تروریسم به عنوان پدیده ای غیرقانونی تاثیری شدید و جهانی دارد و طبق قوانین بین المللی این کار جزو جرایم بین المللی به شمار می آید, که هم اکنون به اشکال جدیدی نیز تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۷۰۷۰

البته باید گفت خطر تروریسم الکترونیکی بشدت رو به افزایش است , اما تروریستم مجازی چیست؛
تروریسم مجازی عبارت است از حمله ای برنامه ریزی شده با غرض سیاسی علیه اطلاعات سیستم ها، برنامه ها و داده های رایانه ای که به خشونت بر ضد اهداف غیرنظامی منجر می شود.
در واقع باید گفت گروههای تقریبا ملی یا جاسوسان مخفی مرتکب این اعمال می شوند. تروریسم مجازی چنان هولناک است که به گفته یک کارشناس تروریسم مجازی درست مثل سلاحهای اتمی ، باکتریایی یا شیمیایی ، تهدیدی جدی است که هنوز کاملا شناخته و مطالعه نشده است.
تجربه جهانی در جنگ با تروریسم مجازی نشان می دهد کشورها در برابر این حملات آسیب پذیرند. به دلیل این که تروریسم مجازی حد و مرزی نمی شناسد، تروریست های مجازی سیستم های اطلاعاتی تمام کشور ها را تهدید می کنند و امروزه باید موضوع جنگ علیه تروریسم مجازی را به عنوان یکی از مهمترین مسائل به حساب آورد تا آن جا که تمام کشورها رفع این مشکل را در اولویت کاری خود بدانند; اما سوال اینجاست که تروریست های مجازی چه کسانی هستند؛
امریکایی ها خیلی دوست دارند القاعده را اولین نمونه بخوانند. آنها می گویند اطلاعات به دست آمده از داخل افغانستان نشان می دهد که این گروه سیستم هایی را جستجو می کردند که منابع انرژی و آبی ، سیستم های ارتباطی و دیگر امکانات زیربنایی را کنترل کنند.
بعد از سقوط هواپیمای جاسوسی امریکا و جنگنده چینی در سال 2001، هکر های چینی سرویس دانیل او.اس.سرویس را ایجاد کردند که به سایتهای امریکایی حمله می کرد.
تحقیقات انجام شده در نیمه دوم سال 2002نشان می دهد خطرناک ترین کشورهایی که حملات مجازی وحشتناکی را انجام می دهند، امریکا با 5درصد، کره جنوبی با 5درصد، چین با 3درصد، آلمان 8درصد، فرانسه 4درصد و انگلستان با 2درصد هستند.
همچنین برطبق همین مطالعه ، رژیم صهیونیستی فعال ترین رژیم در زمینه تعداد حملات مجازی بر حسب تعداد استفاده کنندگان است.
به هر حال گروههای زیادی وجود دارند که فعالانه از طریق رایانه های خود به اهداف موردنظرشان حمله می کنند و در این میان , اینترپل با عضویت 178کشور شدیدا سعی می کند با تروریسم مجازی مبارزه کند.
این سازمان به تمام کشور های عضو کمک می کند و در حال تربیت پرسنل مجرب است. همچنین سازمان اروپایی به نام انجمن پیمان اروپا برای مبارزه با جنایات مجازی ایجاد شده که در نوع خود اولین به شمار می رود. این سازمان حاصل 4سال کار متخصصان 45کشور عضو و غیرعضو است.
این پیمان نامه بعد از قبول آن به وسیله لیتوانی در 21مارس سال جاری میلادی جنبه اجباری پیدا کرد. روسیه در این باره می گوید: «تمام این مسائل نیازمند قوانین فدرال جدید و لوایح قانونی است که برای جنگ با تروریسم مجازی طراحی شده اند.»
در سالهای اخیر بیشتر شرکتهایی که زیرساخت های صنعتی مهمی دارند، برای محافظت از سیستم های اطلاعاتی مشترک سطح بالای خود از نفوذ تروریسم مجازی ، هزینه های سنگینی را متقبل شده اند.
تروریست مجازی که به لایه سیستم کنترل حمله می کند، می تواند سبب قطع کامل خدمات رسانی ، کاهش تولید، خسارات محیطی و ناامنی شرایط کاری شود. سلاحهایی که تروریست های مجازی انتخاب می کنند، شباهت زیادی به سلاحهایی دارد که عموما برای نفوذ به سیستم های اطلاعاتی سطح بالاتر به کارمی رود؛ از جمله اسبهای تروا، ویروس ها، کرمها و نرم افزار های کشف پسورد/آی دی.
با این حال تفاوت های چشمگیری میان وسایل امنیتی که به طور موثری در محیطهای کاری استفاده می شود و آنهایی که مورد نیاز سیستم های کنترل است ، وجود دارد؛ مثلا_ عوض کردن های زود به زود پسوردها، به روز کردن مداوم آنتی ویروس ها و آنتی تروژان ها، همگی از جمله وسایلی هستند که تاکنون مشکلاتی را برای سیستم های کنترل ایجاد کرده اند.
با این همه تروریسم مجازی همچنان نگران کننده خواهد بود، هرچندگارتنر معتقد است حساسیت زیاد هم یک جور دیگر خطرناک است.
او اعتقاد دارد آنهایی که درباره تروریسم مجازی جاروجنجال راه انداخته اند، بیشتر از تروریست مجازی باعث وحشت و از دست رفتن حس اعتماد عمومی می شوند؛ چرا که با هک شدن ، کرمها و ویروس های با غرایز سیاسی تولید می شوند، اما جایی برای کاربرد لغت وحشت برای این فعالیت ها وجود ندارد و تنها عبارتی که می توان برای آن به کار برد، همان لغت آزاردهنده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها