سرویس‌های غذایی در خطوط هواپیمایی جهان

وقتی صحبت از سفر و مسافرت می‌کنیم، اولین موضوع مهم برایمان سالم به مقصد رسیدن است. اگرچه امروزه وسایل مختلفی برای رسیدن به مقصد در اختیار داریم، اما هنوز هم نمی‌توان از اهمیت حمل و نقل هوایی چشم‌پوشی کرد.
کد خبر: ۴۷۸۶۲۹

صنعت هوانوردی و خدمات هوایی از زمان برادران رایت و پیدایش آن تاکنون گردشگری را دستخوش دگرگونی فراوانی ساخته است.

این صنعت یکی از تاثیرگذارترین عوامل رونق گردشگری و سفر به گوشه و کنار این دهکده جهانی شناخته شده، اگرچه سرعت بسیار بالای جت‌های مسافری نتوانسته فاصله بین مبداء و مقصد سفر را از بین ببرد، اما بدیهی است مدت زمان رسیدن به مقصد را کاهش داده‌ است، اما همین جت‌های سریع هم هنوز برای رسیدن به مقصدهای خود گاهی بیش از 18 ساعت پرواز می‌کنند که این مدت برای برخی از گردشگران خسته‌کننده و طولانی است.

به هر حال اگر در این پروازهای طولانی، خستگی را نادیده بگیریم، نمی‌توانیم از قسمت لذیذ آن یعنی غذا خوردن بگذریم.

این موضوع یعنی وعده‌های غذایی از ابتدا یکی از دغدغه‌های اصلی دست‌اندرکاران این شرکت‌های هواپیمایی بوده و همین باعث ابتکارهایی از جانب دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی شده، چون این فعالان اعتقاد دارند صرف وعده غذایی در طول پرواز درواقع نوعی تفریح برای مسافران است که به واسطه آن می‌توان خستگی سفر را از تن مسافران بیرون کرد.

بیشتر شرکت‌های هواپیمایی برای رفع خستگی مسافران در سفرهای طولانی هوایی از ابتدا به‌دنبال راهکارهایی بوده‌اند که این ابتکارها از تغییر شکل صندلی‌های هواپیما شروع ‌ و در نهایت به‌اتاقک‌های کاملا اختصاصی همراه تمامی امکانات رفاهی مثل اینترنت و تلویزیون و حتی مهماندار خصوصی رسید، اما هنوز هم برخی از مسیرهای پروازی باعث خستگی بیش از حد مسافران می‌شود.

کارشناسان بازاریابی شرکت‌های هواپیمایی معتقدند که این احساس خستگی در انتخاب شرکت هواپیمایی مسافران تاثیر بسیار مهمی دارد و اگر شرکت‌های هواپیمایی نتوانند رضایت مسافران را در پروازهای طولانی به دست آورند، بی‌شک برای جذب مجدد مسافران دچار مشکل خواهند شد و به‌اصطلاح مسافران وفادار خود را از دست می‌دهند. در واقع دغدغه اصلی صاحبان این شرکت‌ها تسهیل شرایط سفر برای مسافران وفادار شرکتشان بوده و هست.

خدمات اینترنتی خرید بلیت، دسترسی به‌اینترنت و کانال‌های ماهواره‌ای طی پرواز، توزیع‌جراید معتبر محلی و بین‌المللی در طول مسیر، هدیه به کودکان همراه مسافران و بسیاری دیگر از خدمات توسط شرکت‌های هواپیمایی به کار گرفته شده، اما در نهایت دست‌اندرکاران بازاریابی این شرکت‌های هواپیمایی و مشاوران تبلیغاتی آنها به این نتیجه رسیدند که سرو غذا در هواپیما یکی از مفرح‌ترین بخش‌های سفر از طرف گردشگران اعلام شده است.

این بخش خوشمزه از سفر برای مسافران هواپیما حکم زنگ تفریحی جالب و لذت‌بخش را دارد و تا حدودی خستگی سفر را از بدن آنها بویژه در پروازهای طولانی و بین قاره‌ای خارج می‌کند بنابراین تمام شرکت‌های هواپیمایی، بیشترین توان خود را به بخش کترینگ یا همان تهیه غذا و سرو غذا در هواپیما معطوف کردند.

این توجه از نوع بسته‌بندی غذا شروع شده و به تنوع منوی غذا و سرآشپزان معروف ختم می‌شود، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، هنوز هم این بخش خوشمزه صنعت هواپیمایی از تاثیرگذارترین عوامل برای وفاداری مسافران به شرکت‌های هواپیمایی است.

از این رو سالانه طبق نظرسنجی بسیار معتبری که بین مسافران خطوط هوایی معروف جهان توسطAIR TRAX (شرکتی که خدمات هوایی شرکت هواپیمایی را زیر نظر دارد) انجام و اسامی برترین‌ها اعلام می‌شود که رتبه شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی در این فهرست برای سرمایه‌گذاران آنها و البته مسافرانشان بسیار پراهمیت است.

AIR TRAX سال 2011 میلادی با بررسی بیش از 200 شرکت هواپیمایی در جهان و بررسی نظرات بیش از 18.8 میلیون نفر مسافر، فهرست پیش رو را منتشر کرده که یقینا خواندن آن برای علاقه‌مندان گردشگری و آنهایی که چمدان به دست قصد انتخاب شرکت هواپیمایی با غذاهای خوب را دارند، خالی از لطف نیست، پس قبل از رزرو بلیت با دقت این فهرست را مطالعه کنید.

شرکت هواپیمایی الاتحاد

خوشمزه‌ترین و لذیذترین غذاها طی سال 2011 میلادی به انتخاب مسافران و تایید شرکت ایرتراکس در بخش درجه یک first class شرکت هواپیمایی الاتحاد برای آنها سرو شده است.

غذاهای بسیار لذیذ عربی و محلی تهیه شده از بهترین مواد اولیه، شاید دلیل اصلی این انتخاب توسط مسافران باشد.

خدمات بسیار مطلوب این شرکت در ارائه منوی انتخابی برای مسافران در قسمت فرست کلاس آن هم پیش از آغاز سفر و همچنین خدمات 24 ساعته کافی‌شاپ هواپیما با بهترین سرویس‌دهی و نوشیدنی و در نهایت در نظر گرفتن رژیم غذایی شما توسط خدمه، بخشی از این خدمات است که توانسته عنوان بهترین شرکت هواپیمایی از نظر CATERING سرویس‌دهی غذا را برایش به‌ارمغان آورد.

هواپیمایی اتریش

در بخش مسافران کلاس تجاری‌ Business class بهترین شرکت هواپیمایی به انتخاب مسافران شرکت هواپیمایی اتریش معرفی شده است. بسیاری از مسافران سرویس غذایی این شرکت هواپیمایی را بیشتر شبیه به اثر هنری می‌دانند تا صرفا به عنوان یک وعده غذایی.

مسافران بخش کلاس تجاری هواپیمایی اتریش در بخش نظرسنجی خود عنوان کرده‌اند که شرکت هواپیمایی مذکور سرویس‌دهی غذای خود را به شرکتی بسیار معروف در سراسر اروپا و آمریکا واگذار کرده است.

شرکت خدمات پذیرایی Do&Coکه مشهورترین رستوران‌ها را در شهر‌های مونیخ، نیویورک، وین، سالزبورگ و لندن اداره می‌کند و به عنوان باکیفیت‌ترین شرکت خدمات پذیرایی شناخته شده است.

بنابراین هنگامی که سرویس غذا توسط مهماندار هواپیما مقابل شما قرار می‌گیرد و آرم مخصوص Do&Co را مشاهده می‌کنید، خستگی سفر را فراموش خواهید کرد و صرفا به فکر غذا خواهید بود.

بیشتر مسافران این شرکت هواپیمایی عنوان می‌کنند اگر از مزه و زیبایی سرویس غذای هواپیما بگذریم، تیر خلاص هنگامی است که احساس می‌کنید بدنتان به کافئین نیاز دارد و مهماندار با فهرستی که 11 مدل مختلف از قهوه و چای در آن قید شده، مقابل شما می‌ایستد که تازه متوجه می‌شوید چرا این شرکت در کلاس تجاری به عنوان برترین معرفی شده است.

شرکت هواپیمایی نیوزیلند و تایلند

شاید بگویید که یقینا نوع کلاس بلیت دو شرکت ذکر شده موجب انتخاب مسافران شده، چون هر دو شرکت قبلا در دو رتبه فرست‌کلاس و بیزینس‌کلاس که بلیت‌های گرانی هم هستند، انتخاب شده‌اند و به یاد این ضرب‌المثل خواهید افتاد که هرچه پول بدهیم، آش می‌خوریم.

اما سومین رتبه مشترکا به شرکت‌های ایرنیوزیلند و شرکت هواپیمایی تایلند در قسمت بلیت کلاس اقتصادی یا economy که درواقع ارزان‌ترین کلاس بلیت هواپیماست، رسیده است بنابراین بهای بلیت در انتخاب این رتبه‌ها تاثیرگذار نیست.

دلیل انتخاب شرکت ایرنیوزیلند به گفته مسوولان شرکت Airtrax، استفاده از سرآشپزهای معروف این کشور برای تهیه غذاهای شرکت هواپیمایی مذکور عنوان شده است. اگرچه محصولات کشاورزی بسیار باکیفیتی برای تهیه غذاهای این شرکت هواپیمایی استفاده می‌شود، اما به عقیده کارشناسان، استفاده از مواد اولیه توسط سرآشپزان معروف توانسته دلیل تاثیر‌گذاری برای انتخاب مسافران باشد، البته سرویس‌دهی بسیار ویژه این شرکت برای کودکان و نوزادان می‌تواند بهترین دلیل انتخاب آن باشد.

سینی غذای کودکان که برای کم‌حوصله‌ترین مسافران این شرکت است، بهترین زنگ تفریح سفر بوده و خستگی را از یادشان می‌برد ‌اما اگر به فکر جیبتان هستید و قصد استفاده از خدمات ارزان را دارید، شرکت هواپیمایی تایلند انتخاب خوبی است.

این شرکت هواپیمایی که در موارد گوناگونی توسط شرکت نظرسنجی ایرتراکس به عنوان یکی از بهترین‌های شرق آسیا معرفی شده‌، این بار هم توانسته بهترین سرویس‌دهی غذا را داشته باشد و در رتبه‌ای پس از شرکت هواپیمایی نیوزیلند قرار گرفته است.

هیچ نگران نباشید قیمت ارزان بلیت این شرکت هواپیمایی هرگز از کیفیت غذای آن کم نکرده است؛ بلکه بهترین و باکیفیت‌ترین غذاها در هواپیماهای این شرکت سرو می‌شود.

غذاهای محلی این شرکت هواپیمایی با عطر و بویی ویژه می‌تواند خواب و خستگی را از ذهن هر مسافری خارج کند، اگرچه حق انتخاب غذاهای دیگر هم دارید، ولی بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند اصالت غذاهای تایلندی را با این شرکت هواپیمایی تجربه کنند.

از این سه رتبه در سه کلاس مختلف پروازی که بگذریم، نوبت به معرفی خوشمزه‌ترین سینی غذا و بهترین سرویس‌دهی یا کترینگ در تمامی کلاس‌های پروازی توسط شرکت ایرتراکس رسیده که مهم‌ترین و بالاترین رتبه در این زمینه است و البته نشان‌دهنده کیفیت مدیریت بسیار بالای شرکت معرفی شده به مسافرانش بوده است.

بهترین شرکت هواپیمایی برای بهترین سرویس پذیرایی در تمامی کلاس‌های پروازی توسط مسافران و با تایید شرکت ایر تراکس شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین سال 2011 میلادی معرفی شده است.

این شرکت که جایزه بهترین سرویس‌دهی غذایی را برای تمامی کلاس‌های پروازی دریافت کرده، علاوه بر کیفیت غذا به زیبایی آن نیز تاکید دارد و بدون هیچ تفاوتی از نظر کیفیت و زیبایی غذاهای داخل هواپیمایش را مقابل مسافران می‌گذارد.

اما مهم‌ترین مزیت این شرکت برای مسافران، حق انتخاب غذای مورد علاقه‌شان 24 ساعت قبل از پرواز است، البته این سرویس فقط در پروازهای بین‌المللی در این شرکت هواپیمایی قابل استفاده خواهد بود، اما این خدمات به اینجا ختم نمی‌شود؛ بلکه شرکت هواپیمایی ترکیه تمامی عقاید دینی را مدنظر گرفته و حتی برای گیاهخواران هم فهرست غذایی متناسب تهیه کرده، اما مهم‌ترین نکته‌ای که باعث جلب نظر مسافران شده، این است که شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین به عنوان طلایی‌ترین خدمات خود برای زوج‌های جوانی که از این شرکت برای رسیدن به مقصد ماه عسلشان استفاده می‌کنند، کیکی به عنوان هدیه در نظر گرفته که با تشریفاتی بسیار جالب به آنها اهدا می‌کند و ماه عسل این زوج جوان را شیرین‌تر می‌کند.

این ابتکار عمل باعث حک شدن نام شرکت هواپیمایی ترکیش در ذهن آنها می‌شود و این خانواده جدید را به مسافرانی وفادار به این شرکت تبدیل می‌کند.

درنهایت به عنوان آخرین قسمت خوشمزه فهرست ما شرکت هواپیمایی ویرجین آمریک virgin Americ در ایالات متحده آمریکا به عنوان برترین شرکت هواپیمایی از نظر خوشمزه‌ترین منوی غذا و البته باکیفیت‌ترین در قاره آمریکا انتخاب شده است، اما از سوی مسافران و بدون تایید شرکت ایرتراکس، شرکت ایرفرانس نیز استحقاق دریافت رتبه‌ای در این گروه را دارد و به عقیده آنها، باید در فهرست پیش‌رو، جایگاهی به آن بخشید.

شیدا رمزی
منبع: Usnews.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها