رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه سفر سه روزه خود به آمریکا برای گفت‌وگو درباره مسائل مختلف از جمله درباره سامانه دفاع موشکی را دیروز پایان داد.
کد خبر: ۴۸۷۸۱۷

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از ریانووستی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: سفر سه روزه ژنرال نیکلای ماکاروف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه به آمریکا با هدف گفت‌وگو درباره سامانه دفاع موشکی ناتو بوده است.

پیشتر نیز وزیر دفاع روسیه تاکید کرده بود که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه در این سفر بار دیگر موضع مسکو را در قبال این سامانه موشکی گوشزد می‌کند. مساله سوریه، جنگ افغانستان، توسعه در خاورمیانه و نیز تمرکز آمریکا بر منطقه آسیا و اقیانوسیه درکنار برنامه سپر دفاع موشکی ناتو از مهم ترین موضوعات مورد بحث این فرماندهان بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک آمریکا میزبان نیکلای ماکاروف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه و معاون اول وزیر دفاع این کشور و هیات‌های همراه بود. موضوع سپر موشکی آمریکا در چند سال گذشته به یکی از مسائل بحث برانگیز میان دو کشور تبدیل شده و تنش در روابط واشنگتن ـ مسکو را به همراه داشته است. آمریکا در ژانویه 2007 به لهستان و جمهوری چک پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی شامل ده موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری در خاک جمهوری چک مستقر کند که این مساله با مخالفت روسیه روبه‌رو شد.

این پیشنهاد همزمان با حاکمیت نومحافظه‌کاران به رهبری جورج بوش در آمریکا و ولادیمیر پوتین محافظه‌کار در روسیه بود. بتدریج مساله استقرار این سامانه در جمهوری چک و لهستان با موانعی روبه‌رو شد و آمریکا رومانی را جایگزین این دو کشور کرد و اخیرا قراردادی نیز با این کشور امضا کرد.

همچنین ترکیه از دیگر کشورهایی است که کاخ سفید با این کشور برای استقرار اجزایی از سامانه موشکی در خاک آن به توافقاتی رسیده و قرار است این سامانه در مالاتیا مستقر شود.آمریکا هدف از استقرار این سامانه را به‌زعم خود، مقابله با تهدید کشورهایی همچون ایران اعلام کرده، اما روسیه ضمن رد توجیهات آمریکا در این باره، بر این نکته تاکید دارد که تهران فاقد چنان توان موشکی است که بتواند منافع واشنگتن را هدف قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها