زندگی و کوچ عشایر آذربایجان غربی ثبت ملی می‌شود

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی از اختصاص 8 میلیارد و 200 میلیون ریال برای اجرای طرحهای عشایری استان در سال جاری خبر داد و گفت: کوچ و زندگی عشایر آذربایجان غربی به عنوان دو اثر معنوی به ثبت می رسد.
کد خبر: ۴۵۲۲۶۷

به گزارش مهر، سیف الله قربانی در نشست اعضای شورای عشایری آذربایجان غربی در اشنویه با اشاره به اینکه این اعتبار برای احداث ایل راههای عشایری، طرحهای اشتغالزایی، اقدامات معیشتی، آموزش و بهداشت هزینه می‌ شود، افزود: همچنین 44 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی عشایر استان طی سال آینده اختصاص می یابد.

وی بودجه و اعتبار اختصاص یافته نسبت به جمعیت عشایری آذربایجان غربی را ناکافی دانست و گفت: برای جلوگیری از تخریب خاک و تبدیل زندگی عشایر از حالت سنتی به نیمه صنعتی، باید زمینه آسایش مردم را با اجرای طرح ساماندهی و اسکان عشایر فراهم کرد.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی ضمن تاکید بر اهمیت مطالعات در امور عشایر، اظهار داشت: سامان‌‌دهی جامعه عشایر اسکان و کوچ در دستور مطالعات امور عشایر قرار گرفته که در دو قالب اعتبار مطالعات جامع و ساماندهی انجام می شود.

اختصاص 5 میلیارد ریال اعتبار به برنامه‌های فرهنگی عشایر

قربانی در ادامه به اختصاص 5 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی عشایر آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: ترویج آداب و رسوم عشایر، توسعه مدارس عشایری، ترویج آموزشهای مهارتهای زندگی از جمله فعالیتهای فرهنگی در مناطق عشایری استان است.

وی از ثبت کوچ و زندگی عشایر آذربایجان غربی به عنوان دو اثر معنوی ملی خبر داد و افزود: با هدف آشنایی جامعه با شیوه کوچ و زندگی عشایر در ییلاق و قشلاق دو رسم کوچ و زندگی عشایر به عنوان اثر معنوی ملی در ردیف آثار معنوی ملی به ثبت می رسد.

فرماندار اشنویه نیز در این نشست اظهار داشت: توجه به اشتغال و افزایش تولید، برنامه ‌ریزی برای صنعتی کردن زندگی عشایری، توجه به برگزاری کارگاههای آموزشی، ساماندهی امور عشایر، فرآوری محصولات دامی و توجه به رفاه و معیشت عشایر با تعامل و همکاری دستگاههای مربوط باید با جدیت بیشتری توسط مسئولان پیگیری شود.

محمدعلی حسین ‌زاده گفت: عشایر همواره به عنوان مرزداران کشور مطرح بوده‌ که از این رو باید ساز و کار حضور عشایر در عرصه تولید و دفاع از مرزها تعریف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها