بارش‌های چندروز اخیر وضعیت آب پشت سدها را به جایی رسانده است که در صورت عدم کنترل صحیح آن، سدهای اطراف تهران سرریز خواهند کرد.
کد خبر: ۴۶۷۸۴۰

افزایش بارش‌ها در سال آبی جاری (91ـ90)‌ بویژه در فروردین‌ماه سال جاری در استان تهران موجب شد تا مسوولان نسبت به گشودن دریچه‌های سدهای استان به منظور جلوگیری از سرریز شدن سدها اقدام کنند و از این طریق دشت‌های پایین‌دستی این سدها از آب مازاد سد بهره‌مند شدند.

خسرو ارتقایی مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران روز گذشته اعلام کرد که به دلیل افزایش بارش‌ها بزودی سدهای طالقان، امیرکبیر و لتیان سرریز می‌شوند.این اتفاق به دلیل پرشدن ظرفیت مخازن این سدها رخ می‌دهد.

در حال حاضر مخزن سد طالقان بیش از 96 و امیرکبیر و لتیان به ترتیب 86 و 80 درصد از آب پر شده است.

به گفته ارتقایی سرریز آب از مخازن سدهای مذکور مورد استفاده کشاورزی و تغذیه مصنوعی در مناطق پایین دست قرار می‌گیرد و در حال حاضر با گشودن دریچه‌های سد کرج 25 میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های پایین‌دستی سد امیرکبیر در دشت شهریار و رباط‌کریم وارد شده است.

آب سد طالقان نیز برای مصارف آبیاری کشاورزی و زهکشی دشت طالقان و زمین‌های کشاورزی اطراف مورد استفاده قرار گرفته است.این گزارش حاکی است، از سرریز آب سد لتیان سد ماملو در جنوب تهران تغذیه کرده است. سال گذشته سد ماملو 350 میلیون مترمکعب آب ذخیره دریافت کرد که به دلیل افزایش بارش‌های اخیر، سد ماملو از این نعمت به میزان 100 میلیون مترمکعب بهره‌مند شده که دشت جنوب تهران را پوشش خواهد داد.

به گزارش جام‌جم طی بارش‌های اخیر در استان تهران 310 میلی‌متر بارندگی صورت گرفته که نسبت به سال گذشته در مدت مشابه (فروردین) 63 درصد افزایش داشته است.

طبق آمار رسمی منابع آبی کشور، کل بارش کشور تا تاریخ 27 فروردین 166 میلی‌متر بوده که نسبت به سال آبی قبل (90ـ89) 7 درصد افزایش و نسبت به درازمدت 20 درصد کاهش داشته است. دلیل کاهش 20 درصدی در آمار بارش‌های درازمدت (42 سال) کاهش بارش در برخی استان‌های کشور از جمله ایلام به میزان 68 درصد بوده است.این گزارش می‌افزاید: از ابتدای مهرماه سال 90 (سال آبی 91ـ90) تاکنون حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور 65 درصد افزایش داشته است و حجم آب مخازن سدهای تهران تاکنون 881 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سدهای امیرکبیر 155 میلیون مترمکعب، سد لتیان 78، طالقان 396، ماملو 97 و لار 58 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

ظرفیت اصلی سد لار 900 میلیون مترمکعب طراحی شده، اما به دلیل جنس زمین از ظرفیت طراحی شده استفاده نمی‌شود و تنها ظرفیت قابل استفاده 300 میلیون مترمکعب است، ضمن این‌که در این سد، فرار آبی از کف سد وجود دارد، به همین دلیل در حال حاضر طرح جلوگیری از فرار آب از این سد در دست اجراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها