گزارشی از یک برنامه ورزشی در رادیو جوان

داغ‌ترین اخبار فوتبالی در «چهار چهار دو»

اگر از مخاطبان و علاقه‌مندان فوتبال هستید قطعا با تنها برنامه فوتبالی رادیو جوان که نود رادیویی نام گرفته است، آشنایی دارید. برنامه «چهار چهار دو» شبکه رادیویی جوان از معدود برنامه‌هایی است که توانسته فوتبالدوستان را یکشنبه‌‌ها از ساعت 21 تا 30/22 با خود همراه کند.
کد خبر: ۴۷۵۳۶۲

برای تهیه گزارش از این برنامه در یک عصر بهاری به سمت ساختمان شهدای رادیو حرکت می‌کنم تا بتوانم با این گروه برنامه‌ساز صحبت کنم.

محمد امینی، سردبیر چهار چهار دو درباره این برنامه توضیح می‌دهد: این برنامه چند سال است روی آنتن قرار دارد و من آغاز ساخت آن را به یاد نمی‌آورم. شاید پیش از این‌که به شبکه جوان بیایم این برنامه وجود داشته است، اما با سبک و سیاق دیگری، ولی آنچه در ارتباط با برنامه بسیار قابل توجه است این‌که در حال حاضر تنها برنامه فوتبالی شبکه جوان است که با این فرم خاص روی آنتن می‌رود.

امینی می‌افزاید: داشتن یک گروه برنامه‌ساز مطلع، به روز بودن و داشتن اطلاعات لازم درخصوص فوتبال، همراه بودن با جوان امروز و حضور و مشارکت مسوولان فدراسیون‌ها در فواصل برنامه می‌تواند علاوه بر موفقیت یک برنامه رادیویی به حل مسائل و مشکلات فوتبال کمک کند. صادق‌بودن با شنونده نیز در توفیق برنامه بسیار اهمیت دارد.

امینی در ارتباط با رقابت با دیگر برنامه‌های ورزشی می‌گوید: هر برنامه‌ای مخاطب خاص خود را دارد و اگر کسی نود را دنبال کند ممکن است پیگیر چند برنامه فوتبالی دیگر هم باشد. این‌که هر برنامه با چه فرمی روی آنتن قرار می‌گیرد تفاوت در برنامه‌سازی را روشن می‌کند و باعث تمایز برنامه‌ها از هم می‌شود. موضوعات با توجه به اتفاقات روز جامعه فوتبال انتخاب می‌شوند. ممکن است در یک هفته اخبار و حواشی لیگ بسیار خبرساز شده باشد یا تیم خاصی حاشیه‌های زیادی درست کرده باشد. سعی ما بر این است که اتفاقات و حواشی فوتبال را بی‌پرده با مردم در میان بگذاریم و ابهامات را با حضور مسوولان و کارشناسان برطرف کنیم. وقتی حقایق در برنامه‌ای گفته شود مردم خود به خود به سمت آن برنامه جذب می‌شوند، چرا که همه به کشف حقیقت علاقه دارند. این دقت در برنامه و همسو بودن با شنونده کمک زیادی به جذب مخاطب می‌کند. ما سعی می‌کنیم به موضوعاتی بپردازیم که جوان امروز دوست دارد در ارتباط با این ورزش بداند.

پیگیری از عناصر مشخصه چهار چهار دو

برنامه چهار چهار دو، بخش‌‌های متنوعی دارد، داغ داغ از فوتبال، بررسی حواشی هفته، اخبار کمیته انضباطی، خبر‌های خارجی، داخلی، فوتسال، گفت‌وگوی ویژه، ترین‌ها و بررسی لیگ برتر از جمله آنها هستند. ترین‌ها با اجرای پیمان طالبی روی آنتن قرار می‌گیرد و در ارتباط با ترین‌های هفته فوتبال سخن می‌گوید مثلا پرگل‌ترین بازی، پراخطارترین بازیکن که بحث‌های چالشی دیگری را نیز مطرح می‌کند. البته پیمان طالبی همراه پیام یونسی‌پور، کارشناس روتین برنامه و حسن اسماعیل‌پور گوینده که خود دست کمی از کارشناس برنامه ندارد در استودیو حضور دارند و در ارتباط با این بخش‌ صحبت می‌کنند. در گفت‌وگوی ویژه هم از مسوولان فدراسیون فوتبال، کارشناس‌ها، فوتبالیست‌ها یا مدیرعامل باشگاه‌ها دعوت می‌شود تا در ارتباط با موضوعات روز صحبت کنند.

برنامه در حال پخش است و در فواصل برنامه، امینی مدام با حسن اسماعیل‌پور در ارتباط است و موضوعات را با او چک می‌کند.

ریتم تند، شاد و سریع گوینده هیجان خاصی ایجاد کرده و رفت و برگشت‌های سریع میان استودیو و اتاق فرمان و همچنین استفاده از صداهای پس‌زمینه در زمان خواندن متن باعث جذابیت بیشتر برنامه شده است.

امینی درباره ساختار برنامه می‌گوید: هدف ما از ساخت چهار چهار دو، حل مسائل فوتبال است. قرار است این برنامه شاد، طنز و جوان‌پسند باشد تا جوان امروزی با در نظر گرفتن رفتار، عقاید و دیدگاه‌های مختلف در تولید و پخش آن مشارکت کند.

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند: هماهنگی عوامل برنامه با هم و آشنایی آنها با شرایط رسانه، داشتن خلاقیت و... می‌تواند به جذابیت و متفاوت بودن یک برنامه رادیویی کمک کند.

پیگیری مشکلات فوتبال در فضایی شفاف

برنامه‌های ورزشی همواره طرفداران و علاقه‌مندان خاص خود را دارند. به همین دلیل رقابت قابل ملاحظه‌ای میان برنامه‌هایی از این دست چه در رادیو و چه در تلویزیون برقرار است. چیدن درست برنامه‌ها به نوعی که هم اطلاعات درست را به مخاطب بدهد و هم باعث جذب او به برنامه شود به برنامه‌ریزی مدیر گروه برنامه‌ساز وابسته است. حمیدرضا افتخاری، مدیر گروه جوان و تفریحات شبکه رادیویی جوان دانش آموخته شیمی است. وی بر این باور است که ورزش فقط فوتبال نیست و می‌گوید: شعار من این است که ورزش فقط فوتبال نیست و همانقدر که به این ورزش پرداخته می‌شود باید به دیگر ورزش‌ها هم بها داده شود.

البته به گفته او، فوتبال یکی از جذاب‌ترین و پرحاشیه‌ترین ورزش‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد و در واقع برنامه چهار چهار دو برای پاسخ به این نیاز مخاطب و با هدف پیگیری مشکلات فوتبال روی آنتن می‌رود. او می‌گوید: گروه ورزش شبکه جوان به‌طور کلی 3 هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ ابتدا در راستای خصلت اصلی رادیو بتواند خبر ساز باشد و به نوعی رسانه پیشرو باشد، دوم این‌که در بحث‌های ورزشی، چالشی باید رعایت انصاف شده و در همه بحث‌ها به طور مستند صحبت شود و سوم این‌که ورزش فقط فوتبال نیست. بر همین مبنا ما 6 برنامه ورزشی داریم که عبارتند از «جنب و جوش» که به ورزش همگانی می‌پردازد، «تیتر داغ» که به حاشیه‌های ورزش مربوط است، چه فوتبال و چه سایر رشته‌ها، «ایستگاه ورزش» که یک برنامه تحلیلی ـ خبری است، «توپ» که یک طنز ورزشی است، «خط پایان» و چهار چهار دو به فراخور نیاز در سایر برنامه‌ها موضوع فوتبال مورد توجه قرار می‌گیرد، اما به‌طور تخصصی فقط در این برنامه است که درباره این ورزش صحبت می‌شود. او اذعان می‌کند: اصولا رادیو، رسانه پیشرو در حوزه خبر است لذا ما سعی می‌کنیم به‌طور لحظه‌ای خبر‌ها را در همه حوزه‌های ورزشی به اطلاع مردم برسانیم. اگر چه رادیو عناصری مانند تصویر و رنگ ندارد، اما گاه جذابیت‌های یک برنامه آنچنان در ذهن مخاطب تصویرسازی انجام می‌دهد که باعث کشش مخاطب و جذب او به برنامه می‌شود بخصوص اگر آن برنامه جنجالی باشد و پشت پرده‌های ورزشی مانند فوتبال را بسیار بی‌پرده و به اصطلاح رک به شنونده تقدیم کند. برنامه‌های ورزشی بویژه فوتبالی تلاش می‌کنند با استفاده از تکنیک و خلاقیت در برنامه‌سازی شنوندگان بیشتری را جذب کنند.

او می‌گوید: برنامه باید با مردم صادق باشد و شفاف بودن از وظایف یک برنامه رادیویی است. در چهار چهار دو نیز سعی ما بر این است که از کارشناسان خوش‌نام و منصف استفاده کنیم که نقد منصفانه و فنی داشته باشند و کمتر موضع شخصی خود را در برنامه وارد کنند. او در ارتباط با رقابت با برنامه‌های تصویری بیان می‌کند: رادیو حتی از لحاظ فنی هم سریع‌تر از رسانه‌های تصویری است و به خلاقیت و هنرمندی برنامه‌سازان بستگی دارد که جذابیت برنامه‌ها را به حدی بالا ببرند که مانند یک برنامه ورزشی تصویری شوند. البته آنچه مسلم است این که گفت‌وگو ذاتا یک کار تصویری نیست و به تصویر نیاز ندارد، اما به‌طور کلی یک برنامه رادیویی خوب می‌تواند با یک کار تلویزیونی برابری کند یا حتی از آن هم جذاب تر باشد. او در ارتباط با تنها برنامه فوتبالی شبکه جوان می‌گوید: ما نود رادیویی نیستیم و به حد زیادی به زمان پایبندیم. همه تلاش ما این است که به بهبود وضعیت فوتبال کمک کنیم نه این‌که حاشیه‌‌ها را پررنگ‌تر کنیم البته به‌نظر من باید خیلی هنرمندانه به حواشی پرداخته شود و اگر حل آنها به فوتبال کمک می‌کند نباید از مطرح کردن‌شان فرار کنیم، چرا که به اعتقاد من حاشیه‌سازی برای جلب مخاطب بیشتر کار پسندیده‌ای نیست. برنامه ما خواه‌ناخواه جریان‌سازی می‌کند ولی به‌گونه‌ای فرهنگی این کار را انجام می‌دهد.

ریتم متناسب با برنامه

حسن اسماعیل‌پور، از گویندگان جوان و پرانرژی است که برنامه‌های متفاوتی همچون رو موج ما بمون، شباشب، معمولی نیست، یک سبد ترانه و رادیو همراه را روی آنتن شبکه رادیویی جوان دارد. او کار خود را از رادیو مرکز مازندران آغاز کرد. اسماعیل‌پور، گوینده اصلی برنامه چهار چهار دوست. وی متولد 1360 در بهشهر و دانش آموخته گرافیک است.

او در مورد چهار چهار دو می‌گوید: این برنامه صد در صد فوتبالی است و به حواشی فوتبال ایران و اتفاقاتی که در فوتبال ایران می‌افتد مانند خبرهای لیگ برتر و فدراسیون می‌پردازد. در واقع یک برنامه گفت‌وگو محور است. این برنامه یک اتاق فکر دارد که ما ساعت‌ها در آن بحث و بررسی ‌کرده و موضوعات روز فوتبال را برای برنامه انتخاب می‌کنیم. او اذعان می‌کند: ما به دنبال ایجاد جنجال در برنامه نیستیم. من گوینده می‌توانم با یک دیالوگ جریانی را راه‌اندازی کنم، اما وظیفه ما چیز دیگری است. ممکن است اتفاقات یا شایعاتی در ارتباط با فوتبال وجود داشته باشد که 10 درصد از مردم از آن باخبر هستند. وظیفه من این است که افراد مورد نیاز برای رفع ابهام را روی خط برنامه بیاورم و از آنها بخواهم شفاف‌سازی کنند. او در پاسخ به این پرسش که اجرای شما در تیتر داغ که یک برنامه ورزشی است با چهار چهار دو چه تفاوتی دارد، می‌گوید: این بسیار کار سختی است که من بتوانم به 2گونه متفاوت اجرا کنم، چرا که قالب، همان قالب ورزشی است. موضوعات هم تقریبا یکسان هستند، اما همه تلاش خود را می‌کنم که 2 اجرای متفاوت داشته باشم. این یک کار زمان بر است که گوینده‌ای ورزشی بتواند خود را در 2 قالب یکسان، متفاوت جلوه دهد. اسماعیل‌پور که خود را بشدت فوتبالی معرفی می‌کند، چنین ادامه می‌دهد: من به این ورزش خیلی علاقه دارم و قبلا در پست دفاع هم بازی کرده‌ام اما هیچ‌گاه نمی‌گویم هوادار کدام تیم هستم، چرا که باعث ایجاد شائبه در ذهن مخاطب می‌شود، اما من در اجرا یا حتی نقدهایم به هیچ‌وجه به علاقه شخصی خودم دقت نمی‌کنم و تمرکزم بر نقد منصفانه و فنی از همه تیم‌های ورزشی است، چرا که در این‌صورت کار بسیار سخت می‌شود و باید سانسور شده صحبت کنی. او می‌گوید: وقتی حرفه‌ای نگاه کنی و این احساس را داشته باشی که طرفدار هیچ تیمی نیستی آن‌گاه می‌توانی اجرای خوبی داشته باشی گرچه کار سختی است، اما اگر این باور را داشته باشی که به فوتبال حرفه‌ای نگاه کنی می‌توانی به مطلوب خود بررسی من در زمان اجرای برنامه شنونده را به این باور می‌رسانم که طرفدار تیم خاصی نیستم. او بر این باور است که احساسی عمل کردن باعث شکست گوینده می‌شود و همواره در اجرا باید منطق را حاکم کرد. او ادامه می‌دهد: آنچه در گویندگی بسیار اهمیت دارد این است که با اطلاعات در برنامه حاضر شوی و حرفی برای گفتن داشته باشی، چرا که شنونده ما بسیار فهیم و هوشیار است و اگر از روی متن بخوانی یا اطلاعاتی را از خودت نداشته باشی بسرعت متوجه خواهد شد. من همواره سعی کرده‌ام به متن وابستگی شدید نداشته باشم. شاید تا چند برنامه بتوانی به اطلاعات سردبیر یا سوالات او متکی باشی، اما بسرعت شنونده متوجه این بی‌اطلاعی تو خواهد شد. قرار است من برای افرادی صحبت کنم که قبولم دارند و قرار است از من صحبت جدیدی بشنوند و این بسیار بد است که حرفی برای گفتن نداشته باشم. اگر گوینده اندوخته‌ای از خود نداشته باشد، تاریخ مصرف پیدا می‌کند. او به روز بودن را عامل موفقیت گوینده عنوان می‌کند و می‌افزاید: من قبل از هر برنامه، اطلاعات یک سال پیش فردی را که می‌خواهم با او ارتباط بگیرم، مطالعه می‌کنم و آن را با زمان حالش مقایسه می‌کنم. به این صورت دستم در اجرا باز است. ممکن است سردبیر به من سوالی یک خطی بدهد، این هنر من را می‌طلبد که به آن سوال شاخ و برگ بدهم و برنامه را شنیدنی کنم. او در پاسخ به این پرسش که چقدر با سردبیر هماهنگ هستی، می‌گوید: من با سردبیر مدام در تعامل هستم و حتی در سوالات نیز همفکری می‌کنیم.

هاجر یاراحمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها