زنگ خطر برای بهشت کشاورزی ایران

مدیریت نادرست آب در استان خوزستان که چندین رودخانه بزرگ کشور در آن جریان دارد کم‌کم در حال نشان دادن اثرات زیانبار خود بر کشاورزی این استان به عنوان بهشت کشاورزی ایران است.
کد خبر: ۴۹۲۴۸۰

در حال حاضر استان خوزستان با دارا بودن 2‌/‌1 میلیون هکتار اراضی کشاورزی، سالانه 2‌/‌13 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی معادل بیش از 10 درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید می‌کند که این میزان تولیدات با برنامه‌ریزی مناسب قابل افزایش است، ولی متاسفانه با اعمال سیاست‌های نادرست بخصوص در بخش آب، هم‌اینک زنگ خطر برای حفظ ظرفیت موجود کشاورزی خوزستان نیز به صدا درآمده است. نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که خوزستان می‌تواند با اندکی برنامه‌ریزی کل نیاز کشور به محصولات کشاورزی و غذایی را تامین کند، گفت: در مدت اخیر اعمال سیاست‌های نادرست باعث شده ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره کشاورزی خوزستان وارد شود.

ناصر صالحی‌نسب با بیان این که پس از ساخت سد در مسیر رود کرخه، کمبود آب در خوزستان به یک معضل تبدیل شد، تصریح کرد: متاسفانه مدیریت نادرست منابع آبی موجب شده است در مقاطعی که کشاورزان نیاز مبرم به آب دارند، بحران کم‌آبی داشته باشیم و در مواقعی که به آب نیازی نیست، آب به وفور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی وضع آبرسانی به پایین‌دست رود کرخه و کارون بسیار نامناسب است، به طوری که حتی دام‌ها بدون آب شرب مانده‌اند و قرار است بزودی حالت فوق‌العاده در این مناطق اعلام شود.

صالحی‌نسب با اشاره به کمبود بارندگی در مناطق جنوب غربی کشور یادآور شد: در شرایطی که میزان بارندگی به هیچ‌وجه مناسب نبود نباید آبگیری از سدهای جنوبی کشور مثل سد سیمره انجام می‌گرفت، ولی این اتفاق رخ داد.

از سوی دیگر، نماینده مردم ماهشهر و هندیجان در مجلس شورای اسلامی نیز از بروز وضع نگران‌کننده زمین‌های اطراف رودخانه زهره در شهر هندیجان خبر داد و گفت: زمین‌های اطراف این رودخانه در حال تبدیل‌شدن به شوره‌زار است.حبیب آقاجری با اشاره به این‌که وجود رودخانه جراحی یکی از عوامل مهم توسعه و حیات در شهرستان ماهشهر و شهرهای اطراف است، تاکید کرد: در صورت نابودی یا کمبود آب در این رودخانه زندگی مردم این مناطق با یک تهدید جدی مواجه خواهد شد که مردم از هم‌اکنون بابت این موضوع نگرانی‌هایی دارند. نماینده مردم ماهشهر در مجلس افزود: در مدت اخیر با وجود این‌که بسیاری از مسئولان وعده‌هایی برای رفع کمبود آب این رودخانه داده‌اند، ولی به جرات می‌توان گفت هیچ طرحی برای نجات این رودخانه از وضع نگران‌کننده فعلی اندیشیده نشده است و وضع رودخانه روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها