در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در رویکردی دیگر گروهی از محققان سوئدی دنبال آن هستند که انرژی جنبشی فرآیند ترمز گرفتن بتواند به صورت فرمی از هوای فشرده در اختیار گرفته شده و دوباره به مصرف تولید توان در خودرو برسد. بدیهی است این نوع موتور در مقایسه با موتورهای توان ترکیبی برق و باتری میتواند هزینه تولید ارزانتری داشته و کارآمدی انرژی بیشتری را به نمایش بگذارد.
طرز کار موتور بادی در یک خودروی به اصطلاح توان ترکیبی هوایی از این قرار است که در خلال ترمز گرفتن هوای فشرده در انبار کوچکی جمعآوری میشود و سپس در خلال وضعیتهایی مثل شتاب یا خلاص کار کردن، توان لازم را برای ماشین تامین میکند.
با توجه به این نکته مهم که خودروهای توان ترکیبی هوایی برای شارژ شدن باید به راه افتاده و سپس متوقف شوند، گزینه مطلوبی برای موقعیتهای رانندگی در جادههای پرترافیک محسوب میشوند که مثال بارزش همین سبک ایست ـ حرکت یا اصطلاحا شل کن ـ سفت کن حرکت رانندگی شهری است. در همین خصوص، محاسبات نشان دادهاند یک خودروی توان ترکیبی از نوع هوای فشرده میتواند مصرف سوخت اتوبوسهای شهری را تا 60 درصد کاهش دهد که در نوع خود و برای شرایط هوای گرم امیدوارکننده است.
هرچند سوئدیها تنها روی یک موتور تکسیلندری آزمایش کردهاند، ولی آنها از همان ابتدای تحقیقاتشان پیگیر قراردادها و درخواستهایی برای کار در زمینه موتورهای چندسیلندری هستند. در حالی که چند دهه از عمر طرح و نقشههایی در مورد موتورهای بادی میگذرد، اما تیم محققان دانشگاه لاند سوئد ادعا میکنند نخستین کسانی هستند که خودروی هوای فشرده را عملا با یک موتور بادی آزمایش کردهاند.
منبع: Discovery
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد