تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از واردات 41 میلیون دلار موز و 58 میلیون دلار پرتقال به کشور در دو ماهه نخست سال جاری است و در بین میوه‌های وارداتی پرتقال با 9/58 میلیون دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و موز نیز با 3/41 میلیون دلار در رده بعدی قرار گرفته است. همچنین واردات پرتقال نسبت به سال گذشته 26 درصد افزایش یافت، اما واردات موز با کاهش 31 درصدی مواجه شده است.
کد خبر: ۴۸۳۵۱۴

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: پرتقال در مرحله اول از ترکیه و بعد از مصر وارد می‌شود که هر دوی اینها پرتقال والنسیا است که ملس بوده و هر سال از 20 فروردین به بعد قابل مصرف است. در داخل ایران بهترین نوع آن پرتقال جیرفت است که البته در شمال هم وجود دارد، ولی قیمت آن پایین بوده و استقبالی از آن نمی‌شود؛ البته طعم خوبی دارد.

آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که واردات انواع موز به کشور طی پنج سال گذشته روندی صعودی داشته؛ به طوری که حجم وارد ات موز از 165 میلیون دلار در سال 1385 به بیش از 404 میلیون دلار در سال 1390 رسیده است. تازه‌ترین اطلاعات حاکی از آن است که به صورت عمده بیش از 50 نفر در وارد کردن موز از آمریکای جنوبی و پنج نفر نیز از آفریقا به ایران دخالت دارند.اما طی پنج سال 1385 تا 1390 وزن موز وارداتی به ایران تنها حدود 46 هزار تن افزایش یافته و متوسط ارزش گمرکی هر تن موز وارداتی به کشور نیز از 303 دلار در سال 1385 با افزایش دو برابری به 682 دلار در سال گذشته رسید. واردات موز در سال 1390 نسبت به سال قبل از آن از نظر وزنی و دلاری به ترتیب 7 درصد کاهش و 5/0 درصد افزایش داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها