هیچ کِرِم ضدچروکی وجود ندارد که از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند، بلکه فقط ظاهر چروک‌ها را بهبود می‌بخشد

روش درست استفاده از کِرِم‌های پوست

خیلی از مردم، بویژه خانم‌ها عادت دارند وقتی نوع خاصی از کرم با پوست‌شان سازگار می‌شود، استفاده از آن را به دیگران هم توصیه ‌کنند. البته در بازار شلوغ کرم‌های پوستی و با توجه به نام‌های تجاری مختلف، انتخاب کرم مناسب کار چندان آسانی نیست؛ ولی نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم آن است که از هر کرمی بدرستی و با در نظر گرفتن نکات مربوط به آن استفاده کنیم تا نتیجه دلخواه به دست آید.
کد خبر: ۴۹۶۵۳۱

در میان این محصولات، کرم‌هایی هم وجود دارد که مخصوص روز یا شب بوده و براساس این دسته‌بندی باید مورد استفاده قرار گیرد. این تقسیم‌بندی شاید از نظر بعضی‌ها عجیب و حتی بی‌مورد باشد، ولی متخصصان پوست توصیه می‌کنند باید از این کرم‌ها بدرستی استفاده کنید تا مشکلی برای پوست‌ شما ایجاد نشود.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در
این باره به جام‌جم می‌گوید: کرم‌هایی که به عنوان کرم‌های شب مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی مواد و فرآورده‌هایی است که می‌تواند پوست را نسبت به آفتاب یا حتی نور مرئی لامپ‌های روشنایی حساس کند و به همین دلیل توصیه می‌شود این محصولات، شب‌ها و هنگام خواب استفاده شود.

وی با اشاره به ترکیبات این کرم‌ها توضیح می‌دهد: این داروها معمولا شامل برخی از انواع ضدچروک‌ها، لایه‌بردارها و لک‌برهاست. مشهورترین موادی که در این دسته‌ها قرار می‌گیرد و در انواع مختلف کرم‌های شب از آنها استفاده می‌شود، ترکیبات هیدروکینون برای برطرف کردن لک‌های صورت، ترکیبات ترتینوئین برای لایه‌برداری و رفع جای جوش و همچنین ترکیباتی از جنس اسیدهای میوه‌ای و آزلائیک اسید است.

این پزشک متخصص با تاکید بر استفاده مناسب و بموقع از این کرم‌ها یادآور می‌شود: در صورتی که از این محصولات در طول روز استفاده شود، پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار قرمزی و التهاب خواهد شد. بنابراین باید توجه داشته باشید کرم‌های شب، فقط مخصوص شب بوده و هنگام روز باید از سایر محصولات و کرم‌هایی استفاده کنید که شامل این مواد نباشد.

به گفته وی، بعضی از شرکت‌ها ممکن است فرآورده‌های ضدچروک و ضدلک را (البته با درصدی کمتر) مخلوط با ضدآفتاب تولید کنند و به همین دلیل همان محصولی که استفاده‌اش هنگام شب توصیه می‌شود، به دلیل وجود ضدآفتاب می‌تواند در طول روز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کرم‌های روز چه فرقی با کرم‌های شب دارد؟

خیلی از خانم‌ها تفاوت اصلی کرم‌های شب و روز را نمی‌دانند و حتی بدون آگاهی در هر زمانی از آنها استفاده می‌کنند. در حالی که متخصصان می‌گویند این کرم‌ها باید مانند هر دارویی براساس نیاز فرد و بدرستی مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر داوودی در مورد کرم‌های روز چنین توضیح می‌دهد: کرم‌های روز اصولا کرم‌های مکملی است که خشکی و حساس بودن پوست را جبران می‌کند و استفاده از این کرم‌ها درست برعکس کرم‌های شب، هنگامی که پوست در معرض عوامل محیطی مانند نور خورشید، سرما یا گرما قرار می‌گیرد نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

این متخصص پوست و مو درباره تفاوت اصلی کرم‌های روز و شب می‌گوید: کرم‌ شب حاوی موادی است که پوست را نسبت به نور خورشید حساس می‌کند، در حالی که این مواد در کرم‌های روز یا وجود ندارد یا حتما مخلوط با ضدآفتاب است تا از مضرات و تاثیرات منفی نور خورشید در اثر استفاده از این محصولات پیشگیری شود.

کرم شب برای چه سنی مناسب است؟

خریدن کرم مخصوص شب کار چندان دشواری نیست و به هر فروشگاه یا داروخانه‌ای که مراجعه کنید، حتما انواع مختلف آن را خواهید دید. البته با توجه به مواردی که گفته شد، شاید این چند سوال برای خیلی‌ها پیش بیاید که آیا فقط افراد خاصی باید از این کرم‌ها استفاده کنند؟ سن خاصی برای استفاده از این محصولات وجود دارد؟ چطور باید بهترین کرم را تهیه کرد؟

دکتر داوودی ضمن بیان این که کرم‌های شب با توجه به کاربرد، هدف استفاده و نوع مصرف می‌تواند در سنین مختلف مورد استفاده قرار گیرد، می‌گوید: با توجه به مشکلات مختلف و هدفی که افراد دارند، ممکن است در سنین پایین نیز از این محصولات استفاده کنیم؛ به عنوان مثال ممکن است برای برطرف کردن جای جوش‌های صورت فردی جوان از این کرم‌ها کمک بگیریم که البته بسیار تاکید می‌کنیم این کرم‌ها حتما شب و هنگام خواب استفاده شود.

به گفته وی، خیلی از مردم کرم‌های شب را تنها به عنوان کرم‌های ضدچروک که یکی از موارد استفاده این نوع کرم‌هاست، می‌شناسند. بنابراین اگر چنین انتظاری از این کرم‌ها داشته باشیم، معمولا در سنی که چین و چروک‌ روی پوست صورت ایجاد می‌شود، می‌توانیم مصرف آنها را شروع کنیم.

این پزشک متخصص با اشاره به این که کرم‌های ضدچروک از ایجاد چین و چروک پیشگیری نمی‌کند، می‌گوید: نمی‌توان گفت اگر فردی در سنین پایین از این کرم‌ها استفاده کند، چین و چروکی هم روی صورتش ایجاد نمی‌شود. در واقع کرم‌های ضدچروک این خاصیت را ندارد و فقط هنگامی که چین و چروک ایجاد شود، می‌توانیم با استفاده از این کرم‌ها ظاهر چرو‌ک‌ها‌ را بهبود بخشیم.

وی تاکید می‌کند: این کرم‌ها چندان جنبه درمانی ندارد و حتما لازم نیست پزشک مصرف آنها را توصیه کند، ولی برای استفاده از این محصولات بهتر است با پزشک یا فردی متخصص مشورت کنید تا با توجه به اطلاعات و تجربه آنها و همچنین شرایط پوست شما بهترین نوع کرم انتخاب شود.

چگونه از کرم‌های روز و ضدآفتاب استفاده کنیم؟

شاید یکی از مهم‌ترین و البته ساده‌ترین مراقبت‌های پوستی، استفاده مناسب از کرم‌های ضدآفتاب باشد. بنابراین مهم است که نحوه مصرف صحیح این کرم‌ها را نیز بدانیم.

دکتر داوودی درباره استفاده صحیح از کرم‌های روز و ضدآفتاب که خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد، می‌گوید: برخی از انواع کرم‌های روز حاوی ضدآفتاب است و به همین دلیل شاید لازم نباشد از کرم ضدآفتاب به صورت جداگانه استفاده کنید؛ بنابراین حتما به عدد عیار حفاظتی کرم روز دقت داشته باشید و اگر این عدد بیش از 20 بود،
لازم نیست کرم ضدآفتاب بزنید.

به گفته وی، در صورتی که کرم روز یک مرطوب‌کننده معمولی و ضدخشکی پوست باشد، ابتدا باید کرم ضدآفتاب را روی پوست بمالید؛ اگر مشکل خشکی پوست با استفاده از کرم ضدآفتاب برطرف نشد، می‌توانید روی آن از کرم مرطوب‌کننده هم استفاده کنید.

این پزشک متخصص با اشاره به کرم‌هایی که جنبه درمانی نیز دارد، می‌گوید: اگر کرم روز جنبه دارویی‌ داشته و مثلا به عنوان ضدچروک یا لک‌بر استفاده شود، ابتدا باید آن کرم را روی صورت بمالید و پس از آن از ضدآفتاب استفاده کنید.

بهترین کرم را چطور بشناسیم؟

همه ما دوست داریم بهترین و مناسب‌ترین کرم را انتخاب کرده و به کمک آن مشکلات پوستی‌مان را برطرف کنیم، اما نمی‌دانیم این کرم چه خصوصیاتی دارد و چطور باید آن را تهیه کرد.

دکتر داوودی ضمن بیان این‌ که برای تهیه کرم مناسب باید به نوع پوست افراد هم دقت داشت، می‌گوید: پوست بعضی‌ از افراد هیچ مشکل ندارد و به همین دلیل می‌توانند از هر نوع کرمی استفاده کنند؛ این گروه با توجه به قیمت کرم، کیفیت آن، تجربه دیگران و گاه مشورت با فردی که در داروخانه مسئول فروش این محصولات است، بهترین کرم را انتخاب می‌کنند. ولی بعضی از افراد ممکن است به بیماری یا مشکل پوستی خاصی مبتلا باشند. این افراد حتما باید با مشورت متخصص پوست مشکل‌شان را شناسایی کرده و متناسب با آن کرم مناسب تهیه کنند.

نیلوفر اسعدی‌بیگی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها