ازدواج پسر با دختر بزرگ‌تر از خود

دکتر آذین در پاسخ به یکی از خوانندگان گرامی وبلاگ که با اسم مستعار «دوست»، پرسیده بود آیا ازدواج، در صورت بزرگ تر بودن دختر از پسر به صلاح است یا خیر، مطلبی به ایمیل من ارسال کردند که در اینجا [جواب ایشان را] نقل می‌کنم:
کد خبر: ۴۷۱۱۹۰

با توجه به بالارفتن نسبی سن ازدواج در کشور، این سوال برای بسیاری از جوانان مطرح است [ولی] مهم این است که بدانیم این سوال یک پاسخ دو حالتی مثلا مناسب است یا مناسب نیست ندارد. اگر فرض را بر این قرار دهیم که سایر جنبه‌ها بین این دو نفر کاملا ما را به یک وصلت خوب امیدوار می‌کند، حداقل باید 2 جنبه مهم را مد نظر قرار داد:

الف) جنبه زیست‌شناختی موضوع: به هرحال فیزیولوژی 2 جنس می‌تواند محدودیت‌هایی را در این میان به وجود آورد. به ویژه اگر بچه‌دارشدن، یک انگیزه جدی برای ازدواج است (که در بسیاری از موارد این طور است) این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است بارداری در زنان تا قبل از 35 سالگی اتفاق بیفتد و اگرچه روش‌های تشخیصی پیش از تولد امروزه تا حد زیادی نگرانی‌ها را کمتر کرده است ولی به هر حال تاخیر در بارداری عوارض خاص خود را دارد. (البته در مورد تاثیر سن در باروری آقایان نیز اخیرا شواهد بسیار محکمی ارائه شده است) حالا مقایسه کنید این دو صورت مساله را:

ازدواج یک آقای 25 ساله با یک خانم 27 ساله

ازدواج یک آقای 35 ساله با یک خانم 37 ساله

آیا می‌توان به این سوال در این دو شرایط پاسخ یکسان داد؟

ب) جنبه‌های روان شناختی موضوع: مجددا فرض را بر آن می‌گذاریم که 2 نفر، از نظر ملاحظات شخصیتی و فرهنگی و... تناسب قابل قبولی دارند.

در شرایط تفاوت سنی بویژه اگر این تفاوت زیاد باشد، نگرانی وقتی تشدید می‌شود که 2 طرف در 2 فاز مختلف از زندگی روانی اجتماعی خود قرار داشته باشند. فرقی نمی‌کند که پسر بزرگ‌تر است یا دختر.

دنیای یک دختر 22 ساله با دنیای یک پسر 37 ساله متفاوت است. همان گونه که نیازها و اولویت‌ها و ارزش‌های یک پسر 25 ساله با یک دختر 32 ساله متفاوت است.

لذا در پاسخ به این دوست عزیز باید گفت که موضوع بر حسب مورد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. نه الزاما این کار اشکال دارد و نه همیشه خالی از اشکال است.

از: یادداشت‌های یک دختر ترشیده

anidalton.blogfa.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها