اتحادیه عرب گزارش خود در مورد حوادث سوریه را 25 و 26 دی ارائه می‌دهد

تجلیل اتحادیه عرب از همکاری دولت سوریه با ناظران

روز یکشنبه اجلاس وزرای خارجه عرب در قاهره میزبان گروهی از ناظران اتحادیه عرب بود که اخیرا به سوریه رفته‌اند. در این نشست ماحصل بازدید حدود 136ناظر عرب از سوریه که از 2 هفته پیش در این کشور بودند، بررسی شد. به گزارش مهر، محمد الدابی، رئیس هیات ناظران در پایان این نشست گفت: در برهه اخیر که ماموریت ناظران عرب در سوریه آغاز شده شاهد همکاری کافی از سوی مقامات دمشق بوده‌ایم.
کد خبر: ۴۵۱۳۸۵

رئیس سودانی هیات ناظران عرب در سوریه تاکید کرد: این برای نخستین بار است که اتحادیه عرب دست به اجرای چنین ماموریتی می‌زند. البته هنوز برای ارائه نظر در این باره (وقایع سوریه) به فرصت نیاز داریم. بنابراین ماموریت این ناظران همچنان ادامه خواهد داشت. در همین رابطه کمیته وزارتی عربی وابسته به اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر حمایت از فعالیت ناظران عرب در سوریه خواستار اعطای زمان کافی برای انجام ماموریت آنها شد. این کمیته ضمن درخواست از همه طرف‌ها برای کمک به موفقیت ماموریت ناظران عرب گفت: درخواستی برای مشارکت کارشناسان سازمان ملل متحد برای شرکت در تیم ناظران عربی نشده است. پیشتر در خبرها آمده بود که دولت قطر پیشنهاد کرده است برای تکمیل ماموریت ناظران از کمک‌های فنی سازمان ملل در این باره استفاده شود.

اختلافات داخلی

به گزارش فارس، اولین گزارش ناظران سوریه در حالی قرائت می‌شد که برداشت کشورهای عربی از تحولات سوریه کاملا متفاوت بود. در پایان این نشست نیز که با حضور نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی رئیس کمیته عربی ویژه سوریه و محمد احمد مصطفی الدابی رئیس هیات ناظران سوریه برگزار شد، بیانیه‌ای قرائت شد که متن آن با آنچه در سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه عرب انتشار یافت تفاوت داشت. به گزارش رسانه‌های سوری، در بیانیه اول، بیشتر بر همکاری سوریه با ناظران تاکید شده بود و لحن ملایمی داشت، اما در بیانیه دوم با لحن تندتری از دولت سوریه خواسته شده است که به تعهدات خود عمل کند و بلافاصله خشونت‌ها را خاتمه دهد. در بیانیه نخست بر حضور گروهک‌های مسلح در سوریه و قاچاق سلاح به این کشور اذعان شده بود، اما در بیانیه دوم دولت سوریه تهدید شده بود که به این فرصت به عنوان آخرین فرصت نگاه کند و در صورتی که موضعی روشن برای اجرای درخواست‌ها اتخاذ نکند، کمیته وزارتی موضع خود را اتخاذ خواهد کرد.

در بیانیه نخست، هیات ناظران اتحادیه عرب «دولت سوریه و همه گروه‌های مسلح را به توقف فوری همه انواع خشونت و عدم تعرض به تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز دعوت می‌کند تا هیات ناظران بتوانند ماموریت خود را با موفقیت به پایان برسانند». در این بیانیه یادآوری شده بود که «دولت سوریه بخشی از تعهدات خود را انجام داده است. از جمله آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی». اما در بیانیه دوم گفته شده است که هنوز تعداد زیادی در بازداشت به سر می‌برند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

بنا بر بیانیه اتحادیه عرب، مقرر شد گزارش کاملی 19 و 20 ژانویه (25 و 26 دی) از حوادث سوریه تهیه و ارائه شود که درآن میزان پایبندی دولت سوریه به اجرای تعهدات خود از جمله توقف همه انواع خشونت‌ها و آزادی بازداشت‌شدگان و خالی کردن شهرهای و محلات مسکونی از همه‌گونه تظاهرات مسلحانه و اجازه دادن به رسانه‌های عربی و بین‌المللی برای ورود به همه نقاط سوریه را نشان می‌دهد. در این بیانیه اشاره‌ای نشده است که اگر سوریه به این‌گونه تعهدات عمل نکرد چه اتفاقی خواهد افتاد. اما باید توجه داشت که پیش از اعزام ناظران، اتحادیه عرب عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورده بود و موافقت سوریه با اعزام ناظران تنها زمانی حاصل شد که اتحادیه عرب پذیرفت این تعلیق را باطل کند.

موفقیت سوریه

گزارش ناظران اتحادیه عرب یک بار دیگر بر ادعاهای مقامات دمشق صحه گذاشت و همان‌طور که دمشق گفته بود اگر با بی‌طرفی و بدون دخالت بیگانگان ماموریت آنها انجام شود در نهایت به سود سوریه خواهد بود. این در حالی است که کشورهای اروپایی و غربی و در راس آنها آمریکا بشدت با بزرگ نمایی حوادث سوریه می‌خواستند آن را به گونه‌ای مدیریت کنند که موضوع آن شبیه لیبی به شورای امنیت کشیده شود. در همین رابطه جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه تصریح کرده بود: ‌ما منتظر انتقال پرونده دمشق به شورای امنیت هستیم. اما گزارش اخیر ناظران اتحادیه عرب نه‌تنها درخواستی را برای رفتن به شورای امنیت مطرح نکرد، بلکه حتی به خواسته دولت قطر مبنی بر کمک گرفتن از سازمان ملل برای تکمیل برنامه ناظران نیز پاسخ مثبتی داده نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها