در صورت موافقت با این طرح راهکارهای جدیدی برای استیضاح رئیس‌جمهور طراحی می‌شود

طرح دوفوریتی برای تغییر شیوه سوال از رئیس‌جمهور

پس از آن‌که طرح سوال از رئیس‌جمهور برای اولین بار در تاریخ نظام جمهوری اسلامی چندی قبل در دستورکار مجلس هشتم قرار گرفت و برخی از نمایندگان نسبت به نحوه و سازوکار آن ایراداتی را وارد کردند، مجلس شورای اسلامی با رای به دوفوریت اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، بر ضرورت تغییر شیوه سوال از رئیس‌جمهور تاکید کرد.
کد خبر: ۴۶۶۳۷۲

به گزارش «جام‌جم»، نمایندگان مجلس روز گذشته با دوفوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی راهکارهای جدیدی برای استیضاح رئیس‌جمهور طراحی می‌شود.

در طرح پیشنهادی 41 نماینده که دوفوریت آن با 138 رای موافق، 31 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر به تصویب رسید به ضرورت اصلاح آیین‌نامه و تجربه اخیر سوال از رئیس‌جمهور اشاره شده و آمده است که ضرورت بهره‌برداری از تجربه اخیر برای پاسخگویی به افکار عمومی باعث ارائه چنین طرحی شده است.

در صورت تصویب نهایی این طرح دوفوریتی که پیشنهادات زیادی نیز برای تغییر آن وجود دارد، مقرر خواهد شد درخصوص قانع‌کننده بودن یا نبودن پاسخ‌های رئیس‌جمهوری برای هر سوال، به صورت جداگانه از نمایندگان مجلس رای‌گیری شود و چنانچه بیش از نیمی از نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سوالی قانع نشدند، آن سوال به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

در اصلاحیه دیگر مدنظر نمایندگان پیشنهاد شده است در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاییه درباره رئیس‌جمهور به عدد 6 برسد طرح اسیتضاح رئیس‌جمهور با رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی و مواد آیین‌نامه داخلی در دستورکار مجلس قرار گیرد.

ارائه این طرح دوفوریتی که اصلاح ماده 197 آیین‌نامه داخلی و الحاق 2 تبصره به آ‌ن را شامل می‌شود در صحن علنی با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی روبه‌رو شد. موافقان اصلاح آیین‌نامه مجلس به نقص آیین‌نامه داخلی در سوال اخیر از رئیس‌جمهور اشاره داشتند و مخالفان معتقد بودند، این طرح باعث زیرسوال بردن اقتدار رئیس‌جمهور می‌شود.

در ابتدا علی مطهری، نماینده تهران و یکی از نمایندگان طراح سوال اخیر از رئیس‌جمهور، با مطرح کردن طرح فوریتی اصلاح آیین‌نامه به تجربه اخیر سوال از رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: اما محدودیت آیین‌نامه باعث شده سوالات نمایندگان مبهم باقی مانده و نظرات نمایندگان پس از رئیس‌جمهور در قالب تذکر بیان شود.

وی با برشمردن ضعف‌های آیین‌نامه در این زمینه، به کوتاه بودن زمان طرح سوال از رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: براساس آیین‌نامه داخلی فعلی، تنها یک نفر می‌تواند از رئیس‌جمهور طرح سوال کند که این امر عادلانه نیست.

مخالف: اقتدار رئیس‌جمهور زیر سوال می‌رود

در ادامه، اسدالله عباسی، نماینده رودسر و بهمن محمدی، نماینده فریدن در مخالفت با این دوفوریت به اظهارنظر پرداختند و تاکید داشتند در موقعیت فعلی ضرورتی در زمینه اصلاح آیین‌نامه وجود ندارد.

نماینده رودسر با اشاره به این‌که مردم رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند، گفت: نمایندگان نمی‌توانند رای اعتماد مردم را از او پس بگیرند و تصویب این طرح اقتدار رئیس‌جمهور را زیر سوال می‌برد.

موافق: قصد ما تنها رفع ضعف قانون است

از طرف دیگر محمد دهقان، نماینده چناران و طرقبه و غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران در موافقت با این دوفوریت شفافیت قانون را محور اصلی این اصلاحیه عنوان کردند. پس از سخنان موافقان و مخالفان، دوفوریت این طرح به تصویب رسید که براساس آیین‌نامه در جلسه بعدی مطرح خواهد شد.

درخواست نمایندگان برای حضور رئیس‌جمهور در مجلس

دیروز همچنین حدود 15 نماینده مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس از وی خواستند تا با دعوت از رئیس‌جمهور و وزرای مربوطه به جلسه غیرعلنی و غیررسمی، از آنان بخواهد درخصوص گام دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها توضیحاتی ارائه دهند تا با همکاری و هماهنگی دو قوه، اجرای این قانون در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش «جام‌جم»، الیاس نادران، احمد توکلی، علیرضا مرندی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، حسین فدایی، پرویز سروری، علیرضا زاکانی، زهره الهیان و حسین نجابت نمایندگان تهران و چند نفر دیگر از نمایندگان شهرهای مختلف از جمله کسانی هستند که در نامه خود خواسته‌اند در جلسات مشترک دولت و مجلس محورهایی چون آسیب‌شناسی مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، رنامه‌های دولت برای چگونگی اجرای مرحله دوم این قانون، چگونگی حمایت از بخش تولید، چگونگی کنترل گرانی‌های اخیر و منابع تامین مالی اجرای قانون مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در این نامه همچنین تاکید شده که لازمه موفقیت قانون هدفمندی یارانه‌ها نیازمند عزم عمومی بویژه تلاش مشترک دولت و مجلس است و اقدامات یک سویه به اجرای آن آسیب می‌رساند.

نمایندگان علت ارائه چنین نامه‌ای را تدبیر لازم برای جلوگیری از فشار گرانی بر مردم، حمایت از بخش تولید، توجه به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی عنوان کردند.

حسین نجابت یکی از نمایندگان امضاکننده این درخواست به خبرنگار جام‌جم گفت: نمایندگان می‌خواهند در فضایی کاملا دوستانه مشکلات برطرف شده تا به مردم آسیب کمتری وارد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها