رئیس اتحادیه نفت ایتالیا: تحریم نفت ایران مشکلات فراوانی برای ما به همراه خواهد داشت

تحریم ایران پالایشگاه‌های اروپا را تعطیل می‌کند

اگرچه کشورهای اروپایی برای مدت 6 ماه یعنی تا تیرماه به خود فرصت داده‌اند تا قراردادهای نفتی خود با ایران را به اتمام برسانند و چاره‌ای برای خریدهای نفتی خود بیندیشند و جایگزین دیگری برای فروشنده‌ای به نام ایران بیابند، اما این موضوع باعث نشده تا اعلام رسمی تحریم‌های تازه ایران از نگرانی آنها بکاهد. از این رو، روز گذشته مقام‌های نفتی ایتالیا، صندوق بین‌المللی پول و مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، اعتراض خود را نسبت به تصمیم جدید اتحادیه اروپا بصراحت اعلام کردند.
کد خبر: ۴۵۳۹۵۸

روز دوشنبه 27 عضو اتحادیه اروپا در اقدامی خصمانه به بهانه «نگرانی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران» سری جدید محدودیت‌ها را علیه کشورمان به تصویب رساندند.

این تحریم‌ها که به تصویب نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسید، شامل توقف فوری امضای قراردادهای جدید با ایران برای خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پایان قراردادهای جاری تا یازدهم تیر ۱۳۹۱ می‌شود.

این اقدام اتحادیه اروپا اعتراض تهران را در پی داشت، به گونه‌ای که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه این کشور را غیرمنطقی و ناعادلانه خواند و گفت: این تحریم‌ها بیشتر در چارچوب فشار تبلیغاتی و جنگ روانی قابل ارزیابی است.

ایران همچنین سفیر دانمارک را که رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست، به خاطر این اقدام احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.

همچنین مقام‌های سیاسی و نفتی کشورمان اعلام داشتند جایگزینی صادرات 18درصدی نفت به اروپا کار دشواری نیست. چین، هند و روسیه نیز این تحریم‌ها را یکجانبه دانسته و بر ادامه مراودات خود با ایران در حوزه نفت و انرژی تاکید کردند.

در چنین شرایطی روز گذشته موضوع تحریم نفتی ایران، صدای اولین کشور اروپایی یعنی ایتالیا را درآورد. ایتالیا که به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی را نمی‌گذراند و ضربه‌های وارده از رکود اقتصادی،‌ پایه‌های اقتصاد این کشور را متزلزل کرده است،‌ 13 درصد از نفت خود را از بازار ایران تهیه می‌کند. به همین خاطر رئیس اتحادیه نفت ایتالیا اذعان کرد: تحریم نفت ایران مشکلات فراوانی برای این کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان دیاریو دل وب، مارسیلیا ‌در یادداشتی با بیان این‌که اعمال تحریم‌ها علیه ایران مشکل بزرگی برای تامین نفت ایتالیاست، تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعی را پیش آورده است که با آن مخالفیم.

وی افزود: ایران،‌ چنانچه از قبل نیز گفته‌ایم، علاوه بر این که یک منبع تامین‌کننده مهم نفتی نه تنها برای کشور ما،‌ بلکه یک تولیدکننده نفت با کیفیت بالا به منظور تولیدات محصولات ناشی از پالایش است که این نفت با کیفیت‌های بسیار بالا از سوی برخی از پالایشگاه‌های ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته مارسیلیا، ایتالیایی ها برای جایگزینی منابع در آینده،‌ نگرانند. وی خاطرنشان کرد: ما تنها کشوری نیستیم که نفت ایران را خریداری می‌کند برای همین کشورهای دیگر که دارای روابط با ایران هستند،‌ می‌توانند بهره بیشتری ببرند.

رئیس اتحادیه نفت ایتالیا در ادامه اذعان کرد: تنظیم و تطبیق تاسیسات نفتی با دیگر نفت‌های مشابه نفت ایران،‌ انتخاب منابع تامین‌کننده جدید نفتی و متغیرهای موقت مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. برای همین ‌اگر این وضع پایدار بماند، در ماه‌های آینده افزایش بهای نفت خام در بازار اجتناب‌ناپذیر است.

بنابرگزارش کمیسیون اروپا، ایتالیا، اسپانیا و یونان حدود 68 درصد واردات نفتی اتحادیه اروپا از ایران در سال 2010 را به خود اختصاص داده بودند.

به همین علت یک مقام نفتی دیگر ایتالیا نیز، ضمن اعتراض به این تصمیم اتحادیه اروپا هشدار داد: منع خرید نفت از ایران پالایشگاه‌های اروپا را تعطیل می‌کند.

پیرو دوسیمون، مدیر اجرایی گروه صنعتی یونیون پترولیفرا و رئیس لابی پالایشگران ایتالیا، پیش‌بینی کرد: کشورهای آسیایی نفت ایران را می‌خرند و سپس با بهای بالاتر پس از پالایش، به ما می‌فروشند.

براساس داده‌های وزارت انرژی آمریکا، در حالی که اتحادیه 27 عضوی اروپا در نیمه نخست سال 2011، روزانه 450 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است، چین در همان دوره 543 هزار، هند، کره جنوبی و ژاپن در مجموع 913 هزار بشکه خریداری کرده‌اند.

دوسیمون افزود: ایتالیا چندی است که با خطر تعطیلی 5 پالایشگاه خود مواجه شده است، اما در سطح اروپا سخن از تعطیلی احتمالی 70 پالایشگاه است. دوسیمون گفت: ایران تولید خود را به کشورهایی می‌فروشد که مشتری آن هستند و مطمئن هستم خریدارانی برای تهران وجود دارد، اما تنها چیزی که عاید اروپا می‌شود، رقابتی ناعادلانه است که منجر به تعطیلی پیش از موعد پالایشگاه‌های نفت ما خواهد شد.

احتمال افزایش 10 تا 15 دلاری نفت

در همین حال، شبکه 5 تلویزیون فرانسه خبر داد: میانگین قیمت بنزین معمولی در فرانسه به یک یورو و 59 سنت رسیده است. این درحالی است که اکثر فرانسوی‌ها با مشکلات جدی برای پرکردن باک خودروهای خود مواجه شده‌اند.

یک مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا هم پیش‌بینی کرد تحت تاثیر تحریم نفتی ایران توسط اروپا قیمت جهانی نفت ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری هیسپانیک بیزینس، تحریم‌ نفتی ایران از سوی اروپا با خطرهایی روبه‌روست؛ از جمله این خطرها افزایش قیمت انرژی و بی‌ثباتی مالی جهان است. در همین زمینه یک مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران بر قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیر خواهد گذاشت.

امامی با توضیح این که قیمت نفت بالاتر خواهد رفت گفت، قیمت نفت بین10 تا 15 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت نفتی که اتفاق خواهد افتاد بیش از 15 دلار به ازای هر بشکه خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: اگر نیاز برای نفت افزایش یابد، این درصد می‌تواند بالاتر رود و این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که برای مثال اتفاقی در تنگه هرمز یا یک کشمکش نظامی در منطقه رخ دهد.

در همین حال، سازمان بین‌المللی انرژی نیز در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد: قیمت جهانی نفت تا سال 2035 میلادی به بیش از 247 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

به گزارش بلومبرگ، سازمان بین‌المللی انرژی افزود: قیمت جهانی نفت تا سال 2035 میلادی به شدت افزایش خواهد یافت و به 247 دلار خواهد رسید که این رقم حدود دو برابر قیمت 133 دلاری پیش‌بینی شده از سوی سازمان اوپک است.

سازمان بین‌المللی انرژی افزود: نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی جهان در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت انرژِی داشته است، ولی شرایط عرضه و تقاضا طی سال‌های آینده بسیار سخت و پیچیده خواهد شد و این مساله به افزایش قیمت نفت دامن خواهد زد.

سازمان بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرد: میانگین قیمت نفت برنت دریای شمال از 109 دلار در سال 2011 به کمتر از 91 دلار تا سال 2016 میلادی خواهد رسید. اوپک در تازه‌ترین گزارش خود قیمت نفت تا سال 2020 میلادی را 85 تا 95 دلار پیش‌بینی کرده است.

افزایش 30 درصدی واردات نفت چین از ایران

اما در حالی که برخی کشورهای اروپایی خریدار نفت ایران، ‌نگران تاثیر منفی تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران هستند، گمرک چین اعلام کرد: میزان واردات نفت از ایران در سال 2011 میلادی 30 درصد افزایش داشته است.

بنابراین گزارش، ایران همچنان سومین صادرکننده بزرگ نفت به این کشور پهناور شرق آسیا محسوب می‌شود و کل نفت خام وارداتی چین از ایران در سال گذشته میلادی به 28 میلیون تن رسید. این رقم در مقایسه با سال 2010 میلادی 30 درصد فزونی گرفته است.

با این حساب چین در سال گذشته میلادی روزانه 557 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

ون جیا بائو، نخست‌وزیر چین هفته گذشته با سفر به منطقه خلیج فارس اعلام کرده بود: دولت متبوعش با تحریم نفت ایران مخالف است. وی تاکید کرد: خریدهای نفتی از ایران حق مشروع و قانونی چین است. همه کشورهای دیگر نیز چنین حقی دارند که باید از آن حراست شود.

یک روزنامه آلمانی نیز در گزارشی اعلام کرد کشورهای بحران‌زده اروپایی قربانیان تحریم نفتی ایران هستند. روزنامه زوددویچه ضمن بررسی ابعاد تحریم نفتی ایران توسط غرب تصریح کرد: کشورهای بحران‌زده اروپایی به‌ویژه یونان بشدت از این اقدام آسیب می‌بینند.

در این گزارش آمده است که قیمت نفت یک روز بعد از اعلام تحریم نفتی ایران از طرف اروپا مقدار اندکی افزایش داشت. اما اگر ایران تهدید خود را مبنی بر مسدود کردن تنگه هرمز عملی کند از آنجا که حدود ۲۰ درصد تقاضای نفتی دنیا از این تنگه عبور می‌کند، بازارهای اروپا با کمبود شدید نفت در روز مواجه می‌شود که در این صورت قیمت نفت رکوردی را که در سال 2008 به دست آورده بود، بار دیگر کسب خواهد کرد.

بیانیه بانک تجارت درباره تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا

علاوه بر نفت ایران، بانک تجارت کشورمان نیز مورد تحریم اتحادیه اروپا و همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است. بانک تجارت در واکنش به این اقدام طی بیانیه‌ای تصریح کرد: فشارهای غیرمنطقی و زیاده‌خواهانه بیگانگان و اعمال محدودیت‌های یکجانبه تاثیری در ارائه خدمات به مشتریان بانک تجارت نخواهد داشت.

به گزارش« جام‌جم» در این بیانیه آمده است: متاسفانه اراده سیاسی سران کشورهای غربی بار دیگر موجب شد تا یکی دیگر از نهادهای پولی و مالی ایرانی به دلیل انجام وظایف ذاتی و حرفه‌ای خود و با وجود رعایت تمام قوانین و توافقات بین‌المللی مشمول اعمال محدودیت و فشارهای یکجانبه قرار گیرد و تاسف‌آورتر این که سران ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا می‌کوشند تا سایرکشورها را نیز تابع اراده و تصمیمات فراسرزمینی خود سازند، حال آن که کارنامه بانک تجارت در عمل به تعهدات و روابط با بانک‌های بزرگ بین‌المللی نشان می‌دهد که این بانک از تمامی جوانب مورد وثوق شرکای خارجی خود بوده و گستردگی خدمات ارزی بانک تجارت تا اندازه‌ای است که تبعات ناگوار تحریم آن قطعا کشورهای تحریم کننده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بانک تجارت افزود: در سال‌های گذشته دشمنان ایران اسلامی اقدامات گسترده‌ای را برای سست کردن اراده مردم و مسوولان در دفاع از حقوق کشور انجام داده‌اند و در راستای همین هدف غیرمنطقی و زیاده‌خواهانه تعدادی از بانک‌های کشور مشمول تحریم قرار گرفتند. بانک تجارت همانند سال‌های قبل مشکل ایجاد شده برای بانک‌ها و بازرگانان ایرانی را یک مشکل ملی تلقی نموده و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مشکلات اقتصادی را به حداقل ممکن رسانده و مشتریان ارزی اعم از صنعتگران و بازرگانان دچار معضل نگردند.

بانک تجارت در عین حال به مردم ایران اطمینان داد این فشارها و اعمال محدودیت‌ها در دراز مدت هیچ تاثیری نداشته و این بانک مثل همیشه در خدمت صنعتگران و بازرگانان ایرانی و اقتصاد ایران خواهد بود.

به این بازی پایان دهید

همچنین علاءالدین بروجردی نتیجه این تحریم‌ها را ضرر هنگفت به اروپا دانست و از کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواست تا به این بازی‌های سیاسی خاتمه دهد.رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس با بیان این که شرکت‌های اروپایی با تحریم نفتی ایران بسیار متضرر می‌شوند، این تصمیم را تکرار اشتباهات گذشته اتحادیه اروپا برای تحریم ایران دانست و اظهار کرد: اتحادیه اروپا با این تصمیم منجر به ضررهای هنگفت شرکت‌های اروپایی خواهد شد.

وی افزود: پس از این تصمیم اتحادیه اروپا، به‌سرعت کشورهایی مانند چین، هند و برخی از کشورهای آسیایی جایگزین آنان برای خرید نفت ایران شدند، بنابراین آنان هیچ نتیجه‌ای با این تصمیم نمی‌گیرند و باید بدانند که قطعا ایران به مسیر خودش ادامه خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها