سید محمد خاتمی ، رئیس جمهوری کشورمان در هشتمین اجلاس سران اکو که در تاجیکستان برگزار شد ، طی سخنانی گفت : جهان و منطقه با روند نگران کننده ای ناشی از اعمال قدرت یکجانبه روبه روست.
کد خبر: ۴۸۱۴۴

در این شرایط بر ماست که با توجه به ویژگی های منطقه و باورها و مبانی فرهنگ ملی خود ، پیوندهای میان خویش را استوار کنیم و راه را بر تحقق مقاصد بدخواهانی ببندیم که با استفاده ابزاری از موضوعاتی همچون مبارزه با تروریسم نبرد نابرابری را علیه ملتها به راه انداخته اند و تنها با تکرار خسته کننده شعارهای خود ، یکی از مهمترین چهره های تروریسم ، یعنی تروریسم دولتی را از یاد برده اند و به بهانه مبارزه با تروریسم ، خود به وحشتناک ترین نوع خشونت و سرکوب برای رسیدن به نیات خود متوسل شده اند، در حالی که در نگاه مسلمانان و معتقدان به آیین پاک و آسمانی اسلام و همه آزادگان جهان ، تروریسم به هر شکل و نوع آن ، محکوم و مبارزه با همه انواع آن ، ضروری است . در این چارچوب همکاری و تعامل برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار نیاز همه کشورهای عضو است . خاتمی با اشاره به روند بازسازی افغانستان ، تعهد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پرداخت 250 میلیون دلار در طول 5 سال در این زمینه را یادآور شد و گفت : در طول 2 سال گذشته ، در قالب پروژه های مختلف از جمله احداث جاده دوغارون - هرات ، ساخت پل میلک ، برق رسانی به شهر هرات و دیگر پروژه ها عملا 120 میلیون دلار از سوی ایران به این کشور کمک مالی شده است . وی اظهار امیدواری کرد: طرح صندوق ویژه اکو برای بازسازی افغانستان هر چه سریع تر اجرایی شود. خاتمی افزود: به منظور بالابردن سطح کیفی اکو ، یکی از راههای همگرایی بیشتر ، پیشنهاد تشکیل یک منطقه آزاد تجاری حداکثر تا سال 2015 است . رئیس جمهوری گفت : ضروری است که علاوه بر پیشنهاد راه اندازی منطقه آزاد تجاری اکو به بخشهای مربوط به تجارت و سرمایه گذاری ، حمل ونقل ، ارتباطات و انرژی اولویت بیشتری داده شود و اجلاس های گوناگون وزرای اکو ، با توجه به این اولویت ها، شکل سازمان یافته تری به خود بگیرد و در این میان به بخش حمل ونقل و ارتباطات ، به دلیل نقش کلیدی آن در مراودات و دادوستد میان کشورهای عضو و رفع موانع پیوندهای چندسویه ، اهمیت بیشتری داده شود. تسهیل در ارتباط ریلی بار و مسافر بین آلماتی ، تاشکند ، عشق آباد ، تهران و استانبول می تواند به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه به شمار آید. رئیس جمهوری روز گذشته در حاشیه اجلاس سران اکو با حامد کرزای رئیس دولت موقت افغانستان و رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه در محل اقامت خود دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند. خاتمی عصر روز گذشته به تهران بازگشت.

سرود ایرانی

سرود اختصاصی اکو که از سوی هنرمندان ایرانی تنظیم شده بود ، در این اجلاس بین المللی پخش شد. سرود اختصاصی اکو چندی قبل از سوی رئیس جمهوری ایران پیشنهاد شده بود که پس از موافقت و تصویب این پیشنهاد از سوی اکو ، طراحی و تنظیم آن را جمهوری اسلامی ایران بر عهده گرفت . در این اجلاس ، جمهوری آذربایجان برای برگزاری اجلاس بعدی سازمان اکو اعلام آمادگی کرد. همچنین پس از برگزاری این اجلاس ، با حضور سران کشورهای عضو از فعالان این سازمان قدردانی شد. سران اکو در پایان اجلاس دوشنبه طی بیانیه ای تحولات سیاسی ، اجتماعی ، فنی و اقتصادی در منطقه و جهان را مورد ملاحظه قرار دادند و رهنمودهای لازم را برای پیگیری های بعدی ، ارائه کردند و بر تداوم صلح ، ثبات و امنیت در منطقه که لازمه نیل به اهداف سازمان است ، تاکید کردند. همچنین از کشورهای عضو درخواست شد تا برای هماهنگی سیاست های خود در حوزه مسائلی همچون قاچاق مواد مخدر و مشتقات غیرقانونی آن ، قاچاق کالا ، پولشویی و جرایم فراملی که صلح و ثبات منطقه را تضعیف می کند ، همکاری کنند. سران اکو بر تصمیم خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن تاکید و با اغتنام از فرصت ، تمامی اقدامات تروریستی را محکوم کردند و معتقدند که یک رهیافت جهانی و همکاری بین المللی برای مبارزه با تروریسم مورد نیاز است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها