وی، رئیس دیوان عالی کشور و معاونانش، دادستان کل کشور و معاونان و مشاورین وی، شهرداران و رؤسای مناطق شهرداری، رؤسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها از داوطلب شدن درحوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محرومند، مگر این‌که حداقل شش ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

از سوی دیگر انتخاب اعضای چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا نیز قرار است در این تاریخ و همراه با دو انتخابات مذکور صورت بگیرد. بنابر مصوبه‌ای که مجلس تصویب کرد و در تابستان ۱۳۸۹ از سوی شورای نگهبان تائید شد، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان برگزار می‌شود. به همین دلیل بر اساس این مصوبه دوره سوم شوراهای شهر دوسال تمدید شد تا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

در عین حال تصریح شده به موجب بند «ج» ماده 29 نیز اعضای هیات‌های اجرایی و ناظران شورای نگهبان در حوزه انتخابیه تحت مسئولیت خود، از داوطلب شدن محروم شده‌اند. از سوی دیگر به استناد تبصره 2 ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، کسانی که طبق قوانین استخدامی یا تعهد خدمت، استعفای آنان منوط به پذیرش آن از سوی مسئولان مربوط باشد، قبول استعفا شرط است. همچنین استعفای پرسنل نیروهای مسلح منوط به قبول فرماندهی کل قواست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها