ارز دانشجویی و درمانی حذف نمی‌شود

همه کنکوری‌ها مجاز به انتخاب رشته شدند

نتایج اولیه آزمون سراسری سال91 امروز ساعت 14 در قالب کارنامه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org اعلام می‌شود.
کد خبر: ۴۹۲۳۸۷

در همین خصوص جلال طباطبایی، معاون اجرایی سازمان سنجش در گفت و گو با جام جم اعلام کرد: برای اولین بار در تاریخ کنکور، همه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند.

ابراهیم خدایی ، سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور نیز در نشست خبری گفت: تمامی 932 هزار داوطلب شرکت‌کننده در کنکور براساس نوع رشته و دوره برای انتخاب رشته مجاز شده‌اند که از این تعداد 453 هزار داوطلب در دوره روزانه و مابقی برای سایر دوره‌ها مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

وی با بیان این ‌که در کنکور امسال 573هزار داوطلب پذیرفته خواهند شد، افزود:‌ اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی نیمه دوم شهریور منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا،سرپرست سازمان سنجش با بیان این‌ که مهلت انتخاب رشته داوطلبان از هفدهم تا بیست و سوم مرداد تعیین شده است، گفت:‌ اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های تحصیلی دارای شرایط خاص نیمه اول مرداد، انتخاب رشته از طریق سایت سازمان دهه دوم مرداد، اعلام نتایج نهایی آزمون نیمه دوم شهریور، اعلام اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه متمرکز دهه اول مهر، استقرار کارنامه نهایی کنکور بر روی سایت سازمان نیمه دوم مهر و انتشار اطلاعیه احتمالی تکمیل ظرفیت نیمه دوم مهرماه تعیین شده است.

اسامی نفرات برتر کنکور

با اعلام اسامی 37 نفر برتر کنکور سراسری سال 91، بیشترین تعداد پذیرفته‌شدگان برتر به تهرانی‌ها با ده نفر و پس از آن یزد با چهار نفر برتر و پس از آنها نیز آمار نفرات برتر کنکور به داوطلبان اصفهان، مشهد، بابل و کرمان اختصاص یافته است.همچنین براساس این آمار، 20 نفر از برترین‌های کنکور پسر و بقیه دختر هستند.

در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی نفرات اول تا سوم به ترتیب محمد استادمحمدی از کاشان، سینا ملکیان و الهام احسانی‌مقدم از بابل هستند. فرزانه رحمانی از سنندج، علیرضا اورعی از تهران و مهدی سلیمان‌زاده از تبریز نفرات اول تا سوم گروه آزمایشی علوم تجربی هستند و در گروه آزمایشی علوم انسانی، فاطمه فتاحی از تهران، امیرمحمد هوشمندچترودی و فاطمه‌السادات حسینی دهنوی هر دو از کرمان نیز نفرات برتر بودند. نفرات اول تا سوم گروه آزمایشی هنر نیز یاسمین قلعه‌نوعی، شیرین جعفری‌نسب‌کرمانی و میترا موحد هر سه از تهران هستند.

جزئیات سهمیه‌های کنکور 91

دو سهمیه مناطق و رزمندگان، امسال در کنکور سراسری 91 اعمال می‌شود و علاوه بر آن سهمیه‌هایی که به عنوان تسهیلات برای مناطق محروم یا آموزگاران درنظر گرفته شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته معرفی شده است.

به گزارش مهر، داوطلبان باتوجه به شرایط خود می‌توانستند متقاضی یکی از سهمیه‌های اعلام‌شده باشند.

بر این اساس حداقل 40 درصد از ظرفیت هریک از کدرشته‌های ناحیه‌ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی واقع در استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری،‌سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی استان‌های نام‌برده تخصیص می‌یابد.

داوطلبان بومی شهرستان‌های بم، زرند، دورود و بروجرد به شرط داشتن سه سال سکونت در این شهرها یا یکی از بخش‌های تابعه یا فوت پدر یا مادر در زمان وقوع زلزله، می‌توانند کدرشته‌های اختصاصی این شهرستان‌ها را از بخش‌های مربوط در این دفترچه انتخاب کنند.

وزارت علوم: دستوری برای حذف ارز دانشجویی نداریم

مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم نیز با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر مشکل ارزی برای دانشجویان خارج از کشور، گفت: بانک مرکزی در این رابطه اعلام کرده برنامه خاصی در ارتباط با حذف ارز دانشجویی نداشته و دستوری نیز تاکنون صادر نشده است.

به گزارش ایسنا، حسن مسلمی نایینی افزود: ظرفیت پایین دوره‌های تحصیلات تکمیلی در داخل کشور و حجم بالای متقاضیان ادامه تحصیل در این مقاطع باعث اعزام دانشجویان به دانشگاه‌های خارج از کشور و پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در خارج از سوی آنها می‌شود و در صورت تامین نشدن ارز مورد نیاز آنها ممکن است این افراد با مشکلات متعددی روبه‌رو شده و حتی افراد سودجو از این فرصت استفاده کنند.

مسلمی با بیان این‌که هم اکنون بیش از 15 هزار نفر از اعضای هیات علمی (استادیار به بالا) داخل کشور، بدون استفاده از بورس دولت در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و هم‌اکنون در داخل کشور مشغول به کار و خدمت هستند، گفت: ممکن است تعدادی از آنها از ارز دولتی استفاده کرده باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها