گرز بهرام هم اسیر مرمت‌های غیر اصولی شد

مرمت‌های غیر اصولی، دامن گرز بهرام در نقش برجسته تنگ چوگان کازرون فارس را نیز گرفت و ترمیم این اثر که چندی پیش دچار آسیب و تخریب شده بود به صورت شتابزده‌ای صورت گرفته است.
کد خبر: ۴۵۱۹۸۱

چندی قبل، بخشی از نفیس‌ترین نقش برجسته‌های موجود در مجموعه ساسانی تنگ چوگان در شهرستان کازرون بر اثر اصابت پتک یا وسیله مشابه دیگری شکسته شد.

بر اثر این آسیب‌دیدگی، گرز آویزان از اسب بهرام در نقش برجسته ضلع غربی تنگ چوگان، به کلی شکسته و از بدنه کوه جدا شده که به دنبال این اتفاق، اقدامات لازم برای مرمت این نقش برجسته آغاز شد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان در گفت‌وگو با مهر گفت: برخی شتابزدگی‌ها و اعمال برخی رفتارهای اشتباه در مدیریت بحران پیش‌آمده، برای نقش برجسته بهرام حتی پس از تخریب نیز رخ داده و نمونه بارز آن هم مرمت ابتدایی شتاب زده‌ای است که در ساعت‌های نخست تخریب نقش و بدون مراجعه به متخصصان ماهر و زبده صورت گرفته است.

محسن عباس‌پور افزود: پس از تخریب نقش بهرام توسط شخص یا اشخاصی و مواجهه پایگاه پژوهشی بیشاپور با چنین مشکلی، به جای آن که از یک گروه مرمت ماهر و حرفه‌ای برای ترمیم قسمت آسیب دیده استفاده کنند، طی یک اقدام شتابزده از یک هنرمند سنگتراش برای ترمیم این نقش برجسته کمک گرفتند.

وی تصریح کرد : با این که در توانمندی‌های این هنرمند سنگتراش، شکی نیست و آشنایی بسیار مناسبی با تمامی آثار تاریخی سنگی کازرون دارد، اما به دلیل حساسیت بالای این نقش، پایگاه پژوهشی بیشاپور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط باید در همان مرحله نخست هم، از گروه مرمت حرفه‌ای و ماهر استفاده می‌کردند که هم دسترسی به مواد مناسب برای ترمیم داشتند و هم با دید علمی به روز و مناسبی نقش را ترمیم می‌کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها