اگر برنامه تغذیه درستی داشته باشید ، رمضان ، فقط ماه ثواب و سلامت روح نیست بلکه به اعتقاد کارشناسان تغذیه ، ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای اصلاح عادات غذایی غلط و ترک بسیاری از شیوه های نادرست غذایی است.
کد خبر: ۵۰۰۴۹

به گفته کارشناسان در صورت تغذیه مناسب در ایام رمضان نه تنها قدرت مقاومت انسان در برابر بیماری ها کم نمی شود بلکه قدرت ایمنی بدن نیز افزایش پیدا می کند به شرط آن که روزه داران از بدخوری و پرخوری پرهیز کنند.

برنامه غذایی متنوع و متعادل

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به خبرنگار ما می گوید: در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل 4 گروه اصلی غذایی ، نان و غلات ، میوه ها و سبزیها ، گوشت و حبوبات ، تخم مرغ و شیر و لبنیات ، برای حفظ سلامتی بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه ای بدن ، توصیه می شود. به اعتقاد دکتر ربابه شیخ الاسلام ، افراد روزه دار همانند زمانی که روزه دار نیستند باید 3 وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل سحر، افطار و شام است . وی با بیان این که استفاده از خرما در ماه رمضان بخصوص در هنگام افطار برای تامین قند خون فرد روزه دار بسیار موثر است ، می گوید: در طول روزه داری به دلیل خالی ماندن دستگاه گوارش برای چند ساعت متوالی ، این دستگاه و سایر دستگاه هایی که بنحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند ، استراحت کرده و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می دهند که استفاده از خرما در ماه رمضان بخصوص در هنگام افطار برای تامین قند خون فرد روزه دار بسیار موثر است.

غذای چرب و شیرین ممنوع

دبیر انجمن تغذیه ایران نیز می گوید: در ماه مبارک رمضان از مصرف بیش از حد غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید. دکتر بزرگمهر ادامه می دهد: روزه داران هنگام افطار از مواد غذایی شیرین مانند زولبیا، بامیه و حلوا به مقدار زیاد مصرف نکنند زیرا باعث افزایش وزن می شود، از طرفی افرادی که در این ماه در وعده سحری و افطار ، غذا به اندازه کافی مصرف نمی کنند، دچار لاغری می شوند. وی با تاکید به انجام پیاده روی و ورزش در این ماه ، توصیه می کند: همه افراد باید افطار خود را با آب ولرم باز کرده و پس از آن از نان ، پنیر ، گردو و غذاهای گرمی چون آش استفاده کنند و حتما بین افطار تا شام یک تا 2 ساعت فاصله بگذارند و حتما در این زمان آب فراوان بنوشند. دکتر شیخ الاسلام نیز با تاکید بر نوشیدن آب و مایعات فراوان پس از افطار و تا قبل از خواب ، می گوید: روزه داران سعی کنند بجای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز و بخارپز شده استفاده کنند.

توصیه به اولی ها

برای نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند صرف غذای کامل در هر 3 وعده توصیه شده است. دکتر بزرگمهر در همین خصوص می گوید: کودکان و نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می گیرند باید در وعده سحری مقدار کافی غذا بخورند و همچنین آب میوه هایی مانند هویج و گوجه فرنگی فراوان مصرف کنند زیرا مقدار زیادی ویتامین به صورت فشرده به بدن آنها می رساند. مدیر کل دفتر تغذیه وزارت بهداشت نیز توصیه می کند: جوانان روزه دار باید سعی کنند هر روز در هنگام سحر و افطار از هر 4 گروه غذایی اصلی یعنی نان ، غلات ، شیر و لبنیات ، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات و گروه میوه ها و سبزیها استفاده کنند که در ساعات مدرسه از تمرکز حواس بهتری برخوردار باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها