تحلیل البیان

سناریوهای پیش‌روی انقلاب مصر

در حالی به سالگرد آغاز انقلاب 25 ژانویه مصر نزدیک می‌شویم که بحث و جدل‌های سیاسی در این کشور همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۴۵۱۰۷۹

مردم مصر احساس می‌کنند درخواست‌هایشان هنوز محقق نشده است،چرا که با گذشت حدود یکسال از آغاز این انقلاب،شورای عالی نیروهای مسلح مصر هنوز قدرت را به غیرنظامیان منتقل نکرده است و گویا قصد انجام این کار را ندارد.

این مساله حرف و حدیث‌های زیادی را در محافل سیاسی مصر در خصوص اینکه نظامیان حاکم بر کشور همان ادامه دهندگان نظام سابق هستند به وجود آورده است. بر همین اساس تحلیلگران چهار سناریوی اصلی را پیش‌روی آینده انقلاب مصر ترسیم کرده‌اند.

روزنامه اماراتی البیان، در گزارشی تحت عنوان "چهار سناریو پیش‌روی انقلاب مصر" نوشت: « در حالی به سالگرد آغاز انقلاب مصر در 25 ژانویه نزدیک می‌شویم که شاهد وجود فضای سیاسی نامناسبی میان گروه‌های سیاسی و جوانان انقلابی این کشور از یک‌سو و همچنین شورای عالی نیروهای مسلح مصر که بعد از براندازی حسنی مبارک، رییس‌جمهور سابق این کشور مدیریت امور مصر را به دست گرفته، از سوی دیگر هستیم.

تحلیلگران با توجه به این شرایط چهار سناریوی اصلی را برای انقلاب مصر ترسیم کرده‌اند که یکی از برجسته‌ترین این سناریوها تلاش شورای عالی نیروهای مسلح مصر برای ایجاد آرامش در کشور و پیش‌دستی در آغاز مذاکرات با افراد برجسته و سیاستمداران به شمار می‌آید.

براساس این سناریو شورای عالی نیروهای مسلح مصر تلاش خواهد کرد که درخواست‌های جوانان انقلابی این کشور را بررسی کرده و برای اجرای آنها به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد آرامش در مصر تلاش کند.

این در حالی است که درخواست‌ها برای برگزاری اعتراضات مردمی و تظاهرات گسترده تحت عنوان "انقلاب جدید" در سالروز آغاز انقلاب مصر و انتقال قدرت از نظامیان به مردم این کشور و همچنین بازگشت ارتشی‌ها به پایگاه خود افزایش یافته است.

این درخواست‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر منتشر می‌شود؛ شبکه‌هایی که نخستین شراره‌های انقلاب مصر از طریق آنها شعله‌ور شد.

گروه‌های سیاسی و جوانان انقلابی مصر از این درخواست‌ها استقبال کرده‌اند، چراکه پیشتر، شورای عالی نیروهای مسلح مصر را به تحصن نامحدود مانند آنچه که باعث سقوط حسنی مبارک شده بود، تهدید کرده بودند.

یکی از سناریوهای ترسیم‌شده برای انقلاب آینده مصر، تلاش شورای عالی نیروهای مسلح این کشور برای آرام‌سازی اوضاع است.

در همین راستا، شورای مذکور تلاش می‌کند تا با برگزاری مراسم و جشن‌هایی تحت عنوان "روز انقلاب 25 ژانویه" با حضور گسترده مردم توجه انقلابیون این کشور را به خود جلب کرده و نوعی آرامش خاطر به آنها بدهد.

بدین ترتیب شورای عالی نیروهای مسلح مصر می‌کوشد تا شک و تردیدهای به وجودآمده در میان مردم این کشور در زمینه موضع نظامی شورا بعد از انقلاب 25 ژانویه مصر و اینکه آنها ادامه دهنده راه نظام مبارک هستند، از بین ببرد.

سناریوی بعدی که از زبان یکی از منابع بلندپایه در تعدادی از روزنامه‌های مصری منتشر شده، نشان می‌دهد که تلاش‌هایی بین‌المللی برای ایجاد آشوب در 25 ژانویه امسال با هدف ناکام گذاشتن انقلاب این کشور در حال انجام است.

این اخبار شک و تردیدهای زیادی را میان مردم مصر به وجود آورده است. سناریوی سوم بیانگر آن است که تظاهرات گسترده‌ای در سراسر کشور مصر برگزار خواهد شد که البته بیشتر رنگ و بوی مسالمت‌آمیز دارد.

تظاهرکنندگان با برگزاری این تظاهرات خواهان انتقال قدرت به پارلمان مدنی و غیرنظامی تحت عنوان "مجلس شعب" می‌شوند.

البته پیش‌بینی می‌شود که این درخواست‌ها از سوی شورای عالی نیروهای مسلح مصر کاملا رد شود؛ چراکه آنها پیشتر اعلام کرده بودند که قصد دارند قدرت را به رئیس‌جمهور منتخب مصری‌ها تحویل دهند و هرگز قدرت را به پارلمان ارائه نمی‌دهند.

براساس این سناریو تظاهرات‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای در سراسر مصر برگزار می‌شود و شورای عالی نیروهای مسلح این کشور اقدامات جدی برای سرکوب این اعتراض‌ها اتخاذ می‌کند.

سناریوی چهارم نیز نشان می‌دهد که تحلیلگران معتقدند که از 25 ژانویه 2012 مصر شاهد برگزاری تحصن نامحدود از سوی جوانان انقلابی و برخی گروه‌های سیاسی دیگر با هدف بازگشت نظامیان به پادگان‌های خود و انتقال قدرت به پارلمان جدید این کشور خواهد بود.»(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها