برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش‌ عدم تعهد (NAM) در تهران یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های بین‌المللی تاریخ کشور محسوب می‌شود. جنبش عدم‌تعهد دومین تشکیلات رسمی بین‌المللی پس از سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و برگزاری شانزدهمین اجلاس سران این جنبش در تهران می‌تواند گام موثری در جهت خنثی کردن تلاش‌های غرب برای کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران باشد.
کد خبر: ۴۹۸۳۱۷

اجلاس تهران؛ «نه» به استکبار جهانی

احمد سالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس​ با اشاره به این‌که غرب از طریق تحریم‌ها در تلاش برای انزوای ایران است، گفت: برگزاری اجلاس‌هایی مثل اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران، نشانگر شادابی انقلاب اسلامی و فعال بودن دیپلماسی جمهوری اسلامی در سطح جهانی است. نماینده اصفهان، برپایی اجلاس غیرمتعهدها را مایه وحدت امت اسلام دانست و افزود: حضور مقامات کشورها در تهران، یک نوع «نه» گفتن به استکبار جهانی و بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. سالک گفت: تبلیغاتی که در سطح جهان علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته سعی دارد چنین القا کند که ایران به لحاظ اقتصادی وضع خوبی ندارد، اما با آمدن سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به این اجلاس و بازدید آنها از شهرها و شنیدن سخنان مقامات کشور، بسیاری از مسائل روشن شده و سیاه‌نمایی‌های دشمنان درخصوص ایران، خنثی خواهد شد.

هیچ تصمیمی بدون حضور ایران، ضمانت اجرایی ندارد

منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده اردبیل نیز با اشاره به اهمیت اجلاس غیرمتعهد‌ها گفت: این اجلاس فرصت خوبی است که بتوانیم گروه موسوم به «نم» را به حمایت سیاسی از سوریه هدایت کرده و جایگاه و موقعیت ایران را به‌عنوان یک کشور ژئوپلتیک در منطقه تثبیت کنیم.

نماینده اردبیل با بیان این‌که اجلاس تهران می‌تواند موج غالب را به سمت حمایت از سوریه بازگرداند افزود: با نزدیک شدن دیدگاه‌ها، وزن جمهوری اسلامی در منطقه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: مواضع کشورهای غیرمتعهد خط بطلانی بر دیدگاه‌های غرب در قبال جمهوری اسلامی و مسائل جهانی خواهد کشید و به دنیا ثابت خواهد کرد که ایران نه‌تنها کشوری منزوی نیست، بلکه دوستان زیادی در جهان دارد و هیچ تصمیمی بدون حضور ایران در جهان ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

حقیقت‌پور یادآور شد: گردهم آمدن اعضای جنبش عدم‌تعهد در تهران و ارائه راهکارهای جدید برای ایستادگی در مقابل تجاوز و سلطه‌گری، تمام محاسبات استکبار جهانی را بر هم خواهد زد.

فرصتی برای گسترش روابط با ایران

هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با پراهمیت دانستن اجلاس غیرمتعهدها به ابعاد اقتصادی این مساله اشاره کرد و گفت: این اجلاس می‌تواند در شرایط تحریم، توجه جهان را معطوف به ایران کرده و روی قدرت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور تاثیر مثبت بگذارد.

نماینده اسفراین افزود: سفر مقامات کشورهای مختلف به ایران و آشنایی آنها با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران، این نوید را به همراه دارد که در رفتار و عملکرد این کشورها، نسبت به جایگاه ویژه ایران، رویکرد جدیدی بوجود آید.

فعالیت ایران در سطح بین‌المللی

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی هم برپایی این اجلاس را نشانگر فعال بودن جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: ما باید از فرصت فراهم شده، استفاده کنیم و هر چه بیشتر در جذب سرمایه‌گذار خارجی و گسترش روابط اقتصادی با کشورها که منجر به افزایش ضریب امنیتی کشور است، تلاش کنیم.نماینده اصفهان افزود: برگزاری این اجلاس و حضور سران کشورهای عدم تعهد در تهران در شرایطی که استکبار جهانی تلاش می‌کند ایران را منزوی جلوه دهد، نشان‌دهنده امنیت و ثبات در کشور است و تمام تبلیغات رسانه‌ای دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران را خنثی می‌کند.

اجلاس غیرمتعهد‌ها فرصتی برای گفت‌وگو

هادی شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اهمیت اجلاس غیرمتعهدها در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای و پررنگ‌شدن بعد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز از بلوک‌بندی دوران جنگ سرد خبری نیست، اما صحنه بین‌الملل، از بلوک‌بندی‌ها تهی نشده است. لذا در این مقطع، حضور غیرمتعهدها در تهران می‌تواند نشانگر یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران باشد.

نماینده قوچان با اشاره به پشتیبانی کشورهای بیگانه از اقدامات تروریستی در سوریه که منجر به یک جنگ تمام‌عیار شده است، گفت: اجلاس تهران فرصتی است که گفت‌وگو‌ها در این زمینه شکل بگیرد و حتی اگر تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشود، رایزنی‌ها و تبادل‌نظر، منجر به تصمیم‌گیری بین‌المللی می‌شود.

وی در بررسی بعد دیگر اهمیت این اجلاس گفت: از آنجا که دیپلماسی کشور تحت فشار قرار دارد و تلاش گسترده‌ای توسط دشمنان در حال شکل‌گیری است تا ایران در تنگنا و انزوا قرار گیرد، لذا برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران می‌تواند فرصتی برای رایزنی‌ با کشور‌های مختلف برای پیشبرد برنامه‌های کشور باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها