معاهده استارت که براساس آن آمریکا و روسیه ملزم به کاهش تسلیحات هسته‌ای خود هستند، از جمله مواردی است که هر از چند گاهی اختلافاتی میان طرفین ایجاد می‌کند. آخرین باری که سران دو کشور بر سر این موضوع به پای میز مذاکره نشستند، دوم آوریل 2010 بود که اوباما و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه معاده استارت2 را امضا کردند. حال که سکان دولت روسیه در دستان ولادیمیر پوتین است، اخبار تازه‌ای در مورد این موضوع گزارش می‌شود.
کد خبر: ۴۹۸۰۱۱

به گزارش ایسنا، پوتین در تازه‌ترین اظهارات خود برای کاهش تسلیحات اتمی مسکو اعلام آمادگی مشروط کرد. بنا به گفته منابع خبری، شرط پوتین این است که مقامات آمریکایی در مورد سامانه دفاع موشکی خود در اروپا تجدیدنظر کنند.

به عقیده تحلیلگران، از سال 2010 تاکنون بحث کاهش تسلیحات هسته‌ای واشنگتن و مسکو همچنان معلق مانده و به نظر می‌رسد که این موضعگیری جدید پوتین به معنای نرمش بیشتر از سوی کرملین برای عبور از اما و اگرهای پیشین است.

البته پوتین بخوبی می‌داند که باراک اوباما در قامت چهل‌وچهارمین رئیس جمهوری آمریکا نمی‌تواند تا پایان انتخابات ریاست جمهوری در سال آتی میلادی در این خصوص انعطاف عمل بیشتری از خود نشان دهد؛ بنابراین این ابراز نظر پوتین تنها جنبه روانی داشته و عملا ممکن نیست.

بر اساس تازه‌ترین معاهده استارت، روسیه و آمریکا باید میزان تسلیحات خود را تا 1550 کلاهک استراتژیک و 700پرتاب‌کننده در فاصله زمانی هفت سال پس از امضای معاهده کاهش دهند. این دو کشور موارد الحاقی را هم مورد بررسی قرار داده‌اند که بر اساس آن کلاهک‌های تکنیکی و تسلیحات استراتژیک ذخیره شده هم کاهش خواهد یافت.

در این میان ماجرای سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا یکی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه همکاری میان مسکو و واشنگتن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها