برای نخستین بار با همکاری صداوسیما «رادیو نمایشگاه کتاب» روی موج FM پخش خواهد شد

روایت وزیر ارشاد از خط قرمز‌های نمایشگاه کتاب

دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به میان نمازگزاران رفت تا از تریبونی سخن بگوید که طی چند هفته گذشته از آن، انتقادهای فراوانی به عملکرد وزارتخانه‌اش صورت گرفته است.
کد خبر: ۴۶۹۹۱۶

به گزارش خبرنگار ما، بخش عمده‌ای از سخنرانی سیدمحمد حسینی به برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران اختصاص داشت و او برای نمازگزاران از ویژگی‌های نمایشگاه و خط قرمزهای آن سخن گفت و البته ترجیح داد تا وارد مسائل سینمایی و حاشیه‌های آن نشود.

البته سیدمحمد حسینی در آغاز سخنان خودش پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان عملکرد گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های مختلف، به تولید فیلم‌های مبتنی بر آموزه‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: باید نگاه فیلمسازان و هنرمندان ما به این سمت باشد، نه به مسائل سطحی و مبتذل که باعث نگرانی علما، مراجع، بزرگان و متدینین جامعه می‌شود.

وی افزود: انشاء‌الله به این سمت و سو حرکت می‌کنیم و سال به سال میزان تولید محصولات فکری و فرهنگی که متناسب با موازین اسلامی است، بیشتر می‌شود.

پاسخ غیرمستقیم به برخی انتقادها

وزیر ارشاد البته به نوعی با تاکید چندباره بر خط قرمزهای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حساسیت برگزارکنندگان به رعایت ارزش‌ها، به طور غیرمستقیم به برخی انتقادها پاسخ داد.

وی با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تمام تلاش ما این بوده است که فضایی معنوی بر نمایشگاه حاکم باشد و سالن‌های نمایشگاه امسال با نام شهیدان والامقام عرصه فکر و اندیشه و نیز شهدای هسته‌ای نا‌مگذاری شده است و غرفه‌های ویژه حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و نیز جشنواره امام رضا (ع) در نمایشگاه برپا خواهد شد.

حسینی به حضور بیش از 60 هزار عنوان کتاب دینی در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: جمعی از فضلا و علمای قم در نمایشگاه امسال میزبان مراجعه‌کنندگان به منظور پاسخگویی به سوالات دینی هستند. همچنین ستاد امر به معروف و نهی از منکر با مسوولان نمایشگاه همکاری خوبی به منظور رعایت حجاب و عفاف در فضای نمایشگاه به عمل خواهند آورد.

خط قرمزهای نمایشگاه کتاب

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خط قرمز‌های حاکم بر نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: کشور ما کشور حاکمیت اندیشه‌های سکولاریستی نیست، لذا هر فردی با هر اندیشه‌ای نمی‌تواند هر اثری را منتشر کند.

حسینی تاکید کرد: در نمایشگاه سال گذشته شاهد بودیم که کتاب‌هایی حاوی برخی اسامی و عناوین جعلی منتشر و در نمایشگاه عرضه شد که به دلیل مخالفت با عدم وفاق در کشور بسرعت جمع‌آوری شد و امسال نیز کتاب‌هایی که شامل چنین موضوعاتی بویژه درباره خلیج فارس باشد، اجازه حضور در نمایشگاه نخواهد یافت.

وزیر ارشاد افزود: افکار و اندیشه‌های تفرقه‌افکن در نمایشگاه امسال مجالی برای حضور نخواهند داشت. ما شاهد هستیم افرادی که به همکاری با افرادی مانند عبدالمالک ریگی و گروه‌های القاعده می‌پردازند، بخشی از مبانی فکری خود را به واسطه آثار مکتوبی به دست می‌آورند که در این زمینه منتشر شده است، ولی نمایشگاه کتاب اجازه حضور چنین اندیشه‌ها و آثاری را در فضای خود نخواهد داد.

وی تصریح کرد: از حضور آثاری با موضوع عرفان‌های کاذب نیز در نمایشگاه امسال جلوگیری خواهد شد. کشور ما خود صاحب بزرگ‌ترین عارفان و سالکان راه خداوند است که هر ساله بخشی از آنها از سوی سازمان یونسکو نیز مورد تجلیل و بزرگداشت قرار می‌گیرند و به همین خاطر اجازه نخواهیم داد آثاری با موضوع عرفان‌های کاذب در نمایشگاه حضور داشته باشند.

کنترل گرانی کاغذ

بخش مهم دیگری از سخنان وزیر ارشاد به مشکل اصلی این روزهای حوزه چاپ و نشر یعنی «گرانی کاغذ» بازمی‌گشت؛ حسینی با توجه به تحولاتی که در قیمت کاغذ در کشور صورت گرفته است، خواستار حمایت‌های جدی دولت از صنعت نشر کشور شد.

وی با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر حذف مالیات کتابفروشی‌ها گفت: طی هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی داشته‌ایم، مصوب شده است واردکنندگان کاغذ بتوانند با نرخ ارز مصوب این بانک به فعالیت بپردازند.

حسینی با اشاره به حضور 4200 ناشر در این دوره از نمایشگاه کتاب تصریح کرد: امسال جدای از ناشران داخلی، ناشرانی از 87 کشور دنیا در نمایشگاه کتاب حاضر خواهند بود. در کنار این موضوع و به منظور رونق بیشتر حضور در نمایشگاه کتاب، بالغ بر 10 میلیارد تومان یارانه نیز برای دانشجویان تخصیص یافته که بخشی از آن به صورت ثبت‌نام اینترنتی در اختیار آنها قرار گرفته است و برخی دیگر نیز به صورت خرید کتاب در اختیار مراکز مرتبط با آنها قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی رادیو نمایشگاه

روز گذشته خبر دیگری هم درباره بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد که بر اساس آن و با همکاری رسانه ملی برای نخستین بار در تاریخ، دوره‌های برگزاری نمایشگاه کتاب «رادیو نمایشگاه کتاب تهران» در محل مصلای بزرگ حضرت امام خمینی (ره) راه‌اندازی می‌شود.

رادیو نمایشگاه با همکاری سازمان صداوسیما در روزهای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روی موج FM با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و اطلاعات نمایشگاه برای عموم مردم قابل دریافت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها