از 54 فرودگاه کشور تنها 3 فرودگاه در حال حاضر اقتصادی است

خصوصی‌سازی، راه نجات فرودگاه‌های متروک کشور

توسعه حمل و نقل هوایی یکی از عوامل رشد اقتصادی در دنیای امروز محسوب می‌شود. با رشد و توسعه شهرها، دسترسی سریع و آسان از جمله نیازهای به وجود آمده است.
کد خبر: ۴۶۵۵۲۸

روند رو به افزایش مسافران در فرودگاه‌ها و تسهیل دسترسی زمینی به فرودگاه‌ها نقش مهمی را در توسعه شبکه حمل و نقل ایفا می‌کند از این رو توسعه و ساخت فرودگاه‌ها در کشور طی دهه‌های اخیر به عنوان یک استراتژی در کشور تعریف و اجرا شد و بسیاری از شهرهای کوچک را صاحب فرودگاه کرد. در حال حاضر 54 فرودگاه در کشور وجود دارد که این فرودگاه‌ها عملیاتی و فعال هستند.

به گفته آقایی، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور، در تمام مراکز استان‌ها به جز استان‌های البرز و قم فرودگاه وجود دارد و تعدادی از فرودگاه‌های کشور به دلیل عدم توجیه اقتصادی غیرفعال هستند.

احداث و تجهیز فرودگاه در برخی شهرها دارای توجیه اقتصادی نیست، زیرا عدم نیاز منطقی و اقتصادی این فرودگاه‌ها را با رکود و تعطیلی مواجه ساخته است و با وجود هزینه‌ سنگین نگهداری این فرودگاه‌ها، وزارت راه و شهرسازی همچنان این فرودگاه‌ها را باز و عملیاتی نگه داشته است.

با بررسی سابقه تاسیس این فرودگاه‌ها می‌توان دریافت که برخی از آنها با واردآوردن فشارهای سیاسی از سوی مقامات محلی و نمایندگان مجلس احداث شده و در واقع دولت مجبور به احداث فرودگاه در منطقه‌ای شده که در سال یک‌بار هم پرواز در‌ آن صورت نپذیرفته است. در حال حاضر نیز برخی فرودگاه‌های در دست ساخت را می‌توان از این نوع دانست. هم‌اکنون 2 فرودگاه در استان‌های خراسان رضوی و سلفچگان در قم در دست احداث است.

البته برخی از فرودگاه‌های کشور نیز به صورت روزانه فعالیت دارند، ولی در مقابل اغلب فرودگاه‌ها فعالیت شبانه‌روزی دارند.

فرودگاه‌های متروکه

براساس آخرین آمار اعلام‌شده فرودگاه‌های شاهرود، سمنان، جیرفت، جهرم، فسا، گناباد، داراب و کلاله در استان گلستان به طور کامل تعطیل شده یا متروکه هستند و فرودگاه همدان نیز به دلیل تطویل باند در حال حاضر فعالیت ندارد.

آمارها نشان می‌دهد جابه‌جایی مسافر در برخی فرودگاه‌ها از جمله زنجان و همدان نیز کمتر از 5000 نفر در سال است. این در حالی است که پس از جنگ تحمیلی 25 فرودگاه جدید در کشور ساخته شده است.

عدم نیازسنجی در ساخت فرودگاه‌ها یکی از عواملی است که در توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل هوایی موجب هدرروی سرمایه‌ها شده که صرف ساخت فرودگاه‌هایی با هزینه بالا شده است.

متخصصان صنعت حمل و نقل هوایی معتقدند توسعه فرودگاه‌ها و ورود و خروج مسافر به یک منطقه می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی به دنبال داشته باشد زیرا جابه‌جایی مسافر پول و توسعه به همراه دارد و به دنبال آن اشتغال نیز ایجاد می‌شود و با این رویکرد در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها فرودگاه احداث شده است. در مقابل بعضی از شهرهای کوچک نیز با احداث فرودگاه از رشد و توسعه مناسبی برخوردار شده‌اند.

محمود رسولی‌نژاد، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در گفت‌وگو با جام‌جم هدف از تشکیل این شرکت را ساماندهی، ایجاد، اداره و نگهداری، توسعه و تکمیل فرودگاه‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: احداث و توسعه فرودگاه‌ها و درآمدزا بودن آنها یکی از اهداف اصلی تاسیس این فرودگاه‌ها محسوب می‌شود و در حال حاضر از میان 54 فرودگاه تحت پوشش شرکت فرودگاه‌ها فقط 3 فرودگاه‌ اقتصادی است و براساس برنامه، امسال 3 فرودگاه دیگر هم به جمع فرودگاه‌های اقتصادی می‌پیوندند. به گفته وی در آینده تعداد این فرودگاه‌ها به 10 عدد افزایش خواهد یافت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ساخت فرودگاه‌ در برخی مناطق توریستی می‌تواند به افزایش توریسم و رونق گردشگری کمک کند که مولد و اشتغال‌زا است که می‌توان در این زمینه از الگوی فرودگاه‌ کوچک ویژه هواپیماهای توریستی بهره گرفت در غیر این صورت در حال حاضر احداث فرودگاه‌ چندان توجیه اقتصادی ندارد.

با نگاهی به آمارهای رسمی عملیات پرواز، جابه‌جایی مسافر و بار در فرودگاه‌های کشور بویژه فرودگاه‌های کوچک در بهمن سال 90 می‌توان دریافت که فعالیت این فرودگاه‌ها با رشد و افزایش روبه‌رو بوده است با این حال در برخی فرودگاه‌ها نیز با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم.

در حال حاضر از اغلب فرودگاه‌های کشور پروازهای بین‌المللی صورت می‌گیرد و مسافران برای خروج از کشور نیازی به مراجعه به مراکز استان‌ها یا تهران ندارند.

آمار رسمی شرکت فرودگاه‌های کشور بیانگر افزایش کل پروازهای مسافری در اغلب فرودگاه‌های کشور در ماه‌های دی و بهمن 90 بوده است.

به طور مثال از فرودگاه‌ زاهدان در دی ماه 418 پرواز صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال 89، 22درصد افزایش داشته است. این آمار در فرودگاه‌ رامسر نیز قابل مشاهده است به گونه‌ای که در دی‌ماه سال گذشته 68 پرواز صورت گرفته که نسبت به سال قبل -89‌13- ‌88 درصد افزایش داشته است.

در مقابل برخی فرودگاه‌های بزرگ از جمله مهرآباد با رشد منفی روبه‌رو بوده‌اند.

با این وصف عملیاتی‌کردن فرودگاه‌های کشور در حالی یکی از مسائل جدی دولت است که برخی کارشناسان معتقدند با واگذاری آنها به بخش خصوصی براساس اصل 44 می‌توان این فرودگاه‌ها را از تعطیلی دور ساخت و آنها را زنده و فعال نگه داشت.

در عین حال شناورسازی نرخ بلیت هواپیما نیز می‌تواند یکی از راه‌های جذب مسافر در فرودگاه‌ها باشد زیرا با ایجاد فضای رقابتی بین شرکت‌های هوایی مسافران می‌توانند براساس نوع خدمات، زمان و فصل بلیت مقصد موردنظر را تهیه‌کرده و به مسافرت بروند. این مولفه‌ها از موثرترین راهکارها در ایجاد انگیزه برای مسافرت‌های هوایی است. زیرا نگاه امروز به مسافرت هوایی نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و جابه‌جایی با هواپیما از ضروریات به شمار می‌رود.

زیبا اسماعیلی / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها