با واریز چهاردهمین مرحله یارانه‌های نقدی در چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، تکلیف یارانه گروه‌هایی که از نظر دولت، اقشار مرفه جامعه به شمار می‌روند، مشخص شد.
کد خبر: ۴۶۵۵۲۰

به گزارش «جام‌جم»، تقریبا تمام کسانی که تاکنون در لیست دریافت یارانه از سوی دولت بودند، پنجشنبه گذشته یارانه نقدی فروردین را در حساب خود مشاهده کردند اما مبلغ 28 هزار تومانی که دولت آن را مابه‌التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه اعلام کرده است دیگر به حساب کسانی که پیامک انصراف از دریافت یارانه را دریافت کرده بودند، واریز نشد. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اسفند سال گذشته با ارسال پیامک‌هایی به برخی سرپرستان خانوار که به تشخیص این سازمان متمکن شناخته شده بودند از آنها خواسته بود که با مراجعه به سایت این سازمان از دریافت یارانه انصراف دهند.

متعاقب این اقدام 28 اسفند و روزهای نخست فروردین امسال سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مبلغ 28 هزار تومان به ازای هر نفر تحت عنوان مابه‌التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندسازی یارانه‌ها واریز کرد اما تقریبا تمام کسانی که پیامک انصراف را دریافت کرده بودند، این مبلغ را در حساب خود ندیدند. همین مساله این تصور را ایجاد کرده که شاید یارانه این افراد به طور کامل قطع شده است، اما اواخر هفته گذشته مشخص شد، یارانه افراد «مرفه از نگاه دولت» فقط در همان مرحله دوم قطع شده و مبلغ یارانه مرحله اول همچنان به صورت ماهانه به حساب آنان واریز خواهد شد. در این میان برخی کسانی که مشمول قطع یارانه مرحله دوم شده‌اند، در تماس با «جام‌جم» اعلام کردند وضعیت مالی و سرمایه‌ای آنها به هیچ عنوان به‌گونه‌ای نیست که جزو اقشار متمکن شناخته شوند، ضمن آن‌که دولت و شخص رئیس‌جمهور پیش از این بارها اعلام کرده بودند که حذف یارانه نقدی افراد به صورت کاملا اختیاری بوده و هیچ‌کس به اجبار از این فرآیند حذف نخواهد شد، اما این وعده در عمل به‌گونه‌ای دیگر اجرا شده است.

در همین حال، برخی منابع خبری روز گذشته از ارسال پیامک‌های انصراف از دریافت یارانه‌ از سوی دولت برای سرپرستان برخی خانوارها خبر داده‌اند اما این موضوع هنوز تایید نشده است. در همین حال مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اعلام دلیل واریز نشدن مابه‌التفاوت 28 هزار تومانی مرحله اول و دوم هدفمندی برای اقشار توانمند و مرفه، گفت: برای این گروه‌ها فقط یارانه 45500 تومانی ماهانه واریز شده است.به گزارش مهر، بهروز مرادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با اشاره به پیامک‌های ارسال شده برای برخی از سرپرستان خانوار، گفت: در قالب آن پیامک‌ها از افراد خواسته شده بود تا با مراجعه به سایت سازمان هدفمندی یکی از 4 گزینه پیشنهادی را انتخاب کنند. مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: به تشخیص دولت و توجه به وضعیت درآمدی افراد، برای اقشار مرفه 28 هزار تومان مابه‌التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندی به ازای هر فرد واریز نشده است.

مرادی با تاکید بر این‌که در عدم واریز این مبلغ به حساب سرپرستان خانواری که نام برده شد، به قانون مصوب مجلس عمل شده است، تصریح کرد: برداشت دولت این است که نیازی به واریز یارانه برای اقشاری که درآمد بالاتری دارند نیست.

وی با اشاره به این مطلب که واریز مابه‌التفاوت 28 هزار تومانی که تا زمان آغاز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز قابل برداشت نیست، به میزان درآمد افراد و تشخیص دولت بستگی دارد، خاطرنشان کرد: با الزام قانون برای گروهی از سرپرستان خانوار مبلغ 28 هزار تومان واریز نشد.مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها، با اشاره به انتخابی بودن انتخاب گزینه انصراف از دریافت یارانه نقدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، واریز مبلغ 28 هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار به ازای هر فرد که فعلا نیز قابل برداشت نیست به معنای اجرای مرحله دوم هدفمندی نیست.

دولت آماده اجرای فاز دوم هدفمندی شد

به گفته مرادی، دولت هم‌اکنون در آمادگی کامل برای اجرای مرحله دوم اصلاح قیمت‌ها قرار دارد ولی زمان دقیق آن از سوی رئیس‌جمهور اعلام خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول هدفمندی نیز قبل از ورود به اجرای طرح، یارانه نقدی جهت آرامش بخشی در جامعه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که از این فرمول برای مرحله دوم نیز استفاده شده است.مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به این‌که به محض آغاز اجرای مرحله دوم هدفمندی، مبالغ 28 هزار تومانی قابل برداشت خواهد شد، گفت: در فازدوم هدفمندی نیز حامل‌های انرژی مورد اصلاح قیمت قرار می‌گیرند.

اجرای هدفمندی در 3 مرحله

مرادی تغییر قیمت بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، آب، برق و گاز را سبد حامل‌های انرژی مرحله دوم هدفمندی اعلام و تصریح کرد: اصلاح قیمت‌های آرد و نان در این مرحله مطرح نخواهد بود.وی دستیابی به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس در مورد حامل‌های انرژی را هدف قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست و افزود: به صورت کلی به نظر می‌رسد دولت بخواهد هدفمندی یارانه‌ها را در 3 مرحله اجرایی کند.مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تاکید کرد: در مرحله اول هدفمندی، پرداخت‌ها براساس تقاضای 75 میلیون نفر و به صورت خود اظهاری انجام شد. اما در مقطعی نیز از افراد خواسته شد تا در صورت امکان از دریافت یارانه انصراف بدهند.

یارانه 45500 تومانی برای همه

به گفته مرادی، از نظر دولت مبلغ یارانه 45 هزار و 500 تومانی فعلی متعلق به همه مردم است که از طریق منابع مشخص شده در قانون، ردیف‌های بودجه‌ای و همچنین درآمد هدفمندی تامین می‌شود.وی هدفمندسازی یارانه‌ها را بهترین شکل تقویت تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانست و گفت: بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته با تصویب مجلس 50 هزار میلیارد تومان بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها