در شبی که برنامه «هفت» جشن تولد 2 سالگی‌اش را برپا کرده بود ؛ حضور مسعود ده‌نمکی و پرسش و پاسخ صریح فریدون جیرانی با این کارگردان بار دیگر بحثی داغ پیرامون سینمای ایران را ایجاد کرد. در بخشی از این برنامه مسعود ده‌نمکی که مهمان هفت بود، گفت: برخی افرادی که از فساد در سینما حرف می‌زنند خودشان تا آخر ِفساد رفته‌اند و برعکس آن هم وجود دارد، پس نباید وارد این بازی‌ها شد و به حرف کسانی که سینما را عین فساد می‌دانند، گوش داد. چون این سینما از سوی رهبر معظم انقلاب به رسمیت شناخته شده‌است و ایشان بارها با سینماگران همین سینما به گفت‌وگو نشسته‌اند.
کد خبر: ۴۷۰۱۹۰

ادای احترام به برخی کارگردانان

به گزارش خبرنگار ما بررسی سینمای داریوش مهرجویی به بهانه اکران فیلم «نارنجی‌پوش» با همراهی نیما حسنی‌نسب و محمد باغبانی و گفت‌وگوی اختصاصی با این کارگردان سینما و همچنین گفت‌وگو با مسعود ده‌نمکی درباره شرایط سینمای ایران مهم‌ترین قسمت‌های برنامه شب گذشته بود. جیرانی با اشاره به این‌که هفت از این پس ضمن احترام به منتقدان برنامه ترجیح می‌دهد به نقد برخی از فیلم‌ها به دلیل جایگاهی که کارگردانش در سینمای ایران دارد، نپردازد، توضیح داد: این هفته نیز به خاطر احترام به مهرجویی 73 ساله ترجیح دادیم به جای نقد نارنجی‌پوش به گفت‌وگو درباره سینما و جایگاه مهرجویی بپردازیم. وی همچنین توضیح داد که برنامه هفت در طول این 2 سال تلاش کرده از جریانی که مخالف دخالت دولت و اعمال ممیزی بر فیلم‌هاست حمایت کند؛ چراکه این کار فراتر از وابستگی‌های جناحی به صلاح کل سینما است.

نیامدن حامد بهداد

جیرانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که قرار بوده حامد بهداد در برنامه حضور یابد و درباره سینمای مهرجویی صحبت کند، گفت: بهداد در آخرین لحظه از حضور در برنامه پشیمان شد. همچنین قرار بود علیرضا سجادپور رئیس اداره نظارت و ارزشیابی نیز مهمان ما باشد که یک ساعت مانده به آغاز برنامه به ما خبر داد نمی‌تواند به برنامه بیاید. وی افزود: من تغییراتی را که در برنامه به وجود آمده اعلام کردم که برخی فکر نکنند حرف‌های پشت پرده‌ای وجود دارد و از اتاق فرمان در گوش من مطالبی گفته می‌شود تا عنوان کنم.

نیاز‌های طبقات مختلف مردم

در بخشی از این برنامه مسعود ده‌نمکی مهمان « هفت » بود که در پاسخ به سوال جیرانی درباره اعتقادات صادق کوشکی در مورد قضیه اعتراض متدینین به فیلم‌های اکران عید و این‌که این متدینین چه کسانی هستند، گفت: متدینین مخالف سینما نیستند بلکه به برخی از فیلم‌ها نقد دارند. در واقع همه مردمی که به سینما می‌روند متدین هستند و دیندارند. او افزود: اگر نتوانیم جامعه را درست بشناسیم در نتیجه‌گیری از افکار عمومی موفق نخواهیم بود. در حال حاضر تنها فروش تهران فیلم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و به فروش شهرستان‌ها اهمیت داده نمی‌شود. ایران فقط تهران نیست و همه تهران یک قشر خاص و مرفه نیستند، اما این قشر هم متدین هستند.

ده نمکی تاکید کرد: ما باید آسیب شناسی واقعی نسبت به جامعه داشته باشیم. مثلا سینما یا فوتبال را به خاطر نقص یک مدیر متهم به فساد نکنیم. ما نباید بر اساس مچ‌گیری از افراد و گروه‌ها نقد اجتماعی داشته باشیم. با جناح‌بندی نمی‌توان در مسیر اصلاح قرار گرفت.

مهرجویی و فاصله‌اش از فلسفه

گفت‌وگوی جیرانی با داریوش مهرجویی بخش بعدی برنامه بود. مهرجویی در این مصاحبه اختصاصی درباره دوران فیلمسازی‌اش و این‌که همیشه از شرایط جامعه برای ساخت فیلم‌هایش الهام می‌گیرد، سخن گفت. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در دوره جدید فیلمسازی‌ام با توجه به شرایط جامعه، از نگاه فلسفی و پست مدرن در فیلم‌هایم فاصله گرفته‌ام و به جامعه امروزی با نگاهی به گذشته توجه می‌کنم. در زمانه امروز فیلمسازان و رمان‌نویسان بزرگی چون ژان پل سارتر، ارنست همینگوی و مارکز وجود ندارند، چون بزرگان در واقع محلی شده‌اند و جهانشمول نیستند.

در بخش بعدی برنامه نیما حسنی‌نسب همراه محمد باغبانی به بررسی جایگاه مهرجویی در سینمای ایران پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها