اگر در هر خانه تنها یک لامپ معمولی با لامپی کم مصرف جایگزین شود، هزینه کل سالانه انرژی کشور کاهش چشمگیری می‌یابد

لامپ‌های کم‌مصرف چقدر در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند؟

لامپ‌ها می‌توانند نمونه ساده‌ای از یک راهکار ساده برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشند، ولی متاسفانه اغلب نادیده انگاشته می‌شوند. آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است اگر در آمریکا هر خانه تنها یک لامپ معمولی را با یک لامپ کم‌مصرف عوض کند، این کشور می‌تواند سالانه 600 میلیون دلار در کل هزینه انرژی خود صرفه‌جویی و این هزینه را صرف روشنایی 3 میلیون خانه در سال کرد.
کد خبر: ۴۵۳۰۵۸

لامپ‌های فلورسنت فشرده

لامپ‌های فلورسنت فشرده یا سی‌اف‌ال‌ها نخستین جایگزین لامپ‌های معمولی بودند که به شکل گسترده‌ای مورد استفاده عموم قرار گرفتند. لامپ‌های فلورسنت مهتابی کم‌مصرف نوعی لامپ هستند که برای جایگزینی با انواع لامپ‌های حرارتی قدیمی طراحی شده‌اند. سرپیچ‌های آنها با لامپ‌های حرارتی کاملا سازگار است. این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های معمولی گرا‌ن‌ترند اما مدت عمر مفید آنها بیشتر است. آنها مانند همه لامپ‌های فلورسنت دارای مقادیر کمی جیوه هستند و همین موضوع دور ریختن آنها را مساله‌دار می‌کند. در صورت شکسته شدن این لامپ‌ها باید اتاق را برای چند ثانیه ترک کرد و در ضمن به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه از جاروبرقی برای جمع‌آوری تکه‌خرده‌های آنها استفاده نکنید. دست زدن بدون دستکش به بقایای این خرده شیشه‌ها می‌تواند برای شما مشکل‌ساز شود. لامپ‌های فلورسنت اشکال متعددی دارند، در ضمن بسته به نیاز، میزان روشنایی آنها متغیر است. اغلب مردم انواع مارپیچ و معمولی آنها را می‌شناسند، اما جالب است بدانید نوع چلچراغی و آبشاری این لامپ‌ها نیز موجود است.

لامپ‌های فلورسنت فشرده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی

سی‌اف‌ال‌ها تنها یک‌پنجم انرژی لامپ‌های معمولی را مصرف می‌کنند و این باعث می‌شود طول عمر بیشتری هم داشته باشند. بدیهی است که استفاده از آنها نتیجه‌ای جز صرفه‌جویی در هزینه‌ها نخواهد داشت. به عنوان مثال یک لامپ فلورسنت فشرده تقریبا طول عمری برابر با 10 هزار ساعت دارد و طی این مدت تنها 140 کیلووات ساعت برق مصرف خواهد کرد.

لامپ‌های معمولی بین 200‌1 تا 2500 ساعت عمر دارند. اگر بخواهیم آنها را با عمر 10 هزار ساعتی لامپ‌های سی‌اف‌ال مقایسه کنیم، هر لامپ معمولی حدودا 600 کیلووات ساعت برق مصرف خواهد کرد. پس در نتیجه هر لامپ سی‌اف‌ال در طول عمر خود بین 92 تا 460 کیلووات ساعت انرژی ذخیره خواهد کرد که در جای خود بسیار پراهمیت است.

لامپ‌های دیودی

لامپ‌های دیودی یا دیودهای نورافشان برتری بسیاری نسبت به لامپ‌های سنتی دارند. مصرف آنها کمتر و عمر آنها و حتی استحکامشان بیشتر است. می‌توان آنها را با سرعت بیشتری خاموش و روشن کرد. این نوع لامپ‌ها که تحت عنوان لامپ‌های ال‌ای‌دی هم شناخته شده‌اند در واقع گزینه جدیدی به منظور تامین روشنایی واحدهای مسکونی هستند. قطعا این لامپ‌ها از لامپ‌های معمولی و حتی لامپ‌های فلورسنت فشرده بیشتر در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.

تکنولوژی آنها چیز جدیدی نیست. مدت‌‌هاست که از این تکنولوژی در لامپ‌های کریسمس‌، پانل‌ها و قلم‌های الکترونیکی، نورپردازی‌های شهری، علائم عبور و مرور و چراغ‌ها استفاده می‌شود. اندازه کوچک آنها سبب شد که در نمایش‌های گرافیکی نسل جدید این نوع لامپ‌ها کاربرد فراوانی داشته باشد. حتی سرعت آنها در خاموش و روشن کردن سبب شده در فناوری مخابرات نیز جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. لامپ‌های ال‌ای‌دی جدید حاصل کنار هم قرار گرفتن 180 تک واحد ال‌ای‌دی هستند که می‌توانند با صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی، میزان متنابهی هم نور تولید کنند.

لامپ‌های دیوددار و صرفه‌جویی در مصرف انرژی

برترین مزیت لامپ‌های ال‌ای‌دی طول عمر آنهاست. یک لامپ ال‌ای‌دی تقریبا 50 هزار ساعت دوام خواهد داشت و این رقم دقیقا 5 برابر لامپ‌های سی‌اف‌ال است. اگر این لامپ طی روز حداقل 8 ساعت خاموش باشد، طول عمرش به 17 سال هم خواهد رسید. این لامپ‌ها طی عمر خود تنها 300 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند. برای مقایسه، 5 لامپ سی‌اف‌ال را در نظر بگیرید که عمرشان دقیقا برابر است با یک لامپ ال‌ای‌دی. همان‌طور که می‌دانید 5 لامپ سی‌اف‌ال 700 کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کند و هزینه این میزان مصرف برق برابر است با 140 دلار. لامپ‌های دیودی در مقایسه با لامپ‌های فلورسنت فشرده یا سی‌اف‌ال‌ها400 کیلووات ساعت و در مقایسه با لامپ‌های معمولی 2700 کیلووات ساعت برق صرفه‌جویی می‌کنند.

‌greenliving / مترجم: فرناز حیدری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها