در حالی که هنوز زمان و چگونگی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مشخص نیست، برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش 20 درصدی قیمت آب و برق حکایت دارد.
کد خبر: ۴۷۴۷۷۴

به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، با وجود زمان اجرای نامشخص فاز دوم اما مقامات دولتی از حتمی بودن افزایش قیمت برخی حامل‌های انرژی خبر داده‌اند. 2 روز پیش سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد از افزایش قیمت آب و برق و رستم قاسمی وزیر نفت از قطعی بودن افزایش قیمت بنزین خبر دادند. در همین حال دیروز خبرگزاری مهر از احتمال جدی برای افزایش 20 درصدی قیمت آب و برق با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. بر این اساس قیمت آب در بخش خانگی بزودی افزایش یافته و در صورت اجرای سناریوی 20 درصدی، قیمت هر مترمکعب آب در بخش خانگی از 250 به 300 تومان خواهد رسید. بر پایه این گزارش، پس از بررسی‌های مختلف روی قیمت‌های آب در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، متوسط قیمت آب شرب در بخش خانگی 2500 ریال تعیین شد و از یک سال پیش تاکنون نیز اجرا می‌شود. قیمتی که قبل از اجرای فازاول هدفمندی یارانه‌ها از مردم دریافت می‌شد 1125 ریال بوده است. همچنین در بخش غیرخانگی نیز بسته به نوع مصارف صنعتی، تجاری یا مراکز آموزشی، عمومی، دولتی و مصارف آزاد قیمت‌های متنوعی در نظر گرفته شد. به صورت کلی میانگین قیمت فروش آب در بخش خانگی و غیرخانگی قبل از اجرای قانون 1385 ریال بود که بعد از اجرای فاز اول هدفمندی به 2885 ریال افزایش یافت.

احتمال رشد 20 درصدی قیمت برق

در همین حال در صورت توافق نهایی وزارت نیرو و ستاد هدفمندی یارانه‌ها، متوسط قیمت برق مشترکان خانگی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با رشدی حدود 20 درصدی به حدود 52تومان افزایش خواهد یافت. بر این اساس قیمت برق در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزایش یافته است و بزودی تعرفه‌های جدید برق تابستانی مشترکان خانگی توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود. در فاز دوم اجرای این جراحی اقتصادی هیچ‌گونه تغییری در 4 اقلیم مصرفی مشترکان خانگی داده نشده است به طوری که همچون فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نحوه محاسبه تعرفه برق مشترکان خانگی مطابق با 4 اقلیم گرم یک، دو، سه و چهار محاسبه خواهد شد. در فاز دوم هدفمندی مقرر شده است همانند مرحله اول دامنه مصرف برق مشترکان خانگی تغییر نکند و از این‌رو محاسبه هزینه برق مشترکان از طریق 7پله تعریف و اجرایی می‌شود. در حال حاضر متوسط قیمت برق مشترکان بخش خانگی کشور در مجموع 4 اقلیم حدود 43 تومان است که در صورت موافقت نهایی ستاد هدفمندی یارانه‌ها و افزایش 20درصدی قیمت برق متوسط بهای این حامل انرژی به حدود 52 تومان افزایش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها