مجلس یونان اعلام استقلال کرد

190 سال پیش در روز 12 ژانویه سال 1822 میلادی یک مجلس شامل نمایندگان استقلال طلبان یونان استقلال این کشور واقع در سرزمین های بالکان از امپراتوری عثمانی را اعلام کردند. این سرآغاز یک جنگ خونین استقلال میان یونانی ها و عثمانی ها بود.
کد خبر: ۴۵۱۲۹۴

پس از سقوط امپراتوری بیزانس و تصرف قسطنطنیه در سال 1453 میلادی ، سلاطین عثمانی خودمختاری گسترده ای را به یونانی ها اعطا کرده بودند، اما یونانی ها همواره در آرزوی آزادی می سوختند.

پس از فتور امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم میلادی و دخالت کشورهای غربی در امور عثمانی ، یونانی ها خواستار استقلال کامل شدند.
 
در 25 مارس سال 1821 میلادی اسقف پاتراس فرمان شورش را صادر کرد و در پی آن مجلس شامل نمایندگان استقلال طلبان خواستار استقلال یونان شد.

این مساله جنگ شدیدی را درپی داشت.ابتدا یونانی ها به پیروزی هایی دست یافتند اما به زودی عثمانی ها به کمک ناوگان دریایی مصری خود یونانیان را سرکوب کردند.
 
در جریان این جنگ ها 200 هزار یونانی به قتل رسیدند. سرانجام کشورهای غربی تصمیم به دخالت گرفتند.
 
سلطان محمود دوم ، سلطان عثمانی ناگزیر تحت فشار غربی ها در 14 سپتامبر سال 1829 میلادی یک خودمختاری بسیار گسترده را به یونانیان اعطا کرده و سرانجام در روز سوم فوریه سال 1830 میلادی استقلال کامل یونان را به رسمیت شناخت.
 
به این ترتیب ، در روز 12 ژانویه سال 1822 میلادی یک مجلس شامل نمایندگان استقلال طلبان یونان استقلال این کشور سرزمین بالکان از امپراتوری عثمانی را اعلام کردند.

این سرآغاز یک جنگ خونین بود که در جریان آن 200 هزار یونانی در راه استقلال کشورشان کشته شدند و سرانجام پس از چهار قرن تسلط عثمانی ها ، سرزمین یونان مستقل شد.


بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها