به دستور بشار اسد، ریاض فرید حجاب به عنوان نخست وزیر جدید این کشور مامور تشکیل دولت شد

طرح های جدید روسیه و عنان برای حل بحران سوریه

هرچند خبرهای ضد و نقیض از احتمال تعدیل مواضع روسیه و چین در قبال بحران سوریه این‌سو و آن‌سو منتشر می‌شود اما هنوز دو کشور یاد شده به صورت رسمی دراین باره اظهار نظری نکرده و همچنان بر موضع خود مبنی بر عدم دخالت نظامی در سوریه و پیشبرد طرح کوفی عنان تاکید می‌کنند. این در حالی است که روز گذشته بشار اسد، نخست‌وزیر جدیدی را معرفی کرد تا روند اصلاحات در کشورش را تسریع کند.
کد خبر: ۴۷۹۲۵۲

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز در حاشیه نشست شانگهای در چین خواستار برگزاری یک اجلاس بین‌المللی با شرکت ایران و ترکیه درمورد بحران سوریه شد با این هدف که طرح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب را از وضعیت کنونی نجات دهد.

برخی دیگر از منابع خارجی از جمله شبکه الجزیره نیز طی گزارشی مدعی شدند روسیه حاضر است اسد از قدرت کنار برود اما می‌گوید درباره سرنوشت آینده اسد با سران کشورهای دیگر گفت‌وگو نکرده است. به گزارش الجزیره و رویترز، اخیرا گنادی گائیلوف معاون وزیرخارجه روسیه به خبرگزاری ایتارتاس گفته است روسیه گمان نمی‌کند طرح یمن برای انتقال قدرت در سوریه بتواند مفید و کارآمد باشد زیرا بسیاری از مخالفان اسد حاضر به گفت‌وگو برای انتقال قدرت در سوریه به شیوه یمن نیستند. وی درعین حال گفته است کشورش حاضر به مذاکره درباره کناره‌گیری اسد از طریق گفت‌وگوهایی است که بدون دخالت خارجی باشد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که امروز قرار است کوفی عنان آخرین گزارش خود درباره سوریه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند. وی همچنین قرار است با مقامات آمریکایی درباره سرنوشت طرح 6 ماده‌ای خود به صورت جداگانه گفت‌وگوکند.

تاکید بر طرح عنان

روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفرش به چین پس از بررسی مواضع پکن و مسکو در رابطه با تحولات سوریه اعلام کرد 2 کشور از اجرای کامل طرح عنــــان حمایت کرده و با دخالت نظامی در سوریه مخالف هستند.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه با هو جین‌تائو، رئیس‌جمهوری چین در پکن دیدار کرد. در پایان این دیدار پوتین با صدور بیانیه‌ای اظهار کرد: رویکرد‌های ما نه تنها نزدیک و هماهنگ است بلکه ما به سطح بالایی از هماهنگی با هدف حل‌ و فصل موثر بحران‌های بین‌المللی رسیده‌ایم. پوتین افزود: منافع چین و روسیه در بسیاری از حوزه‌ها از جمله همکاری‌ها در عرصه بین‌الملل، همکاری‌های اقتصادی و مالی،‌ تکنولوژی‌های پیشرفته، فرهنگی و سایر حوزه‌ها به حد مطلوبی با یکدیگر تراز است. هو جین‌تائو نیز اظهار کرد: همکاری‌های نزدیک‌تر به 2 کشور اجازه می‌دهد تا نظم سیاسی و اقتصادی جهان را در مسیری عادلانه‌تر و عقلانی‌تر قرار دهند. وزارت خارجه چین طی بیانیه‌ای تلویزیونی تاکید کرد که چین و روسیه مخالف دخالت نظامی خارجی در سوریه و تغییر اجباری رژیم در این کشور هستند.

این در حالی است که برخی کشورهای عربی طرح کوفی عنان را شکست خورده می‌دانند و گروه‌های مخالف سوریه نیز اعلام کردند از این پس به این طرح پایبند نخواهند بود. درهمین رابطه سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان طرح کوفی عنان را درباره سوریه شکست خورده توصیف کرد و گفت، دیگر امیدی به موفقیت این طرح نیست. سعود الفیصل که در جده و پس از نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: ما درباره امکان ر سیدن به یک راه حل در این چارچوب امید خود را از دست می‌دهیم.

طرح جدید عنان برای سوریه

در همین حال ،کوفی عنان درصدد ایجاد تغییراتی برای احیای طرح «رو به مرگ» صلح خود در سوریه است؛ نقشه راهی برای تغییرات سیاسی که در آن مذاکرات در قالب یک گروه تماس شامل کشورهایی همچون ایران و روسیه انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست با ذکر این نکته در گزارشی از طرح جدید کوفی عنان، نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل برای سوریه خبر داده و نوشت: طرح جدید دبیرکل سابق سازمان ملل متحد توسط دیپلماتی مطرح شد که با ماموریت سازمان ملل متحد آشناست.

مطرح شدن این پیشنهاد طی روزهای آتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی است که وساطت‌های عنان برای ایجاد صلح و رایزنی‌های وی با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ظاهرا به بن‌بست منتهی شده است و این مساله نگرانی‌ها را درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در سوریه افزایش می‌دهد.

به گزارش واشنگتن پست، کوفی عنان برای رهایی از این بن‌بست احتمالا گروه تماسی تشکیل خواهد داد که اعضای آن شامل اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا)، عربستان و احتمالا قطر به عنوان نمایندگان اتحادیه عرب، ترکیه و ایران خواهد بود. این ایده با هدف در کنار هم آوردن کشورهایی که بیشترین نفوذ را در شرایط سوریه دارند، مطرح می‌شود. بر این اساس احتمالا اسد به روسیه خواهد رفت. از آن گذشته حضور روسیه در نشست گروه تماس می‌تواند به ثبات در سوریه در دوران تغییر و تحول در این کشور کمک کند؛ چراکه مسکو به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده تسلیحات نظامی سوریه در نظر گرفته می‌شود و اغلب افسران ارشد سوری در روسیه آموزش دیده‌اند، اما آیا روسیه و ایران از این پیشنهاد غیرمتعارف حمایت خواهند کرد؟ دانستن این مساله ناممکن است.

تسریع روند اصلاحات

در یک تحول جدید مربوط به اوضاع داخلی سوریه دیروز اعلام شد، بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور «ریاض فرید حجاب»‌ را به عنوان نخست‌وزیر جدید سوریه انتخاب و مامور تشکیل دولت کرد. حجاب پیش از این به عنوان وزیر کشاورزی در دولت عادل سفر، نخست‌وزیر سابق انجام وظیفه کرده بود. سفر به دنبال آغاز بحران سوریه در اسفند 1389 از شهر درعا در جنوب این کشور و به دنبال استعفای محمد ناجی‌عطری، نخست‌وزیر اسبق سوریه در فروردین، از اردیبهشت 1390 توسط اسد به عنوان نخست‌وزیر معرفی شده بود.

گفته می‌شود «‌حجاب» ‌دارای مدرک دکترای مهندسی کشاورزی است و 4 فرزند دارد. وی از سال 1989 تا 1998 رئیس شعبه اتحادیه دانشجویان سوریه در استان دیرالزور در شرق سوریه و در نزدیک مرز این کشور با عراق بود. نخست‌وزیر جدید سوریه از سال 1998 تا 2004 نیز عضو کادر رهبری حزب بعث و از سال 2004 تا 2008 مسوول شاخه این حزب در استان دیرالزور سوریه بود.

وی بر اساس قانون جدید اساسی سوریه موظف است طی یک ماه اسامی 30 وزیر را به مجلس معرفی کند. این اقدام در راستای تقویت روند اصلاحات در سوریه ارزیابی می‌شود که اخیرا بشار اسد در سخنانی در پارلمان جدید این کشور یک بار دیگر بر آن تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها